Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 22:15
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Svenska statsanställda är som vakterna i förintelselägren. De vet att det är de som gör fel moraliskt, men de skulle aldrig låta bli att förnedra en människa om det innebar den allra minsta risk för deras eget jobb. Fy fan.
Lite skillnad på att riskera sitt jobb om det man måste göra är att gasa ihjäl en jude eller att se till någon blir utan alkohol vid ett tillfälle, något som denne dessutom väldigt lätt kan undvika genom att helt enkelt ha med sig sitt leg.
Citera
Igår, 22:35
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Lite skillnad på att riskera sitt jobb om det man måste göra är att gasa ihjäl en jude eller att se till någon blir utan alkohol vid ett tillfälle, något som denne dessutom väldigt lätt kan undvika genom att helt enkelt ha med sig sitt leg.

Ja, eller så kan man väl handla själv. Jag vet inte i vilket skede en vuxen person väljer att gå in i en butik som man inte avser att handla i (med undantag för när man tvingas in i butiker med frun, förstås).

Om jag inte vill handla i en viss butik så har jag svårt att tänka mig något tråkigare än att gå in i den. Man kan väl titta på färg som torkar eller nåt.
Citera
Igår, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolianna
Jag såg i våras en 22 årig kille som hade med sig sin killkompis som var 19 och den första fick inte handla. De bad om leg på båda och sen blev det nej. Förstår att det blev nej då han ju inte har åldern inne. Helt rätt av SB. Det blev en lärpenning för grabbarna.
Hur blev det läropengar när dom inte fick handla? Blev det inte en besparing i stället?
Citera
Igår, 23:45
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag frågade VAD lagen säger? Jag påstod aldrig att bolaget gjorde fel men då olika bolag reagerar olika så kan frågan vara värd att lyfta.
Två paragrafer ut Alkohollagens tredje kapitel. De beskriver ungefär din trådstart.
Citat:
7 § Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat får inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Beträffande folköl gäller motsvarande den som inte har fyllt 18 år.
Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat får serveras till den som har fyllt 18 år. Lag (2019:345).
8 § Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller andra berusningsmedel.
Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat får inte lämnas ut om det finns särskild anledning att anta att varan är avsedd att olovligen tillhandahållas någon.
Den som lämnar ut alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat ska förvissa sig om att mottagaren har uppnått den ålder som anges i 7 §. Lag (2019:345).
Citera
Idag, 00:01
Medlem
GregerMedeltids avatar
Tycker det är löjligt att så många finner sig i Systembolagets överförmynderi. I princip alla fall där någon blivit nekad för att någon i sällskapet saknat legitimation har varit falska positiva. De som har för avsikt att köpa sprit åt någon minderårig tar inte med sig personen in. Det är bara de fall där någon inte tänkt tanken att det skulle kunna uppfattas som langning som faller på detta.

Sen är bolagets nitiska inställning till ålderkontroller näst intill unik i världen. Jag har varit i många länder och handlat alkohol, och inte blivit leggad sedan jag var i tidiga tjugoårsåldern. I Sverige blir jag dock regelbundet leggad även fast jag börjar närma mig 40. Senast för några veckor sedan skulle jag köpa en dyr whiskey för tusen kronor i gåva till en nybliven filosofie doktor, tydligen är det också ett populärt val bland 19-åringar om man får tro kassörskan.
Citera
Idag, 00:10
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag har varit i många länder och handlat alkohol, och inte blivit leggad sedan jag var i tidiga tjugoårsåldern. I Sverige blir jag dock regelbundet leggad även fast jag börjar närma mig 40.

Det beror antagligen på ditt utseende. Jag har visat legitimation kanske tio gånger efter att jag fyllde 20. Gissningsvis var jag runt 25 när jag senast råkade ut för det. Jag har aldrig visat legitimation på 2000-talet.
Citera
Idag, 00:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Vi får inte sälja till någon om vi misstänker langning.
https://www.omsystembolaget.se/salja...er-vi-om-legg/
Det där är rätt komiskt eftersom man kan langa precis lika bra om personen väntar utanför eller följer med. En idiotisk regel. Är den som handlar äldre än 20 så ska denne såklart få handla.

Att systembolaget tror att de hindrar langning på detta sätt… jösses…. När jag var 20 för 30 år sen var det precis likadant. Hade man med sig en kompis som var yngre så blev man nekad. Så kompisen stannade såklart utanför. Sen langade man det man skulle langa.
Citera
Idag, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och hur smart är det? Jag har lärt mig att man inte gör det iaf.

När jag var 13-14 så hade vi en alkis som ibland köpte ut åt oss, men han krävde att vi var med och bar.
Såg personalen att man var med så fick han inte köpa, var det hektiskt så hände det att de inte såg att man var med och det lyckades.

När jag gjorde värnplikten så var vi 2pers i plutonen som var 20 i början av tjänstgöringen.
Vi handlade åt hela plutonen på samma gång en hel hög med gånger och hade då alltid med oss en flera av de andra(som var 19) för att bära.
De lät oss alltid handla.
Citera
Idag, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det där är rätt komiskt eftersom man kan langa precis lika bra om personen väntar utanför eller följer med. En idiotisk regel. Är den som handlar äldre än 20 så ska denne såklart få handla.

Att systembolaget tror att de hindrar langning på detta sätt… jösses…. När jag var 20 för 30 år sen var det precis likadant. Hade man med sig en kompis som var yngre så blev man nekad. Så kompisen stannade såklart utanför. Sen langade man det man skulle langa.

Det är inte en regel, det är en lag.
Varje enskild anställd gör sin egen bedömning, det är också straffansvar för den enskilde anställda så har du en kontrollant som ser kan den anställde åka dit.
Det finns grupper/organisationer som testar bolagen och butiker då och då genom att testa lite uppenbar lagning eller testar att minderåriga försöker handla.

Det händer att kassapersonal i vanliga butiker och på systembolag döms för att de slarvat.
Citera
Idag, 00:44
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är inte en regel, det är en lag.
Varje enskild anställd gör sin egen bedömning, det är också straffansvar för den enskilde anställda så har du en kontrollant som ser kan den anställde åka dit.
Det finns grupper/organisationer som testar bolagen och butiker då och då genom att testa lite uppenbar lagning eller testar att minderåriga försöker handla.

Det händer att kassapersonal i vanliga butiker och på systembolag döms för att de slarvat.
Ja, lag eller regel, kalla det vad du vill. Jag förstår ju liksom syftet med den men den fungerar ju inte. Att legga folk är en självklarhet. Är man under 20 ska man inte få köpa. Men är man över 20 ska man givetvis få handla. För som jag skrev, själva langningen kan ju genomföras oavsett. Personen i kassan har ju ingen aning om jag ska dricka ölen själv eller langa till en minderårig (eller till en kompis som är över 20). Det är nåt jag personligen inte tycker de har med å göra dessutom.
Citera
Idag, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Hur blev det läropengar när dom inte fick handla? Blev det inte en besparing i stället?

Det är ett talesätt för "det blev en läxa att lära av ".
Citera
Idag, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, lag eller regel, kalla det vad du vill. Jag förstår ju liksom syftet med den men den fungerar ju inte. Att legga folk är en självklarhet. Är man under 20 ska man inte få köpa. Men är man över 20 ska man givetvis få handla. För som jag skrev, själva langningen kan ju genomföras oavsett. Personen i kassan har ju ingen aning om jag ska dricka ölen själv eller langa till en minderårig (eller till en kompis som är över 20). Det är nåt jag personligen inte tycker de har med å göra dessutom.

Fast det är så att folk faktiskt följer med in vid langning, det sker tämligen ofta och ser en kontrollant att det sker och det är fråga om lagning så riskerar den anställde som sålt att bli dömd för brott.
Vad du och jag tycker om frågan är inte direkt intressant, lagen är som den är och enligt lagen så får inte personalen sälja om de misstänker langning.

Därför blir det en riskbedömning som personalen gör vid varje tillfälle.
Smartast vore att alltid neka om det är minderårig med för att helt ta bort risken.
Finns egentligen inget skäl till varför kassapersonal skall ta någon som helst risk för en random kund, men ändå så gör de det ofta för att de vill ge bra service.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in