Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-05, 13:54
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Göder du kriminella med ditt drogbeteende?
Dessvärre är det rationella beslutet att göda kriminella med sitt drogbeteende i Sverige. Odlar man för eget bruk så får man högre straff än om man köper.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bruket ökar ju med en legalisering å det vill nog ingen i Sverige. å vid en legalisering kommer de kriminella sälja billigare ändå.
Jo exakt det är precis därför ingen handlar på systembolaget.
Citera
2024-11-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bruket ökar ju med en legalisering å det vill nog ingen i Sverige. å vid en legalisering kommer de kriminella sälja billigare ändå.

https://www.nytimes.com/2024/05/20/h...ts-coley.html#

Bara för att något är lagligt betyder inte att flera kommer göra det, och det är skillnad på bruk och missbruk.

Så bästa lösningen är att ge kriminella hela kakan med risk för folkhälsan?

Citat:
"ABCA beslagtar cannabis som är spetsad med amfetamin, spetsad med fentanyl. Det är farligt. Det här går vidare till allmänheten och jag tror att det är mycket farligt för människor som försöker konsumera cannabis."

"Det finns en enorm skillnad mellan våra olicensierade och licensierade butiker," sa Allen. "Jag tror också att det finns utmaningar för den allmänna säkerheten som är mycket tydliga för mig kring olicensierade butiker."

https://www.hillrag.com/2024/11/04/i...nd-the-public/
Citera
2024-11-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Dessvärre är det rationella beslutet att göda kriminella med sitt drogbeteende i Sverige. Odlar man för eget bruk så får man högre straff än om man köper.

Jo exakt det är precis därför ingen handlar på systembolaget.
Så du tycker att ditt bruk av narkotika i Sverige är rationellt, även om folk skjuts till döds? Jag påstår att du är en egoist som njuter på andras bekostnad och det kan inte jag vara med att sanktionera.
Citera
2024-11-05, 20:57
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Så du tycker att ditt bruk av narkotika i Sverige är rationellt, även om folk skjuts till döds? Jag påstår att du är en egoist som njuter på andras bekostnad och det kan inte jag vara med att sanktionera.
Jag brukar inte olagliga droger och jag ogillar personliga påhopp. Det handlar inte om mig.

Frågan är ju om det är rationellt att fortsätta med en politik där incitamentet för brukare är att handla av beväpnade gäng istället för att odla själva eller få det genom lagliga vägar. För folk kommer att bruka oavsett vad lagen säger för folk har gjort det i 50 år trots att straffen bara blivit mer skärpta över tid.
Citera
2024-11-06, 07:27
Medlem
Citat:
Vad anser du med att batteriet i din mobil har bidragit till att barn har blivit slavar i Afrika? Inget? Exakt!
Citera
2024-11-06, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaFfeta
Inte skitsugen på att våra städer skall se ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=Qwcp2mcOH0Y&t=384s
Vad har legalisering av cannabis med opioidkrisen att göra?
Citera
2024-11-06, 07:53
Medlem
hippilis avatar
Det kommer nog aldrig bli lagligt i Sverige.

Tänk på att vi lever i ett förbud land där allt roligt ska förbjudas eller bestraffas med höga skatter så folk inte ha råd.

Dom vill ju ha ett förbud mot att dricka mer än 3 öl i månaden, rökning förbjuds på vissa platser och är dyrt likaså snus mat och fan vet allt.

Inte en chans att droger skulle bli lagligt när det knappt är lagligt att försöka ha trevligt en stund på helgen så tyvärr gott folk allt ska förbjudas precis allt 🥺
Citera
2024-11-06, 20:17
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det kommer nog aldrig bli lagligt i Sverige.

Tänk på att vi lever i ett förbud land där allt roligt ska förbjudas eller bestraffas med höga skatter så folk inte ha råd.

Dom vill ju ha ett förbud mot att dricka mer än 3 öl i månaden, rökning förbjuds på vissa platser och är dyrt likaså snus mat och fan vet allt.

Inte en chans att droger skulle bli lagligt när det knappt är lagligt att försöka ha trevligt en stund på helgen så tyvärr gott folk allt ska förbjudas precis allt 🥺
Säg inte det, kaffe har varit olagligt i tre omgångar och är idag Sveriges överlägset mest använda drog.

Cannabis har också varit lagligt och när Svensken är redo kommet det ännu en gång att bli lagligt igen, tar lite längre tid för den inskränkta Svensken att rätta sig i ledet bara.

Innan 2030 kommer Svennen kunna njuta av en brajja utan att polisen skickar upp helikoptern.
Citera
2024-11-06, 21:49
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Säg inte det, kaffe har varit olagligt i tre omgångar och är idag Sveriges överlägset mest använda drog.

Cannabis har också varit lagligt och när Svensken är redo kommet det ännu en gång att bli lagligt igen, tar lite längre tid för den inskränkta Svensken att rätta sig i ledet bara.
Tycker detta är intressant, man ser samma mönster om och om igen i historia. Samhället i stort har glömt hur mycket som var eller höll på att bli olagligt. Cigaretter är ett annat bra exempel. Om det inte vore för att cigaretter ransonerades till soldater under första världskriget hade de blivit olagliga antagligen i hela västvärlden då de sågs som något smutsigt som bara kriminella höll på med. Om cigaretterna tog över skulle det leda till samhällets undergång.
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Innan 2030 kommer Svennen kunna njuta av en brajja utan att polisen skickar upp helikoptern.
2030 tror jag är lite tidigt men gillar optimismen.
Citera
2024-11-07, 19:02
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaFfeta
Inte skitsugen på att våra städer skall se ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=Qwcp2mcOH0Y&t=384s

En (av många) negativa aspekter med legalisering är det verkar gå hand i hand med sämre missbruksvård.

Vilket går stick i stäv med ett av legaliseringsförespråkarnas centrala argument: att kriminalisering av droger gör missbrukare mindre benägna att söka vård av rädsla för bestraffning.

Tvärtom verkar länder/delstater som legaliserar få svårare att ens rättfärdiga vård rent juridiskt. Eftersom droger är lagliga, har individen rätt att knarka ihjäl sig. Myndigheter har inget mandat att gå in och tvångsomhänderta en individ som alldeles uppenbart har förlorat förmågan att ta hand om sig själv.
Citera
2024-11-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Vad anser du med att batteriet i din mobil har bidragit till att barn har blivit slavar i Afrika? Inget? Exakt!
Vad har du för källor att just min mobil innehåller dessa metaller?
Citera
2024-11-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Jag brukar inte olagliga droger och jag ogillar personliga påhopp. Det handlar inte om mig.

Frågan är ju om det är rationellt att fortsätta med en politik där incitamentet för brukare är att handla av beväpnade gäng istället för att odla själva eller få det genom lagliga vägar. För folk kommer att bruka oavsett vad lagen säger för folk har gjort det i 50 år trots att straffen bara blivit mer skärpta över tid.
Så du menar inte droger rent allmänt? Du menar cannabis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in