Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-01, 20:36
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Kanske nd r ett r bort eller s innan det gr live. Men det r redan nu vldigt kompetent, utifrn det man ser p YouTube.
Den kommer det nog vara ett par tre r eller mer med hndelser dr den fuckar up rejlt.
Fr en knsla av att FSD influerarna nd r rtt selektiva nr dom postar videos, finns en risk att dom frlorar sin early access, och drmed hela sitt innehll till YouTube.

Ngon som vet om det finns ngon som streamar live vid anvndning? Skulle vara intressant 🤓

Cirkulerat lite videos om hackade FSD Teslor i Ryssland. Allts ngon som kommit p ett stt att lura bilen att aktivera FSD.
r lite sugen p det men antar att jag inte vill ha hjlp av just en ryss med den processen 😅

Det r vissa stder dr FSD fungerar briljant, s jag tror inte det handlar om att de r selektiva. Jag tror att Teslas ride hailing app lanseras i brjan p nsta r, d den testkrts ett tag nu av anstllda.
Citera
2024-11-03, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Rcker det att det r vice president of AI software p Tesla som sger detta?

Sg det som nt han slngde ur sig, samt "aiming for" men du vet skert bst, det fr vi ju stndigt hra. Executives frn Tesla sger ju aldrig saker som sen inte visar sig stmma.
Citera
2024-11-03, 09:15
Medlem
Citat:
Det r vissa stder dr FSD fungerar briljant, s jag tror inte det handlar om att de r selektiva. Jag tror att Teslas ride hailing app lanseras i brjan p nsta r, d den testkrts ett tag nu av anstllda.

Det tror verkligen inte jag - att Tesla som fretag ska driva en publik taxitjnst i brjan p nsta r, dr FSD str fr krandet och Tesla r juridiskt ansvarig fr alla incidenter.

Ska bli spnnande att se vem som fr rtt.
Citera
2024-11-03, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Str vl aiming for feature complete unsupervised FSD

Lite luddigt, men kan vl lsas in i den meningen att v.13 skulle kunna n dit.
Jag tror att det blir en v.14 som gr unsupervised kanske Q2-Q3 2025

"aiming for". "skulle kunna n dit, kanske". Viss skillnad mot att med sedvanlig dryghet sga

Citat:
Var det ngon som sa att helt sjlvkrande bilar skulle ta 50 r? FSD v13 unsupervised.
Citera
2024-11-03, 09:48
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Det tror verkligen inte jag - att Tesla som fretag ska driva en publik taxitjnst i brjan p nsta r, dr FSD str fr krandet och Tesla r juridiskt ansvarig fr alla incidenter.

N ok, och varfr skulle jag bry mig om vad nn som inte ens r lskunnig tror?

Du fattade ju helt klart inte ens vad jag pratar om.
Citera
2024-11-03, 10:59
Medlem
gladihattens avatar
Citat:

Det finns ju redan prejudicerande tjnster i t.ex Kalifornien med Waymo/Cruise. Tesla kommer frmodligen bara anvnda samma regelverk. Dvs de har redan lanserat tjnsten, men med safety driver och just nu lst till anstllda. Nsta steg r att lsa upp tjnsten till en del av allmnheten - fortfarande med safety driver. Sedan kan man, precis som Waymo gjort, sakta men skert brja ta bort safety driver i takt med att man kan visa upp skerhetsdata.

Ett steg i taget. Observera att det enda Tesla guidat fr r att man kommer slppa en version som r "unsupervised" i r samt att taxitjnsten kommer ppnas upp fr allmnheten i vissa omrden. Inte ndvndigtvis att steget dr man tar bort safety drivers ns i r.
Citera
2024-11-03, 11:55
Medlem
Klla:
X: Oktober uppdatering frn Tesla AI

NyTeknik: Teslas robottaxitjnst r p gng har testat i flera mnader

NyTeknik: Rivalen: Teslas teknik fr robottaxi fungerar inte

FSD Version 13 frvntas slppas i slutet av mnaden eller i brjan av december. Enligt Tesla r denna version utvecklad fr att fungera som en sjlvkrande taxi inom avgrnsade geofence-omrden, liknande tekniken som Waymo anvnder. Precis som fr Waymo kommer det sannolikt krvas en lngre testperiod med skerhetsfrare innan systemet blir godknt fr bredare anvndning. Tesla har redan i flera mnader ltit anstllda testa tjnsten internt.

Tidigare versioner av FSD har visat sig klara de flesta trafiksituationer utan problem. De vanligaste felen har varit mindre, som att bilen ibland vljer fel krflt eller att andra frare tvingas parera FSD
rrelser. Dessa situationer har dock mest lett till irritation hos andra frare, snarare n till verkliga faror. Ett av de strsta terstende problemen fr en fullt fungerande robotaxi r att hitta lmpliga platser att stanna p ett vlknt problem ven fr vanliga taxichauffrer. I trngda situationer kan det krvas samarbete fr att hitta en plats som r praktisk bde fr fraren och passageraren, exempelvis p bakgrdar dr passagerarna inte vill behva bra bagage fr lngt.

Trots dessa utmaningar r detta ett spnnande och betydelsefullt steg framt fr sjlvkrande fordon. Utifrn vad som har observerats hittills verkar FSD vldigt lovande.

Det r positivt att konkurrenterna visar oro och frsker stoppa FSD, vilket antyder att de inte har en teknik som kan rullas ut lika snabbt som Teslas. I teorin har Tesla redan en potentiell robotaxiflotta p ver en miljon fordon som skulle kunna aktiveras ver en natt, beroende p om systemet endast fungerar fr HW4 eller ven ldre versioner. Varje kvartal kar denna flotta med ytterligare en halv miljon bilar. Kostnaden fr Teslas teknik ligger runt 80 000 kr per fordon, medan konkurrenternas lsningar oftast kostar ver en miljon kronor och dessutom r begrnsade till specifika geofence-omrden.
Citera
2024-11-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det finns ju redan prejudicerande tjnster i t.ex Kalifornien med Waymo/Cruise. Tesla kommer frmodligen bara anvnda samma regelverk. Dvs de har redan lanserat tjnsten, men med safety driver och just nu lst till anstllda. Nsta steg r att lsa upp tjnsten till en del av allmnheten - fortfarande med safety driver. Sedan kan man, precis som Waymo gjort, sakta men skert brja ta bort safety driver i takt med att man kan visa upp skerhetsdata.

Ett steg i taget. Observera att det enda Tesla guidat fr r att man kommer slppa en version som r "unsupervised" i r samt att taxitjnsten kommer ppnas upp fr allmnheten i vissa omrden. Inte ndvndigtvis att steget dr man tar bort safety drivers ns i r.

Unsupervised != safety driver.
Citera
2024-11-04, 13:08
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Unsupervised != safety driver.

Nej. Unsupervised r det vissa kallar fr "level 3" - fraren behver inte vara uppmrksam p krningen utan det r ok att scrolla mobilen osv. Men du mste fortfarande sitta p frarplats.

Unsupervised r frsta steget till en helt frarls bil.
Citera
2024-11-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Unsupervised r frsta steget till en helt frarls bil.

Absolut! Det var det 2010 ocks.
Citera
2024-11-05, 14:15
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Absolut! Det var det 2010 ocks.

Kommer ihg 2000-talet nr det det frutspddes att den teknologiska utvecklingen skulle ge oss vldigt slimmade telefoner med bildskrm, kamera och uppkoppling till internet. Vntar fortfarande p detta!
Citera
2024-11-05, 23:17
Medlem
Citat:
Kommer ihg 2000-talet nr det det frutspddes att den teknologiska utvecklingen skulle ge oss vldigt slimmade telefoner med bildskrm, kamera och uppkoppling till internet. Vntar fortfarande p detta!
..och alla som satsade p dessa framtidsfretag likt Nokia och Ericsson blev rikligt belnade fr sin framtidstro, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in