Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 16:23
Medlem
StigEngstroms avatar
Nu är det för risk för snö i Stockholm och som vanligt är det införtstått i världens biologiska realitet att jag som make skiftar däck på familjens två bilar vilket det alltid har varit.
Har ingenting emot det men det är ju lustigt hur moderna feminismen väljer sina strider.
Uteslutande alla män på min arbetsplats skiftar däck i familjen och dom tjejer som är singlar låter verkstad göra det.
Är detta någonting som inte är intressant i feministernas jämställda värld? Antal kvinnor i ett gift förhållande som skiftar däck måste ju vara max 1 procent?
Senast redigerad av StigEngstrom Igår kl. 16:29.
Citera
Igår, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Nu är det för risk för snö i Stockholm och som vanligt är det införtstått i världens biologiska realitet att jag som make byter däck på familjens två bilar vilket det alltid har varit.
Har ingenting emot det men det är ju lustigt hur moderna feminismen väljer sina strider.
Uteslutande alla män på min arbetsplats skiftar däck i familjen och dom tjejer som är singlar låter verkstad göra det.
Är detta någonting som inte är intressant i feministernas jämställda värld? Antal kvinnor i ett gift förhållande som skiftar däck måste ju vara max 1 procent?

Någon kvinna som byter däck känner jag inte, men flera som skiftar från sommarhjul till vinterhjul på bilen.
Citera
Igår, 16:28
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Någon kvinna som byter däck känner jag inte, men flera som skiftar från sommarhjul till vinterhjul på bilen.
Ändrat i rubriken.
Känner du verkligen det? För jag har ett ganska brett umgängeskrets och känner ingen.
Däremot en väldans massa makar som gör det.
Citera
Igår, 16:30
Medlem
Citat:
Nu är det för risk för snö i Stockholm och som vanligt är det införtstått i världens biologiska realitet att jag som make byter däck på familjens två bilar vilket det alltid har varit.
Jag gör det på min bil. Min man gör det på sin.
Citera
Igår, 16:30
Medlem
Citat:
Ändrat i rubriken.
Känner du verkligen det? För jag har ett ganska brett umgängeskrets och känner ingen.
Däremot en väldans massa makar som gör det.

Jag bor på landet där kvinnorna inte är lika bekväma som i storstan.
Citera
Igår, 16:35
Medlem
Gjuteriets avatar
Har några kvinnliga kollegor, och minst två av dem byter själva (har till och med sett en av dem göra det). Tror inte det är så ovanligt som man kan tro. Vad det beror på att män oftast gör det kan man väl spekulera kring, men jag antar att det beror på att det kan vara tungt och att den manliga kroppen är bättre rustad för den typen av arbete? Sen handlar det väl mycket om intresse också – män brukar ju i regel vara mer intresserade av bilar och allt som hör till.
Citera
Igår, 16:39
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nej, men min tjej assisterar och lär sig. Hon vill men kan inte få på hjulet, för tungt i krånglig vinkel (på asfalt, vanlig "jack").

Men, som med allt annat: när något i samhället skiter sig kallas mannen in; rörmokeri, rökdyk, broras, slukhål, bilolyckor, våldsbrott, skadedjur etc.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet Igår kl. 16:42.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
LosPadress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nej, men min tjej assisterar och lär sig. Hon vill men kan inte få på hjulet, för tungt i krånglig vinkel (på asfalt, vanlig "jack").

Men, som med allt annat: när något i samhället skiter sig kallas mannen in; rörmokeri, rökdyk, broras, slukhål, bilolyckor, våldsbrott, skadedjur etc.
Det där är ju dock inte sant i dagens läge. Polisen kallas in vid våldsbrott och kvinnliga poliser finns sedan lång tid tillbaka. Finns även kvinnor i alla de andra assistansgrupperna du nämner...
Citera
Igår, 16:46
Medlem
Jag känner tjejer som skiftar på sin bil. Ingen av dom är dock feminist -tvärtom..
Citera
Igår, 16:48
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Nu är det för risk för snö i Stockholm och som vanligt är det införtstått i världens biologiska realitet att jag som make skiftar däck på familjens två bilar vilket det alltid har varit.
Jag gör. Hon bor några hus ifrån mig och hon är lesbian.
Citera
Igår, 16:48
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Samtliga mina ex har varit kapabla att byta hjul. Ingen av dem var feminist heller.
Citera
Igår, 16:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Det där är ju dock inte sant i dagens läge. Polisen kallas in vid våldsbrott och kvinnliga poliser finns sedan lång tid tillbaka. Finns även kvinnor i alla de andra assistansgrupperna du nämner...
Det är smått OT men "när det skiter sig kallas mannen in" (eller så används pistolen).

Vad gäller däckbyte upplever jag dock att fler och fler kvinnor bryr sig om det, kanske för att de själva har bil nuförtin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in