2024-11-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag begriper vl att trskeln i Florida var 60%, jag undrar dock vem som satt den och varfr.
Detta r vad jag hittade, men jag r ingen expert.

I Florida krvs 60 % av rsterna fr att ndra delstatens konstitution, inklusive regler som gller abort, p grund av en regel som infrdes 2006. Detta beslutades genom en folkomrstning dr en majoritet av Floridas invnare rstade fr att hja ribban fr konstitutionella ndringar frn en enkel majoritet (50 % + 1) till en kvalificerad majoritet p 60 %.

Syftet med denna regel r att gra det svrare att genomfra ndringar i delstatens konstitution, vilket man menar skyddar mot frekventa och potentiellt hastiga frndringar. Genom att krva en kvalificerad majoritet hoppas man uppn strre konsensus innan grundlggande lagar och rttigheter ndras, srskilt i frgor som r politiskt eller socialt kontroversiella som exempelvis abort.

Detta hgre trskelvrde innebr att lagndringar mste ha ett brett std ver politiska och ideologiska grnser fr att godknnas.
Citera
2024-11-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Spnnande vad denne galning ska hitta p.
Galet bra saker.
Citera
2024-11-06, 23:32
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Vad Trump gr inrikes, skiter jag fullstndigt i.
Men vad han gr i Europapolitiken...detta bryr jag mig om.

Har han sagt ngot mera om Ukraina? Han verkar ha inte ens nmnt Ukraina, Putin, Gaza eller liknande nu efter valet.
Varfr?
Citera
2024-11-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det amerikanska folket och de sk eliterna har rstat om vem som ska bli president i 4 r. Det blev Trump, pga demokraterna frst frskte med dementa Joe och sen hans kvinnliga vicepresident.

Jaha. Men vi bor i Europa? r det inte ett problem att europerna r s beroende av storebror USA, vis sitter hr som splittrade panelhnor och lter islam ta ver och godhetsrunkar naivt styrda av ljusskygga intressen.

Nu kan SVT och Bonnier etc skylla allt dligt p Trump i 4 r till. Perfekt!
Att ta itu med de verkliga problemen i Europa verkar fr jobbigt och svrt.

Det dr r faktiskt en mycket viktig synpunkt, ngot som verkligen inte r bra fr den europeiska mentaliteten. Det infantila behovet av att peka ver Atlanten och skylla ifrn sig. Usch men bra att du pminde om det s knner man igen det nr det hnder.
Citera
2024-11-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chookity
Absolut, helt utan lgner ocks. Verkligen.

Dr r en person som absolut inte spyr ur sig lgner om vart annat. Inte alls. Nej nej.

Kul att du ser dig som en del av vinnarlaget. Trkigt att du, likt oss andra, r en faktisk frlorare till fljd av det. Men kul att du r glad vart fall.
Bitterfitta.
Citera
2024-11-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
JD r katolik, inte evangelisk och katoliker stdjer inte Israel

Nstan lite gulligt, det lter som att du tror och hoppas att ditt kra terroristpalestina kommer gynnas. Det kan du fetglmma. Israelstdet kommer bli massivt med Trump. Gissar dessutom att Vance knappast fredrar islamistiskt styrda terrorstater framfr den judiska demokratin.

ven gammelmedia konstaterade dessutom att Iran inte kommer gilla detta. Att Trump kommer hlla den ckliga fundamentalistdiktaturen mycket kort. Utmrkt!
Citera
2024-11-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad Trump gr inrikes, skiter jag fullstndigt i.
Men vad han gr i Europapolitiken...detta bryr jag mig om.

Har han sagt ngot mera om Ukraina? Han verkar ha inte ens nmnt Ukraina, Putin, Gaza eller liknande nu efter valet.
Varfr?

Nu efter valet?
Herregud lt karln sova.
Det r ngra veckor kvar tills han blir president.
Citera
2024-11-06, 23:38
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Nu efter valet?
Herregud lt karln sova.
Det r ngra veckor kvar tills han blir president.

Ja. Nu efter valet har han bara pratat om migration & jobb. Utrikespolitiken har han inte nmnt ngot om.
Han sova? Ha. Det gr han ju inte
Citera
2024-11-06, 23:39
Medlem
-DaRude-s avatar
Gement hoppades de samlade medierna med vertygelse att den senildemente gubbstruttens eftertrdare skulle vinna valet utan ngra strre anstrngningar, men tydligen valde folket ven bort den vimsige och falska Harris. Kanske fr att hon utver sitt std och sina insatser fr fortsatt krigande, mest framsttt som en tillgjord kndis inbjuden till fruntimmerskanapn hos Oprah fr att filosofera kring vstvrldens fr det mesta inbillade "orttvisor" och som tror att man kan fnissa bort besvrliga frgor s lnge man har rtt kn och bakgrund. Jag har absolut inget emot en kvinnlig president, men Harris vore definitivt inte mogen uppdraget.

En intressant iakttagelse r att trenden visar att fler och fler minoriteter vljer bort Demokraterna, s inte ens det r ngot de kan flexa med lngre. Mnga minoriteter har av tradition ytterst svrt att stdja en kandidat som ppet stdjer etnisk rensning och folkmord p urinvnare, s Demokraternas std till Israels hrjningar i Mellanstern har sannerligen bitit dem i arslet med facit i hand eftersom minoriteter av alla etniciteter sllan stller sig bakom kolonialmaktens och imperialismens sida oavsett vilka konflikten berr i detalj.

Kanske mest avgrande r att fattigdom och kriminalitet givetvis drabbar minoriteterna hrt och Bidenadministrationen inte lyft ett finger fr att hjlpa sin egen befolkning. Istllet har man st pengar ver Israel och Ukraina.

Kriget i Ukraina under Biden och Harris har aldrig haft ngon uppgrelse om varaktig fred i sikte men istllet verkar man beslutsamt ha lobbat fr att kriget ska fortg till sista man har stupat, och givetvis med amerikanska skattebetalare som str fr notan.

Folket har sagt sitt och vill nu att amerikanerna ska fokusera p sig sjlva. Det r ett nyktert och klokt val som man givetvis fr respektera. Fr egen del spr jag en lugnare vrld och bttre frutsttningar fr fred och balans med Trump n med Demokraterna som garanterat hade fortsatt att gda det militrindustriella komplexet och tillfredsstlla privata aktrer framfr det amerikanska folket.

Trump har mycket att stda upp men jag tror han kan gra enorm skillnad.
Senast redigerad av -DaRude- 2024-11-06 kl. 23:41.
Citera
2024-11-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Bitterfitta.

Ngon tog det personligt.

Skakar skert lite ocks.

Ugh ugh.
Citera
2024-11-06, 23:43
Medlem
Snacka om att vara en vlfrtjnt vinnare.

Killen vinner en gng, frlorar ett val fr att sedan vinna igen. Bara dr r han historisk. Men dessutom har Trump haft hela etablissemanget emot sig, talats flertalet gnger, varit freml fr fler mordfrsk n ngon annan president i historien, haft 90% av all media emot sig - men liklvl s str han nu terigen som vinnare.

Sg en politisk bedrift som r strre.
Citera
2024-11-06, 23:45
Medlem
Det hr blir slutet p Israel. Mark my words. Varfr tror ni Netanjahoe var frst ut att gratulera snarare n trump.

Om det r ngot historien berttar s r det att imperier vanligtvis faller p sin egen impotens snarare n "en invasion"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in