Citat:
Ursprungligen postat av
erik.otuktsson
Har ibland funderar på möjligheterna att starta en privat samtalsterapiverksamhet, då jag själv har upplevt negativa konsekvenser av "normal" terapi. Allt du säger journalförs så att andra läkare kan ta del av det, och det har definitivt påverkat hur jag blivit bemött och behandlad inom läkarvården. Jag spottar på det här sättet att behandla människor, men mig veterligen går det inte att kringgå på någon bra sätt.
Jag har samma erfarenhet. Både av att inte blivit tagen på allvar när jag blev fysiskt sjuk, för att det påstods bero på ångest så jag blev felbehandlad och fick kroniska men.
Men framförallt är det så mycket jag skulle velat ta upp med psykologen men inte vågat pga journalföringen. Även om man litar på personen framför sig, kan ju 50 personer efteråt gå in och ta del av dessa känsliga uppgifter. Så man måste konstant censurera sina tankar och så hoppa över att berätta dåliga saker man gjort. Jag tror definitivt att det finns en marknad, jag hade absolut vänt mig till en sådan klinik framför landstinget.