Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
r fr tillfllet ngot minus p min NVIDIA-bjrn men aktien kommer ju falla och det troligen snart. Det vore helt sjukt annars. Teslabjrnen gr ju dock bra men den aktien ska ju ner mer.
Nr folk kommer ut ur AI-hypedimman, inser att bitcoin r trams (d NVIDIA r en viktig del i miningen) samt kommer ut ur elbilsdimman och inser att elbilar inte r mer miljvnliga n fossilbilar och att konkurrensen kommer att bli hrdare (BYD redan nu tex) kommer dessa bolags aktier ta stryk. Det ska mycket till fr att jag ska se ett fall som kortbart (hller mig i 99.9% ifrn det istllet) men NVIDIA och Tesla uppfyller kraven, fr tillfllet iaf. Dessa positioner str dock endast fr typ 5% av mitt innehav d det bsta alltid har varit att hitta bra bolag och sen kpa dem och behlla.
Det knns faktiskt som att det r stor chans/risk att Nvidias kommande rapport kan trigga igng ett "AI-ras" utan dess like (Tesla inkluderat). Idag gick AB ut med AI-aktietips:
https://www.aftonbladet.se/minekonom...-i-megatrenden
Detta mste vara en otroligt stark sljsignal.
Jag ger (numer) ett mindre innehav i bde i Nvidia och Tesla kommer att ligga kvar lng. Men jag ser det som livsfarligt att hlla p med ngonting AI-relaterat just nu. I skrivande stund r Tesla upp rejlt men den rr sig som bekant likt bitcoin.
Ang AI-hypen s knns det som sagt inte som att det finns s mycket luft kvar p kort sikt. Vi har en tendens att verkatta nya tekniker p kort sikt, och att underskatta dem p lng sikt.