2023-11-16, 17:06
Medlem
Countrycurrents avatar
Dom får väl kalla sin läsk vad dom vill, så länge det inte väcker anstöt eller penetrerar någon annans immateriella rättigheter...eller?

Jag är inte jätteduktig på sånt här, som Helena Bouveng sa när hon fastnade med hela näven i syltburken.
Senast redigerad av Countrycurrent 2023-11-16 kl. 17:11.
Citera
2023-11-23, 22:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnoustier
Spännande konversation. Att IKEA står för woke och mångkultur är uppenbart. Om det sen beror på övertygelse eller ekonomiska orsaker är mer oklart. Själv är jag mest intresserad av vilket bryggeri som producerar vintersagajulmusten.

Det intressanta är väl egentligen om drycken är tillverkad med de hemliga ingredienser som AB Roberts förfogar över och vad AB Roberts i så fall tycker om att ordet Julmust blir underordnat?

Det är ju ytterst märkligt att man tydligen på ett IKEA-varuhus, enligt bild från Expressen, skriver i skyltningen att:

Vintersaga
500 ml
Den unika svenska läsken julmust är...

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ga-kritiseras/
Sedan kan man fundera på om Julmust ska skrivas med inledande versal eller julmust med inledande gemen? Jag tycker att det är ett namn precis som exempelvis Fanta och då anser jag att det ska inledas med versal.
Citera
2023-11-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Igen, du försöker förminska mina åsikter men bölar när jag kallar dig feg. Klarar du inte av att diskutera så gå tillbaka till ditt safe space.

Sverige var bäst i världen. Men självhatade cucks har nu givit bort landet och vi har nu flest skjutningar i Europa. Du säger att har hängt med i utvecklingen från Saltkråkan till Rosengård - men du vägrar erkänna vad som hänt. Det är skillnaden mellan dig och mig. Vänsterblivna som vurmar för invandringen och som hellre ser att islamiseringen fortsätter än att ge kritiker rätt är varför vi ser allt mer islamisering överallt. Regeringen, media, företag lägger in högre växel för att försöka blidka invandrare i hopp om att de ska bli snälla. Och det är på våran bekostnad. Ikeas namnval är bara EN i en LÅNG RAD av åtgärder.
Du kan blunda och låtsas inte förstå vad som händer. Jag hoppas du blir berikad av din egen politik; öppna ditt hjärta.

Med risk att det här gör dig riktigt arg måste jag tyvärr meddela att Ikea inte är ensamma om detta. Även jula är indragna i woken kriget mot julen.

Deras julmust heter julamust.

De försöker dölja att de är med i kriget mot julen med en ordvits men de lyckas inte dölja sin wokeallians med Ikea.
Citera
2023-12-04, 05:36
Medlem
Deras soffor heter ju inte grön soffa, gul soffa, blå soffa etc heller utan får namn som Emma eller något. Så ganska typiskt för Ikea.
Annars hade det väl bara gått att skriva svensk must tycker man.

Men... det kanske inte är julmust... det kanske är påskmust!
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-12-04 kl. 05:43.
Citera
2023-12-04, 06:53
Avstängd
Quackenbushs avatar
Jag ser inte riktigt problemet. Ordet jul kan vara laddat för människor som inte firar den kristna högtiden. Är det då inte bättre att använda en mer neutral benämning som är inkluderande istället för att tydligt stänga ute somliga genom ett exkluderande språkbruk? Handlar inte julen just om tolerans och inkludering?
Citera
2023-12-04, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Jag ser inte riktigt problemet. Ordet jul kan vara laddat för människor som inte firar den kristna högtiden. Är det då inte bättre att använda en mer neutral benämning som är inkluderande istället för att tydligt stänga ute somliga genom ett exkluderande språkbruk? Handlar inte julen just om tolerans och inkludering?

Just därför kan folk känna sig kränkta av ordet eller? Därför ska vi radera julen eller? Och när julen är borta kommer folk vara mer toleranta och inkluderande?

PKs argument blir fan bara dummare för varje år som går.

-"Nu ska vi inte fira jul, det är ju trots allt jul". Hör inte människor hur dumt det låter?

Det handlar såklart bara om att kränga mer läsk ditt dumme fan.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-12-04 kl. 07:25.
Citera
2023-12-04, 07:39
Avstängd
Quackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Just därför kan folk känna sig kränkta av ordet eller? Därför ska vi radera julen eller? Och när julen är borta kommer folk vara mer toleranta och inkluderande?

-"Nu ska vi inte fira jul, det är ju trots allt jul". Hör inte människor hur dumt det låter?

Måste det ena utesluta det andra? Naturligtvis handlar det om att tilltala så många kundgrupper som möjligt men det går att göra på ett neutralt och respektfullt vis. Det tycker jag att IKEA gjort här. Vintersaga är i mina öron ett vackrare ord än julmust.

Du var mycket klokare förr. Vad hände? Varför gick du från att vara en anständig människa till att bli en respektlös rasistisk tomte?
Citera
2023-12-04, 07:44
Medlem
Citat:
Måste det ena utesluta det andra? Naturligtvis handlar det om att tilltala så många kundgrupper som möjligt men det går att göra på ett neutralt och respektfullt vis. Det tycker jag att IKEA gjort här. Vintersaga är i mina öron ett vackrare ord än julmust.

Du var mycket klokare förr. Vad hände? Varför gick du från att vara en anständig människa till att bli en respektlös rasistisk tomte?

Vad är rasistiskt med att se det motsägelsefulla i PKs dynga? Blir de kränkta av det folk äter och dricker här så inte är det svenskar som behöver bli mer toleranta.

Vill de sälja festdryck till muslimer får de göra det. Jag tänker i alla fall köpa julmust.
Citera
2023-12-04, 10:05
Medlem
Citat:

Sverige ska inte anpassa sig till andra kulturer, det bör givetvis vara tvärtom.

Våra traditioner är våra traditioner, antingen tar muslimerna ( för det är ju det, det handlar om ) till sig våra seder eller så bör dom hålla käften och inte gnälla på hur vi lever.
Citera
2023-12-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv

Lite icke PK- certifierade tips till Ikeareklam.
"Stinkande kärringen som dreglar och spiller, henne finns det plats för"
"Stammande kusinen, h-h-h-h-honom finns det plats för"
Citera
2024-11-08, 01:14
Medlem
Någon som vet om Ikea Tänker fortsätta med detta vansinne även i år?
Citera
2024-11-08, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Någon som vet om Ikea Tänker fortsätta med detta vansinne även i år?

Det skulle inte förvåna mig.

Vad sägs om den nya produktserien med det ickesvenska namnet Sanela?

Eller produktserien Vinterfint?

https://www.ikea.com/se/sv/new/new-products/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in