Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 17:47
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thextor
Jag skulle definitivt säga att det finns kulturer och värderingar som är fel, och inte bara som en subjektiv uppfattning. Sverigedemokraterna skriver detta själva i sitt partiprogram men menar att ansvaret ligger på nationens egna medborgare.

Boken "A moral landscape" av Sam Harris går även den in på hur det finns en objektiv, vetenskaplig moral. Titta gärna in på den om du vill lära dig mer. Mycket bra insikter.
Kulturer och värderingar kan framstå som felaktiga utifrån det ramverk och de premisser vi själva använder för att avgöra vad som är rätt. Samtidigt, sett från det ramverk och de premisser som styr dessa kulturer och värderingar, kan de istället betraktas som rätt – medan våra egna värderingar anses vara fel.

Till exempel: vi kanske betraktar företeelser som stening av kvinnor eller dödsstraff som djupt felaktiga. Men inom det kulturella ramverk där dessa handlingar är förankrade – ofta rotade i traditioner och lokala normer inom en nation – betraktas de som rätt. I det sammanhanget kan det till och med anses fel att inte stena kvinnor eller att avstå från att använda dödsstraff.

Det är just när sådana diametralt motsatta kulturella värderingar möts som konflikter tenderar att uppstå. För att möjliggöra globalt samarbete – eller åtminstone undvika konflikter där samarbete inte är möjligt – är det därför viktigt att respektera nationell suveränitet. Att påtvinga en befolkning externa kulturella värderingar eller normer utifrån ett eget ramverk för vad som är rätt eller fel riskerar att skapa motsättningar och instabilitet.

Ett tydligt exempel på detta är USA:s återkommande försök att införa demokrati i Mellanöstern. Drivna av en övertygelse om att deras värderingar och system är universellt korrekta, har amerikanerna ofta handlat med ett högmod som ignorerat de lokala kulturella och historiska förutsättningarna. Resultatet har i stor utsträckning varit katastrofalt – decennier av ansträngningar har inte lett till några betydande framsteg. I stället har det orsakat omfattande förlust av liv, långvarig instabilitet och enorma ekonomiska kostnader, utan att skapa de önskade förändringarna.
Citera
Igår, 18:09
Medlem
psaks avatar
Bevarande ja visst (var det inte mångfald i världen vi skulle gilla?) men framför allt självrespekt. Värna sitt folk. Det är det väsentliga med nationalism.

Alternativet är den slapphet som tillåtit det som skett: hög invandring för alltid, högt biståndsgivande för alltid. Varav det förstnämnda såklart är det värsta för Sverige.
Hade vi haft en inbyggd nationalism så hade vi inte lurats av 'predikanter' med makt som spelat på känslosträngar om att öppna gränserna och annat. Då hade riskerna för oss med detta uppmärksammats klart från början. Trassel som för övrigt även spillt över på grannländerna.
Därför är nationalism nödvändigt.

Se liknelsen med ditt hem. Hur vill du behandla det?

Det är rätt enkelt. Värnandet är det viktiga - för det behöver inte alla hissa flaggan varje dag eller äga sju dalahästar.
Citera
Igår, 18:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Mycket intressant svar som kräver lite eftertanke. Tack för det.

Jag vill till att börja medge att gemensamma värderingar krävs för att ett samhälle ska kunna fungera. Men jag är däremot inte övertygad om att dessa värderingar måste vara knutna till en nation eller etnicitet. Att många västerländska värderingar inte delas globalt är sant, men dessa värderingar – som demokrati, mänskliga rättigheter och individens frihet – är resultatet av idéer, inte av nationalitet. Dessa idéer har utvecklats över tid och spridits globalt, även om de inte är universellt accepterade. Min poäng är att vi bör bygga gemenskap och samhälle på just idéer och värderingar snarare än på etnicitet eller gränser. Titta på Afrika till exempel, eller USA. Det är mycket svårare för att land eller del av ett land när gränserna är artificiellt ritade, eller när gränserna aldrig förändras. Det är en annan sak – varför har vi bara tagit för givet att olika typer av gränser måste vara statiska och aldrig kan förändras? Någonting vi bara har accepterat istället för att resonera kring det.

Du pratar lite om vad som skulle ske om andra kulturers värderingar skulle börja bli dominerande. Det är en bra fråga. Men är lösningen då att dra sig tillbaka till en nationalistisk hållning, eller att stå upp för de värderingar vi anser vara universella? Jag tror att vi bör fokusera på att försvara och stärka värderingar som jämlikhet, frihet och rättvisa, oavsett om de utmanas av "globalismen" eller av andra kulturer. Nationalism i sig garanterar inte dessa värderingar – de har historiskt också utmanats av nationalistiska regimer.
Den västerländska civilisationen bygger på västerländska idéer, från framförallt antikens Grekland men även Rom. Som förädlats via renässansen och Upplysningen. De moraliska värderingar vi har idag kommer till stor del från kristendomen och NT. Alla framgångsrika västerländska nationer utom Japan, har haft en kristen grund och varit relativt homogena. Man har sett sig som ett folk, påmint om varandra utseendemässigt och haft samma kultur.

Man kan förstås bygga ett samhälle på värderingar, problemet blir förstås när det inte är samma värderingar, för man kommer från andra kulturer. Då måste någon ändra åsikt eller tvinga på någon, den andres värderingar. Annars har man inte samma värderingar och kan inte bygga en gemenskap på det. Nån sorts internetsamhälle är kanske möjligt. Men kan inte fungera som ett land.

Sen när det gäller etnicitet, så har i stort sett alla en medfödd främlingsfientlighet, speciellt för människor som avviker utseendemässigt. Man kan själv trycka tillbaka den, eller tvinga andra att göra det genom förtryckt. Men den finns hos de flesta, bara olika stark och går att väcka hos de flesta. Därmed leder multikultur till diktatur för att hålla ned motsättningarna. Eller så slåss man och delar landet.

Nästan alla förändringar av gränser, vilket skett väldigt ofta, sker genom krig eller att andra makter, delar upp dem i länder. Gränsen mellan mellersta och nordvästra USA och Kanada är ett böjt streck. Det fungerar hur bra som helst. I nordöstra USA är gränsen formad av krig mellan USA och Britter/Kanada genom historien. Jag vet inte vad du har för problem med raka gränser. Tycker du man ska starta krig?

Problemet i Afrika är då att olika folk kan ha hamnat på olika sidor av en gräns, där de rent naturligt skulle ha skapat en egen nation för sitt folk. Något som du väl är emot? Ett annat problem där, är alla stammar, där man står för sin stam. Lite samma som klanerna här. Klanen är viktigare än landet man bor i. Samma för minoriteter också faktiskt. Ens eget folks väl, går före landets väl. Alla folk vill bestämma över sig själva, inte att andra folk ska bestämma över dem.

Frågan är om vi ska låta andras värderingar gälla över våra. Att andra folk ska bestämma över vad man ska få tycka och säga, som vi faktiskt gör över dem idag. Till slut handlar det om makten. Vem ska bestämma över vem.

Jag anser inte att värderingar är universella. Inte heller anser andra folk i andra kulturer, att våra är det. Alltså kan de inte vara universella. För då skulle alla ha samma värderingar. Jag har inte ens samma som dig.
Citera
Igår, 18:22
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Nationalismen är ett koncept som hör hemma i en tid då människor var isolerade från varandra och gränser kändes fasta och oöverkomliga. Idag är den världen borta, och nationalism framstår som både förlegad och moraliskt tveksam.

Är det verkligen moraliskt att känna tillhörighet till något vi inte valt själva? Att känna stolthet över sitt land är lika absurt som att känna stolthet över sin hudfärg, sitt kön eller vilken dag man är född. Filosofen Rousseau beskrev människan som ett oskrivet blad – vi formas av vår miljö och våra handlingar. Stolthet bör grunda sig på vad vi gör, inte på vad vi råkar vara.

Nationalismen bygger ofta på idén att människor inom en nation är mer lika varandra än de är andra folk. Men precis som med rasbiologins pseudovetenskap finns det ofta större variation inom nationer än mellan dem – både kulturellt och genetiskt. Detta gör gränser mellan länder godtyckliga och deras betydelse alltmer irrelevant.

Genom historien har människor förenats av många olika saker. I tusentals år var tron på samma gud enande. Delade berättelser och myter skapade tillhörighet. Sociala klasser som adel, borgare och bönder gav en känsla av samhörighet. Tyvärr har även hudfärg och ras använts som en faktor för gemenskap och exkludering. Under modern tid har nationstillhörighet dominerat. Idag kan vi se att dessa koncept är godtyckliga. Vi har ett ansvar som går bortom dessa gränser – ett moraliskt ansvar för varandra som människor.

USA är ett intressant exempel på en nation byggd på idéer snarare än etnicitet. Landet förenades kring värderingar som frihet, demokrati och rättvisa (även om dessa ideal inte alltid följts). Trots bristerna visar USA att ett samhälle kan byggas på karaktär, handlingar och idéer istället för på blod och jord. Tanken att etnicitet är avgörande för en nations framgång är förlegad. Det är individers karaktär och förmåga som spelar roll.

Att kritisera nationalism innebär inte att förespråka extrema idéer om globalism där eliter styr världen i hemlighet. Det handlar istället om en balanserad syn där vi erkänner vårt ansvar för varandra som en gemensam mänsklighet. Vi behöver inte avsäga oss lokal identitet, men vi måste se längre än våra egna gränser.

Nationalismen är en begränsande kraft i en värld som kräver samarbete och förståelse. Den uppmuntrar oss att känna stolthet för något vi inte valt och skapar konstgjorda skillnader mellan människor. Vi kan – och bör – bygga vår gemenskap på moraliskt ansvar, handlingar och idéer som förenar oss som människor, inte som nationer.

Det är ju vänsterfolk som gjort att nationalism förknippas med rasism, när det inte alls är så.
Nationalism för mig är när man tillsammans värnar om det samhälle man varit med och skapat. Om det då är på väg att raseras av olika orsaker och man kämpar för att det ska hålla samman, är ju inte någonting negativt som vänsterfolket vill få det till. Att värna om den trygghet folket tillsammans skapat är bra.

Jag har många barndomsvänner som invandrade till Sverige under 70-80-talet och de är alla skötsamma och har bidragit till den trygghet vi en gång byggt upp. Jag ser dom som lika svensk som mig själv.

När man nu öser in folk som inte vill landets bästa, utan roffa åt sig och utnyttja det vi skapat för oss själva, då är det väl ändå rätt att känna att man värnar om landets bästa?

Etnicitet spelar ingen roll för mig, så länge alla bidrar till att skapa ett tryggt samhälle.
Citera
Igår, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Vet inte om detta var ett argument för eller emot nationalism. Men nationalister är dem absolut inte. De kommer ifrån klankulturer. Klankulturer står alltid i klinch mot nationalstater. Finns knappt en stat i Afghanistan. Iallafall som har mycket kontroll. Stammarna gör som de vill. Somalia har ingen stat. Bara klankultur. Men för att besvara TS så höll Sverige ihop bättre under den gamla sosseeran med Tage och med en stark nation och gränser vi skyddade. De senaste decennierna har varit katastrof. Trygghet och välfärd går ihop med en trygg och stabil nation

Jo det har du rätt i, vet inte hur jag ska förklara vad jag menar, men dom är mån om sitt sätt att leva till skillnad från svenskar som tror att alla är som svenskar!
Citera
Igår, 18:58
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Jo det har du rätt i, vet inte hur jag ska förklara vad jag menar, men dom är mån om sitt sätt att leva till skillnad från svenskar som tror att alla är som svenskar!
Du gör det enkelt för dig. Vi bjuder in andra människor till oss för att de ska få möjligheten till ett bättre liv. Är det då fel att kräva att de följer vad som gäller för alla andra i landet?

Inte erbjuder du ditt eget hem åt en främmande människa i behov, som efter ett tag kräver att du ändrar ditt sätt att leva och sköta hemmet för att det bättre ska passa den människans behov? Blir det inte en konflikt då, så är det något fel på dig.
Citera
Igår, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Flytta in i ett hus med nio andra typer, och låt sedan premissen för samlevnaden vara att de nio andra ska bry sig 100% om sig själva samtidigt som din omtanke måste vara jämnt fördelad, 10% åt dig själv och sen ska de övriga ha 10% var. Alla andra i huset bryr sig alltså bara om sig själva samtidigt som du måste bry dig om alla, annars har du gjort dig skyldig till ett oförlåtligt moraliskt brott, det skulle snabbt bli en svårartat deppig tillvaro för dig. Det är ingen större skillnad mellan det och när ett helt folk gör samma sak, slutar att vara nationalistiska och prioritera sig själva för att istället bry sig om alla folk i hela världen samtidigt som de övriga folken förblir nationalistiska och fortsätter prioritera sig själva. Det är ett imbecillt fåneri som på kort tid har fått vitingar att gå från att vara planetens ohotat dominanta maktfaktor till andra klassens medborgare i sina egna länder och inom kort minoriteter i dessa länder bland svartingar som våldtar, mördar och besitter ungefär samma nivå av civilationsduglighet som vilda djur (men inget av charmen).

Typ som observerar verkligheten: "Att försaka X leder till total katastrof."
thextor: "Vi måste försaka X för jag har fört ett teoretiskt resonemang och kommit fram till att det har sitt ursprung i en värld som idag är borta, och X framstår nu som förlegat och moraliskt tveksamt."

Är det verkligen för mycket begärt att ni ska sluta vara så fascinerade av era teoretiska resonemang och förnumstiga töntfunderingar och istället bara konstatera att vissa saker fungerar i verkligheten och att de motsatta alternativen leder till total katastrof?

Måste tacka för ditt resonemang, har fört ner mig på jorden lite. Gav mig även ett jävligt gott skratt, kommer definitivt stjäla några av formuleringarna. Din poäng är så jävla bra att jag har förvirrat mig själv så till den grad att jag knappt ens förstår poängen i min trådstart.

Låt mig försöka göra min poäng på nytt efter lite reflekterande.

1. Stolthet bör vara förtjänad. Att känna stolthet av saker man inte har någon möjlighet att påverka är irrationellt. Som till exempel nationalitet, etnicitet och längd. Verklig stolthet bör grunda sig på individuella prestationer eller handlingar. Rousseaus tankar om att människan föds som ett oskrivet blad – det är vad vi gör som definierar oss, inte var vi föds.

2. Andra punkter handlar om att först och främst inte vara rasister, vilket de flesta skulle vilja hålla med om anser jag. Tanken att i vår globaliserade värld finns det många icke-svenskar som trots allt skulle passa bäst in just i Sverige, på grund av deras värderingar och beteende. Tanken att svenskhet ska vara möjligt för vem som helst att uppnå.

3. Ta USA som ett exempel, där är det handlingar och inte etnicitet som definierar stolthet och gemenskap. Med det sagt vill jag gärna framföra poängen att amerikansk nationalism verkligen är någonting jag uppskattar – men det är ju nationalism baserat på saker och ting vem som helst kan uppnå.

Vad jag i föregående punkter argumenterar för är just principen att människor ska värdesättas utefter sådant de kan påverka.

4. Det finns oerhört många olika gränser på olika vis, gränser mellan landskap, län, länder och världsdelar. Vi har av någon anledning bara accepterat att idén om gränser ska vara för alltid bestående, men vad är gränser egentligen från början? Bara ett område inom var vissa lagar och regler återfinns. Vi kanske borde fundera på att gränser ska vara någonting mera flytande – se Afrika och USA:s stater som ett exempel.

Hade dessa gränser inte artificiellt ritats skulle man kanske ha sett en högre grad av välstånd – då folket skulle ha varit till stor del överens istället för att man drar gränser precis så att den delar upp olika människor i olika delar av landet.

Föreställ dig om gränser kan vara mer flytande, och kanske i samband med nationella val diskuterar man hur gränserna ska ritas om för att vara mera rättvisa.
Citera
Igår, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det är ju vänsterfolk som gjort att nationalism förknippas med rasism, när det inte alls är så.
Nationalism för mig är när man tillsammans värnar om det samhälle man varit med och skapat. Om det då är på väg att raseras av olika orsaker och man kämpar för att det ska hålla samman, är ju inte någonting negativt som vänsterfolket vill få det till. Att värna om den trygghet folket tillsammans skapat är bra.

Jag har många barndomsvänner som invandrade till Sverige under 70-80-talet och de är alla skötsamma och har bidragit till den trygghet vi en gång byggt upp. Jag ser dom som lika svensk som mig själv.

När man nu öser in folk som inte vill landets bästa, utan roffa åt sig och utnyttja det vi skapat för oss själva, då är det väl ändå rätt att känna att man värnar om landets bästa?

Etnicitet spelar ingen roll för mig, så länge alla bidrar till att skapa ett tryggt samhälle.
Har i viss grad ändrat åsikt sedan jag skapade TS. Jag är för att vår nationalism ska vara grundad på gemensamma värderingar och så vidare, och mindre knutet till etniciteten. Tänk dig USA. Men jag är emot vit makt-organisationer och människor som argumenterar i rasistiska termer som NMR och så vidare.
Citera
Igår, 20:05
Medlem
Citat:
Jag är mycket glad att du ställde den frågan. Du inser naturligtvis själv hur absurt det vore att hävda att män är "bättre" än kvinnor bara för att de, i genomsnitt, är längre – även om längd skulle vara den efterfrågade egenskapen.

Det var en retorisk fråga, och det handlar inte om vem som är ”bäst”. Jag lägger inte någon värdering i det. Jag vänder mig emot att nationell identitet skulle vara konstigt på grund av att det är större skillnad mellan individer i gruppen än mellan grupper. Det är inte något argument mot nationell identitet eller etnicitet. Anledningen till att vi har nationer är för att vi annars råkar i luven på varandra dagarna i ända och kan inte bygga en stat med välfärd där vi drar åt samma håll. Det är globalism som är förlegad och idiotisk eftersom den raderar ut kulturella skillnader. Precis som när arkitekter designar betonglådor och skapar miljöer som berövats på detaljer så kommer världen i en global aspekt att bli fattigare.
Citera
Igår, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Den västerländska civilisationen bygger på västerländska idéer, från framförallt antikens Grekland men även Rom. Som förädlats via renässansen och Upplysningen. De moraliska värderingar vi har idag kommer till stor del från kristendomen och NT. Alla framgångsrika västerländska nationer utom Japan, har haft en kristen grund och varit relativt homogena. Man har sett sig som ett folk, påmint om varandra utseendemässigt och haft samma kultur.

Man kan förstås bygga ett samhälle på värderingar, problemet blir förstås när det inte är samma värderingar, för man kommer från andra kulturer. Då måste någon ändra åsikt eller tvinga på någon, den andres värderingar. Annars har man inte samma värderingar och kan inte bygga en gemenskap på det. Nån sorts internetsamhälle är kanske möjligt. Men kan inte fungera som ett land.

Sen när det gäller etnicitet, så har i stort sett alla en medfödd främlingsfientlighet, speciellt för människor som avviker utseendemässigt. Man kan själv trycka tillbaka den, eller tvinga andra att göra det genom förtryckt. Men den finns hos de flesta, bara olika stark och går att väcka hos de flesta. Därmed leder multikultur till diktatur för att hålla ned motsättningarna. Eller så slåss man och delar landet.

Nästan alla förändringar av gränser, vilket skett väldigt ofta, sker genom krig eller att andra makter, delar upp dem i länder. Gränsen mellan mellersta och nordvästra USA och Kanada är ett böjt streck. Det fungerar hur bra som helst. I nordöstra USA är gränsen formad av krig mellan USA och Britter/Kanada genom historien. Jag vet inte vad du har för problem med raka gränser. Tycker du man ska starta krig?

Problemet i Afrika är då att olika folk kan ha hamnat på olika sidor av en gräns, där de rent naturligt skulle ha skapat en egen nation för sitt folk. Något som du väl är emot? Ett annat problem där, är alla stammar, där man står för sin stam. Lite samma som klanerna här. Klanen är viktigare än landet man bor i. Samma för minoriteter också faktiskt. Ens eget folks väl, går före landets väl. Alla folk vill bestämma över sig själva, inte att andra folk ska bestämma över dem.

Frågan är om vi ska låta andras värderingar gälla över våra. Att andra folk ska bestämma över vad man ska få tycka och säga, som vi faktiskt gör över dem idag. Till slut handlar det om makten. Vem ska bestämma över vem.

Jag anser inte att värderingar är universella. Inte heller anser andra folk i andra kulturer, att våra är det. Alltså kan de inte vara universella. För då skulle alla ha samma värderingar. Jag har inte ens samma som dig.

Mycket intressanta och fundersamma skrivelser, verkligen tankeväckande!

De tre första styckena håller jag med om. Jag begriper att nationer med helt och hållet homogena befolkningar, som bryr sig om sig själva har fungerat bättre och har lyckats bättre i historien. Även inbyggd främlingsfientlighet till hög grad. Men funderar bara på om vi verkligen tycker att det är rätt enligt våra egna värderingar. Äh. Lämnar den punkten så länge, behöver fundera ett tag.

Låt oss tala om gränser istället. Precis som du säger har de flesta gränsförändringar skett genom krig. Vad jag skulle vilja ifrågasätta är den allmänt accepterade uppfattningen att gränser bör vara eviga på något vis. Du säger det själv, hade det inte varit för krig hade gränserna kanske aldrig någonsin förändrats. Du säger kanske att det fungerar hur bra som helst, men hur bra tyckte samhället att det var på den tiden? Hur många män som helst som dog som loppor för att gränsen skulle dras åt ena eller andra hållet? Hur skulle du själv känna om att offra hundratusentals män för att slippa förlora Gotland mot Ryssland eller något? Till en punkt är det bara inte värt det.

Jag tycker att man definitivt i utvecklade och demokratiska länder bör sikta på att rita om gränserna inom landet – till exempel i USA, där man bara har dragit ett rakt streck. Finns flera exempel på YouTube där man har försökt rita om gränserna så att olika grupper blir enade så att säga. Mycket intressant och tankeväckande.

Sedan kanske man bör titta på gränser mellan länderna, vilket naturligtvis kommer bli mera kontroversiellt. Men låt gå för det. Vad sägs om att vissa delar av svenska gränsen egentligen vill vara en del av Norge? Det bör vara möjligt för dem att lämna Sverige och ingå i Norge. Likaså Afrika. Betrakta hur mycket krig det pågår och inbördeskrig endast på grund av att imperialister drog artificiella gränser. Egentligen kanske Afrika borde vara tusentals länder med tanke på så många olika traditioner och gemenskaper.

Satan vad jag jiddrar, men har jag inte någon poäng?
Citera
Igår, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det var en retorisk fråga, och det handlar inte om vem som är ”bäst”. Jag lägger inte någon värdering i det. Jag vänder mig emot att nationell identitet skulle vara konstigt på grund av att det är större skillnad mellan individer i gruppen än mellan grupper. Det är inte något argument mot nationell identitet eller etnicitet. Anledningen till att vi har nationer är för att vi annars råkar i luven på varandra dagarna i ända och kan inte bygga en stat med välfärd där vi drar åt samma håll. Det är globalism som är förlegad och idiotisk eftersom den raderar ut kulturella skillnader. Precis som när arkitekter designar betonglådor och skapar miljöer som berövats på detaljer så kommer världen i en global aspekt att bli fattigare.
Mycket intressanta och fundersamma skrivelser. Jag förstår att du menar att nationell identitet inte bara handlar om att definiera "bästa" gruppen utan snarare om att bevara en kulturell enhetlighet som underlättar samarbete och stabilitet i samhället. Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på om det verkligen är nationens geografiska gränser som bör vara grunden för vår gemenskap. Skulle inte ett samhälle kunna byggas på gemensamma politiska eller ideologiska övertygelser snarare än på etnicitet och historisk nationstillhörighet?

Låt oss säga, till exempel, att i Norden, där vi har länder med olika politiska och kulturella skillnader, skulle vi kunna tänka oss en mer flexibel gränsdragning, där gemensamma politiska värderingar, snarare än en specifik nationell identitet, definierar gruppen. Om vi betänker att det i Sverige och Danmark finns en hel del gemensamma politiska övertygelser, kanske mer mellan vänsterorienterade grupper än mellan exempelvis SD-anhängare i Sverige och nationalister i Danmark, blir frågan: Är det verkligen den geografiska nationen som bör vara den mest relevanta enheten för att definiera gemenskapen, eller borde det vara våra gemensamma åsikter och värderingar?

Visst, exempel som att infoga Skåne i Danmark eller skapa en separat nation för Sápmi är extremt, men jag tror att de belyser det större frågan om huruvida nationell identitet alltid är den mest naturliga eller bästa formen av samhällsgemenskap i dagens globaliserade värld. Är det möjligt att omdefiniera gränser för att bättre reflektera de faktiska delade värderingarna mellan folk, snarare än att hålla fast vid gamla gränser som kan vara lika artificiella som de kulturella skillnader de ofta försöker bevara?
Citera
Igår, 20:40
Medlem
Tvärtom. Nationalismen skapar en känsla av samhörighet och en vilja att jobba för någonting större, sitt folk och sitt land. Den globalistiska värld som du förespråkar har inte bidragit till samhörighet utan snarare till individualism och polarisering. Utan en drivkraft som inte bara innefattar personlig vinning så förlorar saker sin mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in