Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-06, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Kommer ihg 2000-talet nr det det frutspddes att den teknologiska utvecklingen skulle ge oss vldigt slimmade telefoner med bildskrm, kamera och uppkoppling till internet. Vntar fortfarande p detta!

Som jag skrivit tidigare, fretagen under it-bubblan hade rtt i sak: I princip allt dom sa skulle bli framtiden, blev ocks framtiden. Problemet fr dem var att det oftast blev ngon annan som skulle komma att f leverera.

Att frutsp en tnkbar framtidsutveckling r enklare, n att frutsp exakt vilka fretag som kommer att (miss/)gynnas av densamma och i hur hg utstrckning.
Citera
2024-11-06, 08:06
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Hoppas alla hll sina aktier. Idag blir en episk ppning.
Citera
2024-11-06, 09:29
Medlem
Citat:

Ja det ska bli spnnade att se hur marknaden svarar. Sist Trump blev president s jublade ju marknaden.
Speciellt tnker jag ju p Tesla eftersom jag har aktier och att Musk har varit s involverad.
Citera
2024-11-06, 10:58
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det ska bli spnnade att se hur marknaden svarar. Sist Trump blev president s jublade ju marknaden.
Speciellt tnker jag ju p Tesla eftersom jag har aktier och att Musk har varit s involverad.

Delikata bjrn-trar! Yumyumyumyum!
Citera
2024-11-06, 11:04
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Delikata bjrn-trar! Yumyumyumyum!

Nstan lika delikata som de frn paneldeltagarna i svensk media. Underbart att se.

Vidare s vet vi sklart att Elon gick all in p Trump av krlek fr USA och mnskligheten, men ven om man kper EDS/bjrn-narrativet att det bara handlar om lobbying fr honom sjlv och hans bolag s handlar ju detta i sdana fall som den kanske mest framgngsrika politiska lobbyverksamheten i historien.

Trump str nu i stor tacksamhetsskuld till Elon. Eventuellt var Elons medverkan det som tippade ver i nyckelstater som Pennsylvania. Sug p den...
Citera
2024-11-06, 11:39
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Nstan lika delikata som de frn paneldeltagarna i svensk media. Underbart att se.

Vidare s vet vi sklart att Elon gick all in p Trump av krlek fr USA och mnskligheten, men ven om man kper EDS/bjrn-narrativet att det bara handlar om lobbying fr honom sjlv och hans bolag s handlar ju detta i sdana fall som den kanske mest framgngsrika politiska lobbyverksamheten i historien.

Trump str nu i stor tacksamhetsskuld till Elon. Eventuellt var Elons medverkan det som tippade ver i nyckelstater som Pennsylvania. Sug p den...

Ja, tminstone s tror jag Elon var avgrande fr att f bde popular och electoral vote med god marginal, s de slipper bli lika motarbetade i 4 r. Skall bli riktigt spnnande att se hur mycket Elon kan effektivisera systemet. Fler farthinder lr ju dyka upp, haha.

Men det mest spnnande blir att se USA ta det riktiga klivet in i Rymdldern. Vill leva tillrckligt lnge fr att se en rest staty av Elon vid huvudbyggnaden fr Jordens Stjrnflotta.
Citera
2024-11-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ska bli intressant att se hur Trump ska balansera det dr. Han har ju tagit in pengar frn Musk men sannolikt ocks frn oljelobbyn.
Citera
2024-11-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ska bli intressant att se hur Trump ska balansera det dr. Han har ju tagit in pengar frn Musk men sannolikt ocks frn oljelobbyn.

Han har ju varit tydlig med att han inte vill se ngra direkta restriktioner utan att folk ska f vlja fritt nr det gller bilar i alla fall. Vill man kra frbrnningsbilar s ska man f gra det och vill man ha elbil s ska man f det. Han ppnar fr bda sidor tycker jag och lter det vara konsumentens val.

Sen om elbilar blir riktigt billiga p sikt med lng rckvidd osv och folk sjlvmant vljer elbilar s r det ingen som ska klaga p Trump fr det, d har folk gjort det valet sjlva och oljelobbyn kan inte skylla p ngon nr deras produkter minskar i intresse.
Citera
2024-11-06, 17:08
Citat:

Grattis till alla er som hll TSLA ver valet.

Sjlv hll jag 100% MSTR ver valet (gick nstan lika bra).

Bda aktierna lr fortstta rusa.

Citera
2024-11-07, 13:39
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Grattis till alla er som hll TSLA ver valet.

Sjlv hll jag 100% MSTR ver valet (gick nstan lika bra).

Bda aktierna lr fortstta rusa.

Nr vi sklar s ekar det ganska tomt, d varenda bjrn backat ut baklnges genom hcken.
Nu r nya ATH inte s vrst lngt bort, ntligen!
Citera
2024-11-07, 15:22
Medlem
gladihattens avatar
Och innan nn tror detta bara r tillfllig eufori och Trump inte r faktiskt positivt fr Tesla:

- Trump kommer fimpa IRA, vilket Tesla frvisso drar nytta av men Teslas "konkurrenter" r helt beroende av. Nu kommer den dumpster fire som r Ford/GM/Rivian m.fl brinna nnu mer explosivt.
- Trump r vn av USA-byggt med USA-byggda komponenter. Teslas bilar r de mest "american made" som existerar. Betydligt mer s n Ford som bara ltsas och importerar frn Mexico.
- Trump i bde vita huset, senaten och representanthuset banar vg fr autonomi-lagstiftning p nationell niv. Detta hade gynnat en utrullning av unsupervised FSD enormt. Nr vl mjukvaran r p plats r det som sagt bara regulatorer som str i vgen, och om de inte lngre str i vgen r det raka vgen mot mnen som gller.

Och detta r bara sdana grejor Trump gr p.g.a att det r logiskt och rimligt. Utver detta str han och republikanerna som sagt i stor tacksamhetsskuld till Musk personligen...
Citera
2024-11-07, 15:48
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Och innan nn tror detta bara r tillfllig eufori och Trump inte r faktiskt positivt fr Tesla:

- Trump kommer fimpa IRA, vilket Tesla frvisso drar nytta av men Teslas "konkurrenter" r helt beroende av. Nu kommer den dumpster fire som r Ford/GM/Rivian m.fl brinna nnu mer explosivt.
- Trump r vn av USA-byggt med USA-byggda komponenter. Teslas bilar r de mest "american made" som existerar. Betydligt mer s n Ford som bara ltsas och importerar frn Mexico.
- Trump i bde vita huset, senaten och representanthuset banar vg fr autonomi-lagstiftning p nationell niv. Detta hade gynnat en utrullning av unsupervised FSD enormt. Nr vl mjukvaran r p plats r det som sagt bara regulatorer som str i vgen, och om de inte lngre str i vgen r det raka vgen mot mnen som gller.

Och detta r bara sdana grejor Trump gr p.g.a att det r logiskt och rimligt. Utver detta str han och republikanerna som sagt i stor tacksamhetsskuld till Musk personligen...

Kanske drfr institutionella investerare kper som galningar d.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in