Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 09:18
Medlem
en.svensk.tigers avatar
Varifrån kommer ordet "färsig"?
Enligt synonymer.se betyder det stilig, elegant, bra, utmärkt, rolig, lustig.
Jag har hört det för många år sedan, men jag tror inte att det någonsin har varit speciellt vanligt.
Är det ett Stockholmsuttryck? Dog det ut?
Citera
Idag, 09:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Förr (främst omkring sextio och sjuttiotal) sa man ofta "en färsig grek", det var utbrett över landet. Det syftade väl på att det var just en vacker/stilig grek? Personligen gillar jag ordet. Dock kan jag tänka mig att exempelvis "en färsig kvinna", i dagens samhälle kan leda tankarna till att kvinnan är grov/satt/tjock istället, typ lite köttig och bitig? Då blir ju ordet lite motsatt och nedsättande mot dess ursprungliga intention?
Senast redigerad av pojkpingis Idag kl. 09:50.
Citera
Idag, 09:54
Medlem
Så färsig betyder samma som fräsig?
Citera
Idag, 10:08
Medlem
DieselnDusts avatar
Aldrig hört det ordet.
Citera
Idag, 10:12
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Förr (främst omkring sextio och sjuttiotal) sa man ofta "en färsig grek", det var utbrett över landet. Det syftade väl på att det var just en vacker/stilig grek? Personligen gillar jag ordet. Dock kan jag tänka mig att exempelvis "en färsig kvinna", i dagens samhälle kan leda tankarna till att kvinnan är grov/satt/tjock istället, typ lite köttig och bitig? Då blir ju ordet lite motsatt och nedsättande mot dess ursprungliga intention?
Det fetade.. Aha det förklarar varför jag inte har hört det ordet.
Citera
Idag, 10:29
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Det fetade.. Aha det förklarar varför jag inte har hört det ordet.

Jag fick lära mig det via radioprogrammet Spanarna för ett par år sedan, då hjälten Jonas Hallberg berättade om detta, och att han saknade uttrycket idag. :-)
Citera
Idag, 11:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en.svensk.tiger
Varifrån kommer ordet "färsig"?
Enligt synonymer.se betyder det stilig, elegant, bra, utmärkt, rolig, lustig.
Jag har hört det för många år sedan, men jag tror inte att det någonsin har varit speciellt vanligt.
Är det ett Stockholmsuttryck? Dog det ut?

Stockholmsuttryck sen 1980-tal. Det betyder framförallt frimodig, frispråkig, men också medveten, fashionabel (likt det engelska "fashy").

Idag skulle man nog hellre säga "kryddig" (typ spicy). Fräsch, frispråkig, fashionabel.
Citera
Idag, 14:34
Medlem
Jordgubbes avatar
En som använde det var född för en bra en bit över hundra år sedan, och jag har antagit att det hade koppling till "fashion". Inte en chans att den personen skulle plockat upp det på 80-talet, snarare 30-talet. Om ni letar i tex svd's historiska arkiv, när dyker det upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in