2024-10-27, 14:22
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Norges strste fanboy Bjrn Nyland verkar ha tappat tron p Tesla:

https://carup.se/tesla-bjorn-kritisk...-vad-har-hant/

Aprop spkbromsningar s kan det g riktigt illa:

https://carup.se/blev-livradd-for-si...de-ner-i-sjon/

"Don't get me wrong, the car is awesome" ... fortstter att rabbla upp varfr han tycker hela Teslas ekosystem r s bra.

https://youtu.be/3WTFpKx2Cj4?t=1054

Men Carup lyckades nd "missfrst" Bjrn, samt de huvudrubriks-utbildade idioterna som lapar i sig dyngan de skriver.

Sen har vi ju Raskens, vrat egna lilla officiella clown-troll p forumet som inte har ngot bttre fr sig. Endast en loser av rang har denna sysselsttningen.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2024-10-27 kl. 14:24.
Citera
2024-10-27, 14:47
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Lite siffror p omsttning fr senaste kvartalet:
Tesla: 25B
VW: 83B
Toyota: 11T

Jmfr man istllet vrdering s blir det en helt annan sak. Vilket var min pong.

Big fail att inte fatta att det 11T var i Yen. Sen kan du ju lta det sjunka in att Toyota mste slja flera ggr fler elbilar fr att gra samma vinst. Toyota gr inte ut med sin bruttomarginal p elbilar, men det lr ju inte vara i nrheten av Teslas bruttomarginaler och lr inte nrma sig dem heller i frsta taget. Kanske sger en del om hur man br vrdera Teslas fordonssektor. Vrderingen tenderar ju att bli lite hgre fr ett fretag som i slutndan r bland ett ftal som kommer verleva nr ingen kan konkurrera, och nej, det gr inte att pltsligt och helt magiskt brja tillverka elbilar lika bra och billigt som Tesla nr inte hela verksamheten r uppbyggd frn grunden med fokus p eldrift.

Men d har vi ju inte ens nmnt allt annat i Tesla som vxer och brjar falla p plats. Men du kommer helt enkelt aldrig fatta hela grejen. Antagligen aldrig ngonsin. Vissa r helt enkelt alldeles fr trga.
Citera
2024-10-27, 17:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
"Don't get me wrong, the car is awesome" ... fortstter att rabbla upp varfr han tycker hela Teslas ekosystem r s bra.

https://youtu.be/3WTFpKx2Cj4?t=1054

Men Carup lyckades nd "missfrst" Bjrn, samt de huvudrubriks-utbildade idioterna som lapar i sig dyngan de skriver.

Sen har vi ju Raskens, vrat egna lilla officiella clown-troll p forumet som inte har ngot bttre fr sig. Endast en loser av rang har denna sysselsttningen.

Du var allts tvungen att titta igenom 17 minuter innan han sger detta.

https://youtu.be/3WTFpKx2Cj4?si=6buxijgTPQ2BPsDr

Vet du vad herr mongo,Tesla r en aldeles utmrkt bil. Helt okej. Allt det dr andra som Musk fantiserar om r dremot hsthandlartrams.
Senast redigerad av raskens 2024-10-27 kl. 17:13.
Citera
2024-10-27, 19:09
Medlem
Citat:
Big fail att inte fatta att det 11T var i Yen. Sen kan du ju lta det sjunka in att Toyota mste slja flera ggr fler elbilar fr att gra samma vinst. Toyota gr inte ut med sin bruttomarginal p elbilar, men det lr ju inte vara i nrheten av Teslas bruttomarginaler och lr inte nrma sig dem heller i frsta taget. Kanske sger en del om hur man br vrdera Teslas fordonssektor. Vrderingen tenderar ju att bli lite hgre fr ett fretag som i slutndan r bland ett ftal som kommer verleva nr ingen kan konkurrera, och nej, det gr inte att pltsligt och helt magiskt brja tillverka elbilar lika bra och billigt som Tesla nr inte hela verksamheten r uppbyggd frn grunden med fokus p eldrift.

Men d har vi ju inte ens nmnt allt annat i Tesla som vxer och brjar falla p plats. Men du kommer helt enkelt aldrig fatta hela grejen. Antagligen aldrig ngonsin. Vissa r helt enkelt alldeles fr trga.
Ja det gick lite fr fort dr mste jag medge.
Men aprop att inte fatta...
Diskussionen rrde huruvida Tesla r ett jttebolag eller inte. Och slutsatsen var att de bara r ett jttebolag till vrderingen. Ingenting diskuterades om elbilsdivisioner, men du knde dig tydligen manad att frska bnda diskussionen till ditt narrativ.
Det hade heller inget med framtiden att grs, vilket ni fanboys ofta vill sna in p, utan hr och nu
Senast redigerad av Mackan70 2024-10-27 kl. 19:12.
Citera
2024-10-27, 21:48
Medlem
Citat:
Diskussionen rrde huruvida Tesla r ett jttebolag eller inte. Och slutsatsen var att de bara r ett jttebolag till vrderingen. Ingenting diskuterades om elbilsdivisioner, men du knde dig tydligen manad att frska bnda diskussionen till ditt narrativ.
Det hade heller inget med framtiden att grs, vilket ni fanboys ofta vill sna in p, utan hr och nu

Topp 100 (no 79) i omsttning globalt r ju nd rtt OK. Nr platsar man in p "jttebolag" enligt dig?
Citera
2024-10-27, 23:47
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:

S du tycker inte att General Motors r ett jttebolag heller d?
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2024-10-27 kl. 23:55.
Citera
2024-10-28, 07:46
Medlem
Citat:
Diskussionen rrde huruvida Tesla r ett jttebolag eller inte. Och slutsatsen var att de bara r ett jttebolag till vrderingen.

Tesla r 40 p Fortune 500. Om man inte tycker det r ett stort bolag s vet jag inte vad kriterierna r.
Citera
2024-10-28, 14:50
Lyssnade lite p Joe Rogans samtal med Trump. Trump sger att han ska ta bort tvingande mandat att kpa EV's. Hur kommer det att pverka TSLA-aktien kortsiktigt? Lngsiktigt r det ju rakt uppt men kortsiktigt? Kan det vara vrt att slja innan valet, vnta p dipp och sedan kpa tillbaka?

Ngon som satt sig in i frgan?
Citera
2024-10-28, 15:46
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Lyssnade lite p Joe Rogans samtal med Trump. Trump sger att han ska ta bort tvingande mandat att kpa EV's. Hur kommer det att pverka TSLA-aktien kortsiktigt? Lngsiktigt r det ju rakt uppt men kortsiktigt? Kan det vara vrt att slja innan valet, vnta p dipp och sedan kpa tillbaka?

Ngon som satt sig in i frgan?

Att tvinga fretag att ha en viss del EV i sin flotta r ingen bra strategi - bttre isf att jobba fr att bilarna faktiskt r bttre kp (vilket Tesla i mnga fall redan r).

Sen skulle jag avrda med att frska tajma saker med valet osv. Det kan absolut vara skakigt kring valet men tror Trumps chanser att vinna r mkt stora, och en Trump-vinst hade inneburit mycket bra saker fr Tesla. S till den grad att jag tror Elon skulle f nytt vind i seglen och rent av kunna g ut med mer aggressiva planer fr expansion mm. Tror absolut chanserna r strre att TSLA raketar p brsen med Trump n att vi kraschar med Kamala. Sen kan det ju sklart vara s att mnga tror likadant och detta redan delvis r inprisat.

Men oavsett hade jag inte satsat pengar p just den grejen.
Citera
2024-10-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Topp 100 (no 79) i omsttning globalt r ju nd rtt OK. Nr platsar man in p "jttebolag" enligt dig?
Vad jag kan se s ligger de p plats 110 som ven det iofs r imponerande.
Men med tanke p att de har ett flertal konkurrenter som omstter bra mycket mer som jag grna jmfr med s ser jag snarare dessa konkurrenter som jttebolagen i sammanhanget
Citera
2024-10-28, 19:09
Medlem
Citat:
S du tycker inte att General Motors r ett jttebolag heller d?
General motors omstter nstan det dubbla mot Tesla och verkar i samma branch. Samtidigt som GM i sin tur har flera konkurrenter som omstter dubbla deras omsttning.
Vilka av dessa skulle du klassa som jttebolag i det sammanhanget?
Citera
2024-10-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Tesla r 40 p Fortune 500. Om man inte tycker det r ett stort bolag s vet jag inte vad kriterierna r.
Var precis in p fortune 500 och kollade. Tesla terfinns p plats 110.
https://fortune.com/ranking/global50...ch/?Name=Tesla

S lustigt att ni tjurar bara slnger ur er en massa skit som r s ltt att kolla upp. Frn att jag skrev mitt inlgg (som triggade mnga fanboys ) s har vi gtt frn 110 till 76 (tror jag det var) och nu ner till plats 40.
Innan veckan r slut s toppar nog Tesla listan 😄
Senast redigerad av Mackan70 2024-10-28 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in