Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
Ja, lag eller regel, kalla det vad du vill. Jag förstår ju liksom syftet med den men den fungerar ju inte. Att legga folk är en självklarhet. Är man under 20 ska man inte få köpa. Men är man över 20 ska man givetvis få handla. För som jag skrev, själva langningen kan ju genomföras oavsett. Personen i kassan har ju ingen aning om jag ska dricka ölen själv eller langa till en minderårig (eller till en kompis som är över 20). Det är nåt jag personligen inte tycker de har med å göra dessutom.
Fast det är så att folk faktiskt följer med in vid langning, det sker tämligen ofta och ser en kontrollant att det sker och det är fråga om lagning så riskerar den anställde som sålt att bli dömd för brott.
Vad du och jag tycker om frågan är inte direkt intressant, lagen är som den är och enligt lagen så får inte personalen sälja om de misstänker langning.
Därför blir det en riskbedömning som personalen gör vid varje tillfälle.
Smartast vore att alltid neka om det är minderårig med för att helt ta bort risken.
Finns egentligen inget skäl till varför kassapersonal skall ta någon som helst risk för en random kund, men ändå så gör de det ofta för att de vill ge bra service.