2023-08-20, 18:32
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har Tesla dumpat iden om exoskelett fr sin Cybertruck?

https://www.notebookcheck.net/Cybert....739926.0.html

Skulle vara komiskt om den i slutndan fr 0,75mm ytterplt som alla andra bilar har.

Alla begrep vl redan frn start att det inte r mjligt att f en bil godknd fr bruk p allmnna vgar idag som har en nstan helt odeformerbar kaross. Ja, alla utom de trognaste Muskofilerna frsts.
Citera
2023-08-20, 19:09
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Alla begrep vl redan frn start att det inte r mjligt att f en bil godknd fr bruk p allmnna vgar idag som har en nstan helt odeformerbar kaross. Ja, alla utom de trognaste Muskofilerna frsts.
Tror inte "muskofilerna" bryr sig om det r exoskeleton eller inte. Bara hur mnga bilar som sljs och vad de tjnar. Men det frstr nog inte ni beartards
Citera
2023-08-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tror inte "muskofilerna" bryr sig om det r exoskeleton eller inte. Bara hur mnga bilar som sljs och vad de tjnar. Men det frstr nog inte ni beartards

Trodde inte tesla va ett bilfretag. Men nr de som rknas r bokfrsljning blir man fundersam.

Rkar muskofilerna bry sig om den havererade lnsamheten eller kommer tesla bot och FSD lsa de
Citera
2023-08-20, 21:19
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Trodde inte tesla va ett bilfretag. Men nr de som rknas r bokfrsljning blir man fundersam.

Rkar muskofilerna bry sig om den havererade lnsamheten eller kommer tesla bot och FSD lsa de
Tesla r fortfarande inte bara ett bilfretag nej. Byt ut ordet bilar mot CT s frstr du vad jag menade.

Det som kommer ka lnsamheten r det du lskar att blunda fr
Citera
2023-08-21, 02:07
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Klart som fan det skett en explosion i r.
Ja en hypeexplosion. Jag r dock tacksam fr att det finns mnniskor som likt 1999 (fr att ta ett enda ex) skapar bubblor fr nr de i sina naiva fantasivrldar tror att det r rimligt att vrdera olnsamma, tveksamma, trendiga eller av andra mindre vettiga anledningar bolag skyhgt s kan jag tjna lite extrapengar vid sidan av mina huvudinvesteringar.
Citera
2023-08-21, 04:00
Medlem
Vet inte om det redan har sagts i denna gigant till trd men China bannar Tesla:
https://www.youtube.com/watch?v=eCzU5BF-110
Citera
2023-08-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ja en hypeexplosion.

Till skillnad mot t.ex. web3/NFT r AI inte bara hype. 50 miljoner nya konton p ChatGPT p en mnad , eller vad det var, och hur mycket det anvnds r ju en jmra skillnad. ChatGPT har genuina use cases och frdelar, och en stor potential.

Jag anvnder det sjlv stndigt i jobbet och det r p riktigt en fantastisk produkt (anvnd rtt) i praktiken.
Citera
2023-08-21, 11:28
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Till skillnad mot t.ex. web3/NFT r AI inte bara hype. 50 miljoner nya konton p ChatGPT p en mnad , eller vad det var, och hur mycket det anvnds r ju en jmra skillnad. ChatGPT har genuina use cases och frdelar, och en stor potential.

Jag anvnder det sjlv stndigt i jobbet och det r p riktigt en fantastisk produkt (anvnd rtt) i praktiken.
Jag har inte sagt att Chapgpt r dligt p ngot stt. Jag har sagt att det fr tillfllet r en AI-hype.
Citera
2023-08-21, 11:37
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att Chapgpt r dligt p ngot stt. Jag har sagt att det fr tillfllet r en AI-hype.

Hller med. Som du skrev det fick jag intrycket att du tycker att det bara r hype och ingen substans.
Citera
2023-08-21, 15:47
Medlem
TheGretaResets avatar
Island reversal idag. S hr gr jag ur min lilla bearpost (avanza cert). Har ingen info. Konstaterar bara fakta.
Citera
2023-08-21, 16:21
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
r fr tillfllet ngot minus p min NVIDIA-bjrn men aktien kommer ju falla och det troligen snart. Det vore helt sjukt annars. Teslabjrnen gr ju dock bra men den aktien ska ju ner mer.

Nr folk kommer ut ur AI-hypedimman, inser att bitcoin r trams (d NVIDIA r en viktig del i miningen) samt kommer ut ur elbilsdimman och inser att elbilar inte r mer miljvnliga n fossilbilar och att konkurrensen kommer att bli hrdare (BYD redan nu tex) kommer dessa bolags aktier ta stryk. Det ska mycket till fr att jag ska se ett fall som kortbart (hller mig i 99.9% ifrn det istllet) men NVIDIA och Tesla uppfyller kraven, fr tillfllet iaf. Dessa positioner str dock endast fr typ 5% av mitt innehav d det bsta alltid har varit att hitta bra bolag och sen kpa dem och behlla.

Det knns faktiskt som att det r stor chans/risk att Nvidias kommande rapport kan trigga igng ett "AI-ras" utan dess like (Tesla inkluderat). Idag gick AB ut med AI-aktietips:
https://www.aftonbladet.se/minekonom...-i-megatrenden

Detta mste vara en otroligt stark sljsignal.

Jag ger (numer) ett mindre innehav i bde i Nvidia och Tesla kommer att ligga kvar lng. Men jag ser det som livsfarligt att hlla p med ngonting AI-relaterat just nu. I skrivande stund r Tesla upp rejlt men den rr sig som bekant likt bitcoin.

Ang AI-hypen s knns det som sagt inte som att det finns s mycket luft kvar p kort sikt. Vi har en tendens att verkatta nya tekniker p kort sikt, och att underskatta dem p lng sikt.
Citera
2023-08-21, 16:32
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Hller med. Som du skrev det fick jag intrycket att du tycker att det bara r hype och ingen substans.
Nej nej det r ju med strsta sannolikhet framtiden med AI, frbttrad och nyare teknik osv. P den vgen har vi alltid gtt, i tiotusentals r allts. Det vissa inte verkar frstr r att vi i stort sett alltid gradvis klttrar p denna framstegsstege. Om 100 r kommer samhllet med stor sannolikhet anvnda teknik, AI effektiva och miljvnliga elbilar osv som r lngt mer imponerande n vad dagens AI-hypare och Teslahypare skulle kunna drmma om. Saker och ting tar dock tid. (Olja kommer tex att vara den viktigaste energikllan i decennier framt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in