• 1
  • 2
2024-11-21, 10:56
Medlem
Har slölyssnat lite på p1 nu under förmiddagen där det pågår en direktsänd paneldiskussion om restaurangbesök.

En av gästerna är krögaren Jureskog, diskussionen är tänkt att vara allmänt hållen men han har nu under 30 minuter lyckats väva in sin egen verksamhet i princip i alla svar och jag tror han har lyckats nämna någon fördel + namnet på någon av hans restauranger någonstans runt 100ggr.

Övriga gäster slänger ständigt i väg namnet på andra varumärken /restauranger, som ex Riche som säkert nämndes ytterligare 10 ggr.

Jag har även märkt samma fenomen när Thomas Tengby gör sina nischade program mot övre medelklassen, som av någon outgrundlig anledning ska sändas i en radiokanal riktad till hela breda befolkningen. Han åker runt på rena reklamturnéer till krogar och leverantörer där namn och varumärken sprutar fram i en strid ström. Har man ens någon insyn i om han får kickback från leverantörerna, det där gör väl han i ett helt eget bolag om jag förstått rätt.

Det var någon bagare som fick ett "sommar-prat" för något år sedan, samma sak där, halva programtiden var ett långt reklaminslag (utan avbrott för reklam) om hans verksamhet.

Det här är ju business, företagande och varumärken som allt annat.
Varför är den här branschen undantagen Sveriges Radios annars så rigorösa regler på området?
Är det bara för att mat, att laga och äta, är akademikerna/medelklassens egna lilla favoritnöje?

Alltså, varför får Jureskog mfl nämna sina varumärken 100ggr när du inte ens kan ringa in till radion och säga "Biltema" en gång utan att bli bryskt avbruten med en lång utläggning om att det finns andra bildeskedjor också?

Programmet tog förresten precis slut nu och inte en enda gång nämndes det att det finns fler restauranger i Stockholm än dom Jureskog babblade upp namnet på.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-11-21 kl. 11:00.
Citera
2024-11-21, 11:02
Medlem
Han är väl varumärket? Jureskog heter alla relaterade produkter. Svårt att undvika, liksom.
Citera
2024-11-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Han är väl varumärket? Jureskog heter alla relaterade produkter. Svårt att undvika, liksom.

Ja det hade ju räckt fullt ut men han driver även Rolfs kök, AG och en nyöppnad fiskrestaurang. Alltså på riktigt lyckats han nämna dessa varumärken/namn minst 60-70 ggr.

Varför får han och andra företagare i samma bransch göra det?

Varför kan Thomas Tengby gå in och lyfta upp enskilda små företagare på ett sätt så att deras omsättning mycket väl kan fördubblas? Hur vet vi att inte Tengby får del av vad den marknadsföringen är värd i kronor och ören?

Är det okej det här?
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-11-21 kl. 11:16.
Citera
2024-11-21, 11:25
Medlem
Konstnarren5s avatar
Ja, är detta opartiskhet?
Citera
2024-11-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Ja, är detta opartiskhet?

Vad kul att du också reagerar, du verkar ju ha lite "i huvet". Är det något du tänkt på tidigare också?
Citera
2024-11-21, 11:53
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad kul att du också reagerar, du verkar ju ha lite "i huvet". Är det något du tänkt på tidigare också?
Våra medier är inte vad de påstår sig att vara. Och granskningsnämnder mfl besätts och ägs av medierna själva. Klart att de inte kritiserar sina egna. Det är så slipstenen skall dras.

Mitt exempel är Ekonomibyrån, som består av feministiska influencertjejer som bjuder in egna tjejkompisar för att oemotsagda prata skit om män och deras vara i finansbranschen och samtidigt göra reklam för sina egna fonderbjudanden.
Citera
2024-11-21, 11:59
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Övriga gäster slänger ständigt i väg namnet på andra varumärken /restauranger, som ex Riche som säkert nämndes ytterligare 10 ggr.

[…]

Programmet tog förresten precis slut nu och inte en enda gång nämndes det att det finns fler restauranger i Stockholm än dom Jureskog babblade upp namnet på.

Hur går detta ihop?
Citera
2024-11-21, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Hur går detta ihop?

Jureskog nämnde sina varumärken (restauranger) vid namn konstant + att övriga gäster nämnde några andra bla riche.

Men man avslutade inte ens med den sedvanliga pekpinnen att det även finns fler varumärken/ restauranger än dom jureskog (+ övriga) nämnt.

Låt säga att vi haft ett program om bilar och en bilhandlare blivit inbjuden, det ter sig ganska osannolikt att han skulle få utrymme att sitta och babbla på om sitt märkes olika modeller oavbrutet i 40 minuter.

Det var det hele. Har du några tankar om detta?
Citera
2024-11-21, 12:41
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Har slölyssnat lite på p1 nu under förmiddagen där det pågår en direktsänd paneldiskussion om restaurangbesök.

En av gästerna är krögaren Jureskog, diskussionen är tänkt att vara allmänt hållen men han har nu under 30 minuter lyckats väva in sin egen verksamhet i princip i alla svar och jag tror han har lyckats nämna någon fördel + namnet på någon av hans restauranger någonstans runt 100ggr.

Jag har även märkt samma fenomen när Thomas Tengby gör sina nischade program mot övre medelklassen, som av någon outgrundlig anledning ska sändas i en radiokanal riktad till hela breda befolkningen. Han åker runt på rena reklamturnéer till krogar och leverantörer där namn och varumärken sprutar fram i en strid ström. Har man ens någon insyn i om han får kickback från leverantörerna, det där gör väl han i ett helt eget bolag om jag förstått rätt.

Det var någon bagare som fick ett "sommar-prat" för något år sedan, samma sak där, halva programtiden var ett långt reklaminslag (utan avbrott för reklam) om hans verksamhet.

Det här är ju business, företagande och varumärken som allt annat.
Varför är den här branschen undantagen Sveriges Radios annars så rigorösa regler på området?
Är det bara för att mat, att laga och äta, är akademikerna/medelklassens egna lilla favoritnöje?

Alltså, varför får Jureskog mfl nämna sina varumärken 100ggr när du inte ens kan ringa in till radion och säga "Biltema" en gång utan att bli bryskt avbruten med en lång utläggning om att det finns andra bildeskedjor också?

Sjukt!
Lyssnade en minut och den var full av reklam för sina egna ställen.
Karsten Thurfjell har gjort bort sig. Han vill äta gratis resten av sitt liv?
Citera
2024-11-21, 12:57
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Jureskog nämnde sina varumärken (restauranger) vid namn konstant + att övriga gäster nämnde några andra bla riche.

Men man avslutade inte ens med den sedvanliga pekpinnen att det även finns fler varumärken/ restauranger än dom jureskog (+ övriga) nämnt.

Låt säga att vi haft ett program om bilar och en bilhandlare blivit inbjuden, det ter sig ganska osannolikt att han skulle få utrymme att sitta och babbla på om sitt märkes olika modeller oavbrutet i 40 minuter.

Det var det hele. Har du några tankar om detta?

Mina tankar är att det flera gånger tycks ha nämnts alternativ till Jureskogs restauranger, och att SR därmed har fullföljt sitt uppdrag.

Exemplet med bilhandlaren känns inte relevant. För en rättvis jämförelse skulle inslaget även innehålla andra bilkunniga som ständigt slänger iväg namn på övriga bilhandlare.

Det du skriver om den sommarpratande bagaren är i så fall värre, men det gäller inte bara bagaren utan i stort sett alla sommarpratare. Skådespelare och musiker är ju varumärken i sig själva, och hur skulle det låta om det hela tiden gavs alternativ?

”Hej, jag heter Jakob Eklund och är skådespelare, men det finns även andra skådespelare, exempelvis han som spelar Papi Raul. Själv gick jag på Scenskolan i Stockholm, men det finns även andra skolor, exempelvis Westerlundska gymnasiet i Enköping.”

Det är ingen vidare lyssning. Då är det bättre att lägga ned hela programserien, eller varför inte hela SR?
Citera
2024-11-21, 12:59
Medlem
Bra att du observerade detta! Anmäl till granskningsnämnden
Citera
2024-11-21, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Bra att du observerade detta! Anmäl till granskningsnämnden

Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Sjukt!
Lyssnade en minut och den var full av reklam för sina egna ställen.
Karsten Thurfjell har gjort bort sig. Han vill äta gratis resten av sitt liv?

Ja eller hur, det var en helt sanslös mängd upprepningar av hans varumärken /restauranger. Hade han nämnt dom någon enstaka gång hade jag inte reagerat men jag tror nog på riktigt att han lyckades upprepa dom uppåt 100ggr innan sändningen var slut. Mycket märkligt i Sr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in