Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-04, 21:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Django
Denna lag är väl främst riktad mot personer som lever på försörjningsstöd, sjukersättning och som har alldeles för dyra prylar på sig.

Redan i dag så får du inte spara ditt försörjningsstöd för att t.ex. åka på semester. Då har du bevisat att du klarar dig på ett lägre belopp än vad du får. Vilket gör att du får lägre ersättning. Det händer redan idag om försäkringskassan ser att du har fått in något på kontot eller att du har pengar kvar den tjugosjunde.

Så skitsnacket att man har sparat fallerar redan där, har du fått eller lånat något så är det upp till utlånaren eller givaren att bevisa hur de har köpt saken ifråga.

Man kan ha 10 miljoner sparat på banken att köpa prylar för och få sjukersättning samtidigt. Det är bara Soc som kräver att man bränner sina besparingar innan man får soc-bidrag.

Ska killen som blir förtidspensionerad vid 52 och jobbat ihop miljoner mellan 25-50 och cashat Rolex klocka och 800 000 kr bil bli av med den?
Citera
2024-11-04, 21:25
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det som kommer att hända är följande - de som har justa bilar o guldsmycken klocka o som polisen retar upp sig på eller är avundsjuka på - kommer att få bråka sig fria - meroparten av dessa o då talar jag om justa människor som har pengar kommer att få rätt men besvär o skit

Blir man frihetsberövad har man rätt till advokat av staten även vid häktning (o anhållande o förhör) vilka rättigheter kommer de som blir ekonomiskt frihetsberövade att ha - får guldrolexen som är frihetsberövad egen advokat??

Jag tror att om när man får en klocka beslagtagen så är det nog inte klockan som ska ha en advokat utan det är nog du som får skaffa det eller får du kämpa igenom olika förvaltningsdomstolar till exempel mot polisen eller Skatteverket eller vem det nu är som har beslutat om beslaget och hävdar en sak.

Sedan ska du leta fram alla kvitton och bevisa det här och sedan ska du få en tid till förhandling och tiderna för Sveriges domstolar idag är inte att leka med.

Det är då jag försöker förklara för folk i den här tråden att komma med sådana här nya lagar är fullständigt vansinnig ur så många olika vinklar

Om målet är att knäcka gängen så varför börjar man inte med det just nu börjar man ju med att jävlas med svenskar som ska bevisa de äger lite guld eller klockor.

Varför har man inte som i andra länder och rättsstater att det är väl först polisen och staten som får bevisa att mina grejer är större gods och inte jag som ska motbevisa?
Och innan polisen har bevisat någonting så kan de inte heller röra mina föremål.

Jag tror det var det som kallades rättssamhälle?
Men jag kan ju såklart ha fel
Citera
2024-11-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Jag har en årslön på 480.000 kr och drygt 8000 kr i utgifter per månad . och jag äger både bilar och boende utan lån .

Bilen jag har som bruksbil ligger på nästan 2 miljoner och det är nästan 25% av min årsinkomst ! så i teorin ! och i praktiken så ska jag inte heller ha råd med den .

Om någon nolltaxerar och köper nåt för 10000 kr är de inte bevisat att det är köpt med pengar som härrör från kriminell verksamhet . personen kan ha ärvt pengar , sparat sina socpengar mm
Rejält med lögner där…
Du har en årsinkomst på 480k samtidigt som du har en årsinkomst på 8 miljoner…
Jag hade också varit misstänksam om jag varit polis.
Citera
2024-11-04, 21:27
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Var väll ett jäkla tjat om kvitton. Man får utmärkta kvitton i rolex och guccibutiken, även om du är kriminell. Kvitton är ointressanta. Det intressanta är om du har en inkomst som gjort det möjligt att köpa prylarna.

Vi tar ett jävligt dåligt exempel ! om Mohammed / Kajsa / vem som helst har en en årsinkomst på 360000 kr vilket ger en inkomst på ... 20 000 i månaden .

efter hyra , räkningar o allt e betalt har den kanske 5000 kr kvar o leva på ! men väljer o ta ett lån på 200.000 kr och köper allt till höger o vänster så ser det ju ut som den har pengar vilket den i själva verket inte har för de är inte i linje med inkomsten ! ska den då bli av med alla saker den lagt pengar på?

Lek med tanken nu . Polisen stannar nämnda person ! ser den har saker för ett värde av 50000 kr på sig men har bara 20000 kr i månaden . då kan man anta att den personen är kriminell ... vid ev husransakan kan de hitta saker köpta på kredit . bli av med allt för att sen få tillbaka de nåt år senare?

Det är vad denna lag handlar om !
Citera
2024-11-04, 21:31
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Vad är din lösning då? Bara fortsätta stå och glo medans ligor infiltrerar myndigheter mer och mer med sitt enorma kapital?

Vi borde införa 3 strikes out också på yrkeskriminella. Extrema situationer kräver extrema lösningar.

Måste jag ha en lösning på gängkriminalitet för att inte vilja se att polisen skall kunna beslagta folks ägodelar utan ens en brottsmisstanke?
...Vilken sinnessjuk stövelslickar-stat vi kommer ha i framtiden.
Citera
2024-11-04, 21:32
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Rejält med lögner där…
Du har en årsinkomst på 480k samtidigt som du har en årsinkomst på 8 miljoner…
Jag hade också varit misstänksam om jag varit polis.

8 miljoner ? vart har jag skrivit de ?

Som mest har jag hav lite drygt miljonen i årsinkomst ! sen har jag sålt av firman och gått vinst några miljoner och köpt fastighet , bilar mm

Det är inte svårt egentligen !
Citera
2024-11-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Läs trådstarten igen. Ni verkar ha missat det centrala. "utan brottsmisstanke" står till och med i rubriken.

Inte alls. Trassel människor tror att det kommer att drabba dem.
Citera
2024-11-04, 21:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
En helhetsbedömning för att konstatera att brottsmisstanke saknas antar jag du menar, då det är just detta som är det kärnpunkten i det hela.
Ja, kanske. Jag har inte läst förslaget, så det tål nog att tänkas på. Är det förresten förenligt med EU-rätt till exempel?
Citera
2024-11-04, 21:45
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Inte alls. Trassel människor tror att det kommer att drabba dem.

Fast det låter ju precis tvärtom. Att man vill komma åt de med samvete vitt som snö, medan de man har misstankar kring går fria från denna lag.
Citera
2024-11-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Nu skärps lagen ytterligare. Vad tror ni händer?
”På fredag träder regeringens nya lag i kraft som ska göra det lättare ta kriminellas lyxprylar – även om det saknas konkret brottsmisstanke.
Med den nya lagen behöver inte längre något brott bevisas utan kan räcka med att tillgångarna inte står i proportion till den misstänktes inkomst eller egendom.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...rottsmisstanke

Inte jag bryr mig om kriminella men fan vad denna lag kan missbrukas,
Citera
2024-11-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Hur vet polisen att man är kriminell om inte brottsmisstanke finns?

Den här lagen är ett jävla skämt.
Så nu kan staten gå och konfiskera vad de vill.
Från "kriminella" som inte är kriminella i lagens mening.

Ja så känner jag också. Ingen brottsmisstanke- detta är rena bananrepubliken
Citera
2024-11-04, 21:54
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Nu skärps lagen ytterligare. Vad tror ni händer?
”På fredag träder regeringens nya lag i kraft som ska göra det lättare ta kriminellas lyxprylar – även om det saknas konkret brottsmisstanke.
Med den nya lagen behöver inte längre något brott bevisas utan kan räcka med att tillgångarna inte står i proportion till den misstänktes inkomst eller egendom.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...rottsmisstanke

Klart polisen ska kunna konfiskera kriminellas lyxprylar. Kör stenhårt!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in