Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
Ingen av de artister du nämner är en bra sångare. Att man gillar deras sång och musik är en annan sak. Nej, Miss Li är inte en bra sångare, för det finns en del objektiva kriterier som ska uppfyllas för det. Hon uppfyller inget av dem. Hennes artisteri och musik är det inget större fel på, men inget märkvärdigt alls. Ungefär som Maggio, som inte heller kan sjunga, men har en trallvänlig musik..
Aha, du menade egentligen
bra sångröst, när du skrev
stark? Med stark röst menar jag just: ljud-stark. Att den hörs ordentligt. Miss Lis röst hörs ordentligt. När hon vill.
Allt handlar om känsla och vilken känsla som förmedlas i sången/texten. Nick Cave tex. Han är inte en bra sångare, sjunger tom. falsk till och från. Men jädrar vilken känsla han förmedlar! Och vilka melodier! Han och Bad Seeds (när han spelar med dem) är otroligt synkade. Han texter är som små kortare noveller eller poesi. Så även om han inte är en bra sångare, så är hans musik (med honom på just: sång) ruskigt bra.
Miss Li är inte den bästa sångerskan, men även hon förmedlar känsla, härliga melodier och intressanta texter. Jag gillar henne. Och jag gillar även Uggla, Pugh, Olle. Av samma orsaker.
Men du kanske mer vill ha en klinisk ren skönsång, för att uppskatta det?