Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-22, 19:28
Medlem
ormbitens avatar
Hm... Ställ frågan på ett pensionärsforum... 🤔

Pensionärer är ju experter på att gömma pengar och guld med mera i sina gamla kåkar och sen dör dom och ingen har en susning om att det ligger typ en halv miljon i en plåtlåda i torpargrunden.
Citera
2024-11-22, 19:29
Medlem
Magmysdiktators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hm... Ställ frågan på ett pensionärsforum... 🤔

Pensionärer är ju experter på att gömma pengar och guld med mera i sina gamla kåkar och sen dör dom och ingen har en susning om att det ligger typ en halv miljon i en plåtlåda i torpargrunden.
Livsfarligt att gömma grejer efter 55
Citera
2024-11-22, 20:29
Medlem
Mr Hectors avatar
Jag har gömt kontanter på bra ställen. Kommit på det i efterhand och aldrig sett dom igen.
Citera
2024-11-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du får mer säkerhet per volym för pengarna med vapenskåp än kassaskåp

Är väl för att ett kassaskåp brukar skydda innehållet vid brand vilket inte ett vapenskåp är tänkt för.
Citera
2024-11-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Man blir så förba..ad. Jag skulle kunna berätta massor av exempel på hur svinaktigt ligister av det här slaget bär sig åt. Och de vet mycket väl att folk gömmer värdesaker bland specerierna i köksskåpen, i kakburkar, mellan handdukar och lakan i skåpet, bakom och under möblerna etc. Det är omöjligt att gömma något för svin som går fram på detta sättet.

En polis med erfarenhet av många husrannsakningar hos "småtjuvar" berättade för mig att det kunde finnas hundratals elverktyg, motorsågar, borrmaskiner och andra liknande prylar i deras bostäder eller förråd. Ofta kan de inte ens bli av med det som de stjäl. Hälarna värderar grejerna till noll. Det måste vara det senaste för att det ska vara intressant. Det är så satans onödig förstörelse.

Beror det inte på var inbrottet sker? Jag förstår att de har gott om tid att leta igenom en öde sommarstuga och hitta allt som är gömt. Själv bor jag i en lägenhet i stan. Om jag får inbrott så borde de väl vara lite stressade och vilja ta sig ut hyfsat snabbt? Då blir det svårt att hinna slå sönder all inredning för att leta guldskatter.
Citera
2024-11-22, 22:24
Medlem
Västkustskts avatar
Jag bor i villa och har gjort om flera mindre utrymmen till dolda utrymmen. Det är helt omöjligt att se dörrarna till dom och de är perfekta att ha för värdesaker.

I ett utrymme har jag vapenskåpet. Inte ens polisen skulle hitta det om de får för sig att ta mina vapen.
Citera
2024-11-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Jag tänker spontant att jag har ju klarat mig undan bra trots flera inbrott. Jag har "några" guldmynt i en la costena-burk med massa småmynt. Ingen har brytt sig om den trots att den står öppet.

Några andra är också öppet gömda, de ser ut som små underlägg till små cocktailglas i bokhyllan. En del har jag längst bak under klädhyllan i garderoben.

Det har funkat bra, trots som sagt ett flertal oönskade besök som försökte göras "osynliga" av besökarna.

Eller så vill de bara göra en obekväm, men eftersom allt viktigt är kvar, trots att en hel del små skitsaker försvinner, så får det väl vara så. :/

Ja, smart. Det kanske inte är så dumt att ha grejerna mer eller mindre öppet. Typ i en skål i hallen där jag har några nycklar, knappar och annat skräp. Där lär de inte kolla så noga?
Citera
2024-11-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Annars vill du vara helt idiotsäker hade jag nog gjort en lasagne, tryckt in mynten mellan några plattor, stoppat i påse och längst in i frysen. Där kan den ju ligga i åratal sedan.

Gäller bara att du inte blir ihop med något hispigt fruntimmer som stolt berättar att hon frostat ur din frys och slängt lite gammal mat när du kommer hem en dag.

Nog det bästa förslaget hittills. Om tjuven tar med sig matlådor ur frysen, alternativt tinar dem i mikron på jakt efter värdesaker så har de nästan förtjänat att hitta dem.
Citera
2024-11-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolenChevy
Jag har mina värdesaker i olika matlådor under farstun, har du någon farstu i eller utanför lägenheten??

Nej. Men jag har en större balkong. Tanken har slagit mig att de kanske inte letar så mycket på balkongen, typ tejpa fast under utemöblerna.
Citera
2024-11-22, 22:42
Medlem
Inne i tjuvens anus. Du kan även gömma piparen på en hagelbrakare där.
Angående stöld har araberna helt rätt. Av med händerna.
Citera
2024-11-23, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Ja, smart. Det kanske inte är så dumt att ha grejerna mer eller mindre öppet. Typ i en skål i hallen där jag har några nycklar, knappar och annat skräp. Där lär de inte kolla så noga?

Nja, kanske inte så öppet eftersom nycklar är ju gärna nåt tjuvar tar, och är dy inte hemma så syns ju guldmynt rätt bra, samt att en skål med mynt är bara TT gröna ut lite snabbt.

Bäþre då under utemöblerna på balkongen
Citera
2024-11-23, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är väl för att ett kassaskåp brukar skydda innehållet vid brand vilket inte ett vapenskåp är tänkt för.
Det mesta som folk ser som kassaskåp är inte kassaskåp, utan mer något som ska skydda mot brand.

Sedan tar man sig såklart inte in i ett brandsäkert dokumentskåp hur som helst. Och ett mindre ska såklart vara rejält fastsatt. Något som kan vara svårt att fixa vare sig man bor i hus eller lägenhet.

Och sedan ska man lyckas att gömma nycklarna

Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Bäþre då under utemöblerna på balkongen
Har för mig att bordet med urholkade ben jag skrev om tidigare, det som fylldes med knark eller om det var kontanter, stod på balkongen fram tills det hämtades.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-23 kl. 04:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in