2025-02-06, 21:33
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hertz dumpar sin Teslaflotta. Byter till bensindrivna. Var nog fr mycket problem med dom:

https://www.dagensps.se/motor/hertz-...alla-krascher/

Nej det var inte "fr mycket problem".

Dels r frskringspremierna hga, men framfr allt snktes andrahandsvrdet ganska dramatiskt d Hertz kpte in sig p toppen och sedan har elbilspriserna rasat med Tesla i brschen. Andrahandsvrdet r viktigt fr ett bolag som Hertz d deras book value baseras mycket p bilflottans vrde, m.a.o ser deras finanser riktigt usla ut nr vrdet p bilarna mste skrivas ned. Och f bolagsgare gillar ju att vrdet p deras bolag minskar.

Dock undrar man hur Hertz inte rknade med detta innan d det ju str i Teslas master plan att mlet r just att snka priserna s fler har rd med elbilar...
Citera
2025-02-06, 21:38
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Hertz dumpar sin Teslaflotta. Byter till bensindrivna. Var nog fr mycket problem med dom:

https://www.dagensps.se/motor/hertz-...alla-krascher/

Inte direkt nyheter. Men helt rligt s r elbil som hyrbil inte direkt lgt hngande hgnande frukt. Ofta s ska man resa runt, osker nattladdnings-situation, ofta lite stress och ofrutsedda krmnster som dessutom r p en plats lngt hemmifrn och ofta i ett annat land. Som grdde p moset s nskar flera hyrbilsbolag att man lmnar in fulladdad, vilket sklart r minst sagt krngligt om man ska med ett flyg efter att kanske ha krt lngt till flygplatsen.

Lgg till att hyra ut bilar med +400hk till folk som inte r vana, det r dmt att misslyckas.
Citera
2025-02-06, 22:01
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Dock undrar man hur Hertz inte rknade med detta innan d det ju str i Teslas master plan att mlet r just att snka priserna s fler har rd med elbilar...

Vilket svammel. Elon Musk gr ju knappt annat n att tjata om hur vrdet p alla Teslabilar kommer bli den enskilt strsta vrdekningen i historien nr de vl uppgraderar mjukvaran. Han har ju berttat vitt och brett om hur deras bilar faktiskt kar i vrde till skillnad frn alla andras.
Citera
2025-02-06, 22:33
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Vilket svammel. Elon Musk gr ju knappt annat n att tjata om hur vrdet p alla Teslabilar kommer bli den enskilt strsta vrdekningen i historien nr de vl uppgraderar mjukvaran. Han har ju berttat vitt och brett om hur deras bilar faktiskt kar i vrde till skillnad frn alla andras.

Nu blandar du ihop sakerna, vrdekningen han syftar p ligger ju i mjukvaran. Den har inte Hertz kpt. Sen kan det skert hnda att hrdvaran kar i vrde ocks den dagen du kan kpa till mjukvara som tillter robotaxi - jag hade iaf betalat mer fr en sdan bil ven om mjukvaran inte ingick i kpet.
Citera
2025-02-07, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag knner ingen skam direkt men r nd glad att jag har 2/3 kvar av leasingen s jag slipper frklara valet av en ny Tesla, svag sjl man r 😅

Btw kpte aktier idag! Tror vi ska ner en bra bit till men har en hel del torrt krut som ska terinvesteras under vren och tror inte jag lyckas med konststycket att pricka botten.

Om jag blir rvknullad av TSLA nu s frtjnar jag det. r + 3000% upp p TSLA depn p sedan 2016

Helt rligt tycker jag TSLA r jkligt svrbedmd nu och jag tror den kommer att darra ordentligt innan veckan r slut. Folk r som tokiga p ntet om att bde slja av sina aktier och avbestlla sina ordrar eller lmna tillbaka sina bilar. Frgan r om det blir panik eller inte. Hg risk just nu.
Citera
2025-02-07, 08:44
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Allts fy fan vad folk r ltta att hjrntvtta egentligen. Hoppas Elon hittar s mycket skit och korruption som vi vet att demokraterna r insyltade i s folk fattar vilken jvla hjlte han r.

Brjar du nd landa l tanken nu att Elons beteende faktiskt pverkar konsumenternas vilja att sitta i en Tesla-bil?

Ta bara idag som exempel:
Om man som extremt profilerad fretagsledare kr ver alla gamla regler om skerhetskontroller och anstller en person till sitt nya doge-departement som sagt "normalisera Indian-hat" och "Jag skulle inte ha ngonting emot att bde gaza och Israel raderas frn jordens yta" och "jag var rasist innan det var coolt" samt "jag kommer bara gifta mig inom in egen ras"...och s vidare och sedan d det uppdagas endast svarar som ett autistiskt bljbarn: "hh...sjukt att de doxxat en till p DOGE" (Elons svar).

Ja d kanske en del Indianer, Israeler, en del av de som gillar Palestina, och en del av de som r i ett mixed race frhllande tnker att den dr Volvon eller BYD:en nd r good enough?

Sen fr du s klart gorma hur mycket du vill om att de r utvecklingsstrda fr de gjort ett smre val som konsument. Det str dig fritt. Men jag undrar om det brjat g upp fr dig till slut att det inte r din vrldsbild av hur lite eller mycket bilkonsumenter bryr sig om brand och appearance och att det faktiskt nd verkar som att det spelar roll vad Elon gr?

Snart r vi ett lge dr det kommer vara positivt fr Teslas aktiekurs om Elon sparkar undan hinken eller ngot.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-02-07 kl. 09:00.
Citera
2025-02-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Allts fy fan vad folk r ltta att hjrntvtta egentligen. Hoppas Elon hittar s mycket skit och korruption som vi vet att demokraterna r insyltade i s folk fattar vilken jvla hjlte han r.

Vem r hjrntvttad egentligen? Tesla var ett bluffretag redan innan Musk visade sina nassetendenser. TSLA r 100x vervrderad. Om den kommer falla s lngt, nja, kanske inte, men hype har ju alltid varit Elons primra produkt, vilar en ganska marginell bisyssla.
Citera
2025-02-07, 12:31
Medlem
wwrs avatar
Musks nazi-hlsning bet bra i Tyskland. Teslafrsljningen backar 60% 🤣🤣🤣

https://www.dw.com/en/germany-tesla-...ary/a-71533790
Citera
2025-02-07, 12:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Vem r hjrntvttad egentligen? Tesla var ett bluffretag redan innan Musk visade sina nassetendenser. TSLA r 100x vervrderad. Om den kommer falla s lngt, nja, kanske inte, men hype har ju alltid varit Elons primra produkt, vilar en ganska marginell bisyssla.

Det finns mnga likheter med Gamestop. Den aktien har ett P/e tal fortfarande p sinnessjukt hga 138 3 r efter shortsqueezen. Det finns ingenting som rttfrdigar den kursen. Avancerat pyramidspel.

Tesla har ett p/e 183 och ingenting rttfrdigar den frutom sciencefictionfantasier om en vrld med androider.
Citera
2025-02-07, 12:47
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Brjar du nd landa l tanken nu att Elons beteende faktiskt pverkar konsumenternas vilja att sitta i en Tesla-bil?

Ta bara idag som exempel:
Om man som extremt profilerad fretagsledare kr ver alla gamla regler om skerhetskontroller och anstller en person till sitt nya doge-departement som sagt "normalisera Indian-hat" och "Jag skulle inte ha ngonting emot att bde gaza och Israel raderas frn jordens yta" och "jag var rasist innan det var coolt" samt "jag kommer bara gifta mig inom in egen ras"...och s vidare och sedan d det uppdagas endast svarar som ett autistiskt bljbarn: "hh...sjukt att de doxxat en till p DOGE" (Elons svar).

Ja d kanske en del Indianer, Israeler, en del av de som gillar Palestina, och en del av de som r i ett mixed race frhllande tnker att den dr Volvon eller BYD:en nd r good enough?

Sen fr du s klart gorma hur mycket du vill om att de r utvecklingsstrda fr de gjort ett smre val som konsument. Det str dig fritt. Men jag undrar om det brjat g upp fr dig till slut att det inte r din vrldsbild av hur lite eller mycket bilkonsumenter bryr sig om brand och appearance och att det faktiskt nd verkar som att det spelar roll vad Elon gr?

Snart r vi ett lge dr det kommer vara positivt fr Teslas aktiekurs om Elon sparkar undan hinken eller ngot.

Elons beteende nej, medias beteende ja.
Citera
2025-02-07, 12:50
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Det finns mnga likheter med Gamestop. Den aktien har ett P/e tal fortfarande p sinnessjukt hga 138 3 r efter shortsqueezen. Det finns ingenting som rttfrdigar den kursen. Avancerat pyramidspel.

Tesla har ett p/e 183 och ingenting rttfrdigar den frutom sciencefictionfantasier om en vrld med androider.

Hahaha, raskens levererar!

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Det r nog inprisat i aktien. Publicerad: 19 jan. 2024

Ibland r han nog lite osker p vilket r han vaknat upp i.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2025-02-07 kl. 12:54.
Citera
2025-02-07, 13:59
Medlem
raskenss avatar
Intressant bild som illustrerar hur katastrofalt Tesla r och allt r uppumpat av memes drmmar, luftslott och pyramidspel

Man vet CT r avfring nr t o m en hummer spar skiten ur den genom att kra baklnges.

https://www.instagram.com/share/reel/BAU2NUhvuH

Heil Elon p det
Senast redigerad av raskens 2025-02-07 kl. 14:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in