Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Var inne på bolaget och skulle handla i sällskap med min syster som är ett år yngre än mig som skulle köpa en likör och en flaska portvin via mig och ge bort i present.
Jag skulle köpa 2 flaskor gin men i kassan nekar kassörskan att sälja eftersom "min flickkompis" inte hade något leg på sig.
Hon tror att vi ska konsumera alkoholen tillsammans eftersom det var såpass mycket så hon nekar köpet.
Hade jag varit i sällskap med ett barn så hade jag till 100% fått köpa och vi har handlat på andra bolag tillsammans där bara den som ska handla behöver visa lägg.
Är det någon som vet hur det egentligen fungerar med detta?

Det verkar lite godtyckligt. Jag är ju född i det riktiga DDR-Sverige på 70-talet. Jag höll en gång på att bli nekad att köpa en låda öl när jag var i sällskap med en vän som var några månader yngre än 20. Detta hände på systembolaget som låg på högra sidan Avenyn i Göteborg från Götaplatsen räknat i början av 1990-talet. Kärringen gick otroligt nog med på att låta mig köpa när jag sa att kompisen var där för att hjälpa mig bära.
Citera
Igår, 21:51
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ja det fungerar precis så som du beskriver: har man sällskap av andra när man handlar på Systembolaget så kan kassörskan göra en ålderskontroll på hela sällskapet. Detta är inget nytt. Så har det fungerat sedan antagligen innan du föddes.

Sedan är det förstås ingen som begär en ålderskontroll om man har en 8-åring med sig. Har man en 18-åring med sig är är det bättre att den väntar utanför.

Varför har du vuxna personer med dig in i en butik om de inte ska handla där?

Hon valde att följa med istället för att sitta i bilen.
Citera
Igår, 21:54
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Hon valde att följa med istället för att sitta i bilen.

Men då har hon (och du) lärt er en läxa då. Ser man ut att kunna vara en person som är föremål för langning så gäller det att kunna styrka sin ålder om man går in på Systembolaget. Det är inget konstigt med det.
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och hur smart är det? Jag har lärt mig att man inte gör det iaf.

Har jag sagt att det är smart eller? Jag sa det till han som gick in med sin fula unge att det är därför vi frågar.
Citera
Igår, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Inte förvånad. Jag bevittnade en mor och dotter (dotter 7-8 någonting) som blev nekade till att köpa en triss-lott. Morsan sa "vi ska köpa en triss-lott" vilket jag antar blev hennes fall. Inte omöjligt att det var nått som både hon och dottern skulle skrapa som en kul grej vilket jag på paragrafryttar-nivå antar är forbidden men nekandet kändes lite väl tilltaget.

Idiot-Sverige är väl det mest förtryckande landet i hela västvärlden på de flesta områden. Möjligtvis kan England vara värre.
Citera
Igår, 22:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Inte förvånad. Jag bevittnade en mor och dotter (dotter 7-8 någonting) som blev nekade till att köpa en triss-lott. Morsan sa "vi ska köpa en triss-lott" vilket jag antar blev hennes fall. Inte omöjligt att det var nått som både hon och dottern skulle skrapa som en kul grej vilket jag på paragrafryttar-nivå antar är forbidden men nekandet kändes lite väl tilltaget.

Det är likadant där. Enligt Svenska Spels regler får man inte sälja om man misstänker att barnet är inblandad i köpet.
Citera
Igår, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag försöker få dig att förstå med en jämförelse. Tycker du det är ok att de gör en egen bedömning om huruvida de behöver fråga om leg för en person? Eller ska de fråga alla, även de som ser ut att vara pensionärer?

Eller så handlar det om en kassörska som helt enkelt inte vill få en prick i protokollet, eftersom hon inte vet om det är kontrollanter eller ej.

Svenska statsanställda är som vakterna i förintelselägren. De vet att det är de som gör fel moraliskt, men de skulle aldrig låta bli att förnedra en människa om det innebar den allra minsta risk för deras eget jobb. Fy fan.
Citera
Igår, 22:07
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det har fungerat tidigare när hon följt med in. Bolagen borde följa samma principer och inte agera olika.

Eller så låter du syrran vänta utanför nästa gång.
Citera
Igår, 22:08
Medlem
Du ska alltså köpa sprit åt en under 20 för att denne är för ung för att göra det själv?

Det är lagning. Är du dum som skapar denna tråd?
Citera
Igår, 22:11
Medlem
Citat:
Hennes pass har gått ut..
Har man inget pass har man inget giltigt ID. Du behöver ett giltigt ID för att handla. Hallå, är du idiot på heltid? Detta frågade jag om i första inlägget men nu bevisar du ju att du är idiot
Citera
Igår, 22:11
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Idiot-Sverige är väl det mest förtryckande landet i hela västvärlden på de flesta områden. Möjligtvis kan England vara värre.

Förtryck kanske är ett starkt ord när det gäller lotterilagens skrivning om att det är förbjudet att låta barn delta i lotterier. Det är knappast någon som tar skada av det.

Jag förstår om du har Bingolotto och Triss som dina största fritidsintressen, men jag tror inte att barn som förvägras att dela detta intresse med dig kan anses vara förtryckta.

Man behöver inte ha barn med sig in på Systembolaget heller. Har man det ändå så får man väl vara beredd på att det kan bli problem i kassan.
Citera
Igår, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Jag har suttit i systembolagets kassor och kan svara att ja, folk tar med sig dom som dom ska langa åt in i butiken.
Skarpare knivar borde finnas i lådan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in