Citat:
Ursprungligen postat av
Locifer
Det handlar inte s mycket om frsljning i Tyskland. Enbart bilfrsljning kan inte motivera dagens aktiekurs. Det handlar om autonomi och robotar. Jag r vertygad om att Tesla inte lyckas med ngot av dessa saker och d ska de vrderas som vilken biltillverkare som helst. Jag tror dessutom att tillvxten bryts.
Jag ser framfr mig att bubblan spricker ngon gng under de nrmaste ren. Frgan r nr? Jag tror den kan g ner 70-80 procent utan att det vore anmrkningsvrt sett till fundamenta. De kan till och med ka bilfrsljningen utan att det skulle bli en fr lg vrdering.
Jag ser det hr nstan som en straffspark.
Nej, jag hatar inte Tesla. Jag kr Tesla sen mnga r och kommer nog kpa en Juniper till hsten.
Exakt. Tesla har skert framtiden fr sig i egenskap av biltillverkare (iofs med fr tillfllet nedsolkat rykte) och kommer troligtvis ha en marknads
andel p framtidens bilmarknad. Men det finns tv saker som gr att jag drar mig fr att kpa aktien:
1. Den framtida marknads
dominans tekniknrdarna tillskrev Tesla fr 6-7 r sedan, tror jag helt enkelt inte kommer att hnda. Fler konkurrenter kommer gra bra och prisvrda elbilar som kommer att ta marknadsandelar. Tesla fr nja sig med en trtbit, inte hela trtan eller fr den delen - trtbageriet, som nu tycks inprisat i kursen.
2. Robotdelen av Tesla r 100% frhoppningsbolag. Och att frhoppningen infrias, och det snart, r typ inprisat i kursen. Knns som extremt kass risk/reward att g in nu. ven om vi teknikoptimister inte sllan har rtt i sak, r vi ofta alldeles fr naiva kring
nr paradigmskiftet kommer.
Nu kommer min sunda skepsis skert frvrngas till Teslahat av klappmongona i sekten, men det bjussar jag p. Det r fredag