Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-12, 00:23
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Begriper inte Miss Lis sångtexter.

I låten "X" sjunger hon om sina före detta: 2 killar som var otrogna, 2 killar som var knarkare och en kille som var bög.

Låten "Misstag" verkar handla om att hon som ung mådde dåligt, och att "allt suger nu" som hon sjunger, samt att livet är skit, typ.

Fattar inte budskapen? Vem fan har inte haft en svårt liv liksom? Om man träffar skitkillar får man väl skylla sig själv? Av alla de där 5 exen är ju tjejen själv den gemensamma nämnaren, varför inte välja bättre män från början? Vad tror man om man dejtar knarkare?

Vem fan mådde bra som tonåring? Tyckte också livet var skit då, ska jag skriva en låt om det?
Gillar inte hennes typ av musik men skulle ändå säga att texterna är fyndiga och inte alls obegripliga.
Citera
2024-11-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Miss Li har en väldigt svag röst och kan inte sjunga. Ett typiskt autotune-hjon. Låter som en gnällande chihuahua. Sedan gillar jag inte den fejkade ghettoslang hon lagt sig till med i låttexterna.

Hon verkade ganska snäll och sansad i den intervju jag sett dock, och ser väl inte så illa ut med tanke på att äggkartongen lär vara i princip tom. Hon var ju 42 år sa någon?

https://www.youtube.com/watch?v=_B3qCaNZHsI

Svag röst? Lyssna på hennes version av Pughs "här kommer natten" som hon framförde i "så mycket bättre" för ett gäng år sedan. Lyssna på hela låten. Underbar säsong för övrigt.

Ja, hon verkar både snäll, vänlig och lugn. Med fyndiga låttexter. Tror att hon samarbetar med sin make på något vis. Jag gillar hennes tidigare skivor.
Citera
2024-11-12, 00:56
Medlem
volvo 240s avatar
Plastic Faces" har iaf en begriplig text.
Citera
2024-11-12, 01:11
Medlem
Det är hon som sjunger om ålderdomshemmet eller? Fy fan va kass den är! Förbjud!!
Citera
2024-11-12, 01:11
Medlem
Inkommers avatar
Hon verkar vara ett psykfall som tror att hon fortfarande är 19 år.
Citera
2024-11-12, 01:17
Medlem
zombie-nations avatar
Vad är det som är svårt att förstå i texterna?

Och ingen behöver växa upp.
Citera
2024-11-12, 08:56
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Svag röst? Lyssna på hennes version av Pughs "här kommer natten" som hon framförde i "så mycket bättre" för ett gäng år sedan. Lyssna på hela låten. Underbar säsong för övrigt.

Ja, hon verkar både snäll, vänlig och lugn. Med fyndiga låttexter. Tror att hon samarbetar med sin make på något vis. Jag gillar hennes tidigare skivor.

För dig är hon bara bra för att hon är kvinna. Det är det enda som krävs.
Citera
2024-11-12, 08:59
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoppe
Men rent objektivt är hon en skicklig sångerska.

Då kan du ju börja med att lista dessa "objektiva" egenskaper som du påstår hon besitter som sångerska...
Citera
2024-11-12, 10:20
Medlem
Mjälls avatar
Det som Miss Li försöker göra i många av sina nyare låtar på svenska görs bättre i "Habits (Stay High)" med Tove Lo

Det där Jag är så knäpp och destruktiv fast med en passande sårbarhet istället för det där påprackat sedelärande som Miss Li har
Citera
2024-11-12, 15:41
Medlem
Citat:
För dig är hon bara bra för att hon är kvinna. Det är det enda som krävs.

Jag kommenterade alltså ditt felaktiga påstående om att hon har en "svag" röst. Det har hon inte.

Kolla in Pughs reaktion på mot slutet:

https://www.youtube.com/watch?v=q1KmZDZFC8M

En av de bästa säsongerna av "Så mycket bättre", med några av mina favoriter: Magnus Uggla, Olle Ljungström, Pugh Rogefeldt och Miss Li. Maya från The Sounds är också bra. Sylvia och Darin var jag inte så värst bevandrad med.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-11-12 kl. 15:52.
Citera
2024-11-13, 19:52
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag kommenterade alltså ditt felaktiga påstående om att hon har en "svag" röst. Det har hon inte.

Kolla in Pughs reaktion på mot slutet:

https://www.youtube.com/watch?v=q1KmZDZFC8M

En av de bästa säsongerna av "Så mycket bättre", med några av mina favoriter: Magnus Uggla, Olle Ljungström, Pugh Rogefeldt och Miss Li. Maya från The Sounds är också bra. Sylvia och Darin var jag inte så värst bevandrad med.

Ingen av de artister du nämner är en bra sångare. Att man gillar deras sång och musik är en annan sak. Nej, Miss Li är inte en bra sångare, för det finns en del objektiva kriterier som ska uppfyllas för det. Hon uppfyller inget av dem. Hennes artisteri och musik är det inget större fel på, men inget märkvärdigt alls. Ungefär som Maggio, som inte heller kan sjunga, men har en trallvänlig musik..
Citera
2024-11-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ingen av de artister du nämner är en bra sångare. Att man gillar deras sång och musik är en annan sak. Nej, Miss Li är inte en bra sångare, för det finns en del objektiva kriterier som ska uppfyllas för det. Hon uppfyller inget av dem. Hennes artisteri och musik är det inget större fel på, men inget märkvärdigt alls. Ungefär som Maggio, som inte heller kan sjunga, men har en trallvänlig musik..

Aha, du menade egentligen bra sångröst, när du skrev stark? Med stark röst menar jag just: ljud-stark. Att den hörs ordentligt. Miss Lis röst hörs ordentligt. När hon vill.

Allt handlar om känsla och vilken känsla som förmedlas i sången/texten. Nick Cave tex. Han är inte en bra sångare, sjunger tom. falsk till och från. Men jädrar vilken känsla han förmedlar! Och vilka melodier! Han och Bad Seeds (när han spelar med dem) är otroligt synkade. Han texter är som små kortare noveller eller poesi. Så även om han inte är en bra sångare, så är hans musik (med honom på just: sång) ruskigt bra.

Miss Li är inte den bästa sångerskan, men även hon förmedlar känsla, härliga melodier och intressanta texter. Jag gillar henne. Och jag gillar även Uggla, Pugh, Olle. Av samma orsaker.

Men du kanske mer vill ha en klinisk ren skönsång, för att uppskatta det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in