Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Jag vill inte veta av någon djävla propaganda. Det är klart det blir billigare när kärnkraft straffbeskattas. Jag vill heller inte veta av alla djävla vindkraftsparker i havet eller på jordbruksmarken. Sedan kan det bli mindre av allt pga de här djävla alternativen och så tar man bort folk istället. Dra åt helvete!

Nu pratar du om hur det var innan effektskatten på kärnkraft avskaffades 2018. Det är historia. Det är du som sprider propaganda.
Senast redigerad av guru1966 2024-11-20 kl. 17:10.
Citera
2024-11-20, 17:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag fattar inte hur ny teknik inte skulle gagna svenskarna. Sedan 2015 är sol- och vindkraft billigare än ny kärnkraft, och kräver numera inte statliga subventioner, vilket ny kärnkraft kräver, men förmodligen är det bästa en kombo av ökad kärnkraft och ökad vindkraft. Sverige tjänar mycket pengar på elexport till grannländer, och på att attrahera elintensiva företag till Norrland, och elmarknaden förväntas öka.

Vindkraften är ju helt beroende av subventioner i olika former för att övht existera.
Och vi säljer en massa el samtidigt som elpriserna skenar pga att vindkraften producerar el när vi inte behöver den, och när vi behöver den (ie när det är riktigt jävla kall) så står vindkraften i stort sett helt stilla.

Vindkraften bör avvecklas helt om nåt.
Citera
2024-11-20, 18:27
Medlem
Citat:
Jag vill att AI:n ska komma åt alla mina webbfönster och lösenordsskyddade dokument för att göra mer av mitt jobb. Upptäcka mina slarvfel och misstag, t.ex. varna mig om jag har lyckats dubbelboka mig eller påminna om jag har glömt att mejla något viktigt, eller flagga om jag är på väg att mejla något som inte stämmer med mina övriga dokument. Gå igenom alla högar med dokument och bedöma utifrån hur jag brukar bedöma, men mer rättvist än jag själv skulle göra, och ge motivering till omdömena och förslag till förbättringar.

Jag vill att AI:n ska hjälpa mig fokusera på det som jag tycker är viktigast istället att distrahera mig på jobbet, som annars datorer och smartphones brukar göra. Säga till mig att stänga Flashbackfönstret när jag har suttit för länge här... Tipsa mig att inte läsa inlägg av personer som bara brukar skriva trolleri och ointressant trams, eller inlägg som många tycker är snömos och faktafel.

Den bör även gå igenom mina privata dokument, t.ex. min medicinska journal och mina bankpapper, och ge goda råd. Lägga upp träningsprogram och se till så att jag följer det, så att jag kan minska på blodtrycksmedicin och annat, och se till att jag pluggar och övar rätt grejer för att nå mina karriärmål.

Om jag var i en rättegång skulle jag vilja ha ökad rättvisa genom att nämndemännen (dvs lekmannadomarna) ber AI:n om förslag till standarddom för denna typ av rättsfall. Idag dömer ju olika nämndemän väldigt olika. Jag vill effektivisera sektorer i samhället som har blivit överbelastade, som rättssystemet och sjukvården, jag vill att AI:n upptäcker fusk och bedrägerier, exempelvis mot försäkringskassan och skatteverket.

Om jag är sjuk vill jag att när sjukhuspersonalen är osäkra ska de fråga AI:n, så att beslutet blir väl grundat.

Det finns ju appar för sånt,
tex IFTTT (If This Then That).

Resten an sakerna klarar en vanlig AI av redan idag.
Citera
2024-11-20, 22:04
Medlem
styckets avatar
Citat:
Du är alltså bra på att programmera? Men vet inte att "intelligensen" i modern AI inte programmeras. Den tränas in. Så frågan är vilka texter och simulerade samtal den bör ha tränats med för att du skulle överväga det?
Precis men kom ihåg att en LLM bara är en statistik uträknare på ett sätt.

När man använder sig av chatGPT styr man den ofta genom att ställa ledande frågor eller be den göra vissa handlingar och bete sig på ett visst sätt.

En stor språkmodell ai gör ingenting såvida den inte får ett kommando av en annan (som man kan kalla programmeraren).

Men ja den måste också vara lärd på rätt och bra data.
Citera
2024-11-20, 22:12
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Om intelligent Ai skapas så fattas det cirka 3 miljarder år av evolution, det är en helt främmande livsform för livet på jorden.

Ska framtida människor bo på en livlös maskin eller på en organiskt levande planet? Technosphere, to be equivalent to, this year, the mass of all living things. In coming years, the living world will be far outweighed – threefold by 2040, they say, if current trends hold.

sol- och vindkraft billigare än ny kärnkraft,
Det behöver MINSKA

..............
Citera
2024-11-20, 22:32
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
självklart. gärna ett chip i hjärnan också.
Citera
2024-11-21, 00:21
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Så länge vi också får robotar som svårligen går att skilja från människor. Som gör tråkiga jobb och servar oss. Och uppfyller även mer...personliga begär.
Citera
2024-11-21, 00:56
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Om AI tar över världen på riktigt och dikterar villkoren för oss människor att rätta sig efter skulle du kunna infinna dig i detta eller hur hade du reagerat?
Varför tror du att vi har något val? när vi har utvecklat en AGI har vi snart därefter också utvecklat en ASI som är helt överlägsen mänskligheten. När det händer tappar vi makten och kontrollen över vårt öde. Det är en tidsfråga nu. Max 5 år. Har vi tur kanske det går bra. Men det vet vi inte. Vi kommer inte att kunna påverka utfallet.
Citera
2024-11-22, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Förhoppningsvis är man död innan dess. 2024 är redan deprimerande nog för att överväga självmord.

Håller med! Vi kommer vara utrotade inom 10 år ändå så F it,låt dom galna vetenskapsmännen Crowdfunda vår doom.
Inte så att dom behöver vårat medgivande precis.
Citera
2024-11-23, 23:05
Medlem
Inte "kontrollerat" av Ai. Men det skulle kunna göra livet enklare om AI kunde ta hand om vissa moment ibland. Problemet är att om AI tar över allt så kommer mänskligheten sakta ruttna. Vissa forskare osv kommer gynnas av det medans massan inte kommer att kunna tänka själva alls eftersom att AI tänker och gör allt åt dom.
Citera
2024-11-24, 11:24
Medlem
En fråga bara, hur märker en vanlig svenne att AI är inblandat i vanliga livet. jag menar om du inte tillbringar all tid framför datorn?
Citera
2024-11-24, 22:12
Medlem
statsterrorists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Om AI tar över världen på riktigt och dikterar villkoren för oss människor att rätta sig efter skulle du kunna infinna dig i detta eller hur hade du reagerat?

En ledtråd gällande hur vanliga människor agerar i ett sådant läge går att finna i de så kallade Targeted Individuals som finns världen över, inklusive Sverige. De utnyttjas för "brain trafficking", och 'kopplas upp' mot deras vilja, och ofta vetskap, mot AI, med användning av olika system och fjärrtekniker. Syftet är att utveckla AI, både för 'samhällsnytta', för militär användning, för egen profit, och kanske framförallt för kontroll av människor dvs. för maktens egen skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in