Citat:
Ursprungligen postat av
skogostad
Håller helt med om att detta är steget att ta ifall du vill förhala och undvika byggnation/högre hyror.
Att folk inte svarar/försöker undvika att godkänna att släppa in folk ger dig bara några veckor extra. Hyresvärden har legala medel att efter kontaktförsök och inget svar ta sig in i din lägenhet. Antingen hyresgästföreningen, eller att ni själva samlar ihop er till en enad front och driver det med lite juridisk hjälp.
Nja, som jag uppfattat det så är det ju i princip bara misstanke om akuta fel/misskötsel som ger dem rätt att gå in i lägenheten utan medgivande, annars måste de väl ansöka hos kronofogden om att få öppna dörren om det bara är vardagsärenden som inspektion inför renoveringar?
Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Men hur lång tid kan du förhala en inspektion då? 1 vecka, 1 månad? Säga att du kan förhala i 3 månader. Vad gör det för skillnad egentligen förutom att du har gjort dig rejält ovän med ägaren?
Det är nog i så fall bättre att du talar med dina grannar och ser var de står i detta och håller de med dig så tar ni detta med Hyresgästföreningen. De älskar att bråka om sånt här. Men är det inga av er som är medlemmar så kan ni glömma deras hjälp. Då kommer det att bli renovering och höjda hyror. Vad gör det då i det stora hela om det försenas någon månad hit eller dit?
Hade ju inte tänkt bo kvar här hela livet, som om jag kan förhala processen med ett år eller så, så man får lugn och ro ett tag till. Hade det verkligen behövts en renovering pga. fuktskador eller nått sånt hade jag inte haft nått emot det, men stör mig på att det ska okynnesrenoveras trots att det är min bostad jag bor i och i bostaden vill man ju ha lugn o ro för återhämtning...borde bara vara tillåtet att göra massa onödiga renoveringar när hyresgästen flyttat.