Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det r frsts en makt som alla presidenter haft.
Din frsta kritik vara att HD, var konservativ. Men de mste utg frn konstitutionen. De kan inte bara hitta p. De kontrollerar att lagar som stiftas, presidentens beslut och annat r enligt konstitutionen. Deras makt kan mjligen ligga i att vlja att inte ta upp vissa fall fr prvning. Man dmer egentligen inte, utan man avgr om domslut fljer konstitutionen, om andra har gjort rtt i sina beslut. Men konstitutionen r det heliga hr. Men som allt annat gr vissa delar att tolka olika. Som man gjort t.ex. med abort. Dr dagens HD har kommit fram till att det ska beslutas av staterna inte p federal niv, enligt deras tolkning av konstitutionen. Nu r jag inte insatt i vad de utgtt frn, men det kan mycket vl stmma. S fr att kritisera det, mste man se vad konstitutionen faktiskt sger.
Men det r frsts mjligt att dra honom infr domstol om fyra r nr han inte lngre r president i andra ml dr han inte r dmd. Men jag r sker p att man fljer konstitutionen hr, ven om du inte gillar det. Men han har inte mer makt n mnga andra tidigare presidenter, om du nu tror det. HD har ven med demokratiska domare, varit konservativ.
S jag vet inte hur du menar att han skulle ha mer makt n andra, tidigare presidenter. Du verkar tro att alla republikaner i parlamenten och alla domare vill infra diktatur. Det tror jag inte ett gonblick p. Fr det krvs fr att han ska kunna bli det. Men har man skrmt upp dig s du inte kan tnka klart, fr du vl ta ngra droger fr att verleva.
Flera av dem r tillsatta av honom sjlv, och de kommer i min mening att vara extra lojala ifall hans vilja kommer i klm mot deras tolkning av konstitutionen.
Ett bra exempel p detta r Aileen Cannon, som lyckades kasta ut mlet mot honom som handlade om de hemliga dokument som han stal och frvarade olagligt p Mar-a-Lago. Cannon blev tillsatt av Trump, och de r vnner.
Eller s kan du tro att Cannon dmde i Trumps favr av en slump (trots att mnga rttsliga experter tyckte att det var solklart att han skulle bli dmd fr det). Allt r mjligt, du kan tro vad du vill, jag anser att hon knde att hon ville terglda mannen som gav henne ett hgt mbete.