Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 09:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Då måste man betala skatt på hela säljbeloppet. Även om man vet inköpskostnaden, men inte kan bevisa den med underlag, måste man betala skatt på hela beloppet.

Schablonavdrag får inte användas för krypto.
Låter rimligt.

Så om någon då gjort flera trades som egentligen borde skattas var och en så kan denne säga "jag har ingen koll på min tradehistorik, jag skattar 30% på hela beloppet" och på så vis komma undan att hen egentligen behövde skatta betydligt mer...?

Du fattar scenariot, där hen även gjort förlorande trades?
Senast redigerad av Leaston Idag kl. 09:09.
Citera
Idag, 11:52
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Säg att man inte har en chans i helvete att räkna ut den exakta vinsten man gjort pga man köpt en massa olika kryptovalutor vid olika tillfällen och bytt mot andra och använt en mängd olika marknader osv, räcker det då att man räknar på ett ungefär hur mycket man köpt för totalt och hur mycket man sålt alla sin krypto för och bara helt enkelt subtraherar den ungefärliga inköpskostnaden?
Kanske lägger på lite extra bara för säkerhets skull så att man i te riskerar att betala för lite skatt. Kommer skatteverket att nöja sig med det eller måste man betala tilläggs skatt på hela beloppet som straff?
Citera
Idag, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Låter rimligt.

Så om någon då gjort flera trades som egentligen borde skattas var och en så kan denne säga "jag har ingen koll på min tradehistorik, jag skattar 30% på hela beloppet" och på så vis komma undan att hen egentligen behövde skatta betydligt mer...?

Du fattar scenariot, där hen även gjort förlorande trades?
Man kanske kommer undan med det, om man kan dölja trading-historiken. Men det blir svårt när CARF och DAC8 införs.
Citera
Idag, 12:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Man kanske kommer undan med det, om man kan dölja trading-historiken. Men det blir svårt när CARF och DAC8 införs.
Funderade på det, kan man inte bara avsluta kontot så att Coinbase raderar allt i enlighet med GDPR?
Eller gäller det inte i detta fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in