2024-11-24, 21:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Instämmer, han sitter och svamlar och fabulerar. Vem skulle ha förtroende för honom?

Och nu har han sagt "Ehhhh" ett par hundra gånger ...
Citera
2024-11-24, 21:40
Medlem
Joeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Exakt. Det krävs ett väletablerat företag att ta över som kan leva på sitt gamla rykte ett tag (ofta många år, i Boeings fall ett par decennier) medan man plundrar företaget på dess tillgångar. Klassiska exempel, förutom Intel, är Boeing och General Electric. Ett trick som också använts, att lägga till dina exempel, är att belasta företaget med lån till hög ränta till finansinstitut som antingen man själv eller äger. Varför inte? Alla känner alla på Wall Street, lite som i "Det ljuva livet i Alaska" eller "Twin Peaks".

Och medan en aktieutdelning sker vid en bestämd tidpunkt på året, och alla får en viss del av den fastställda utdelningen efter hur många aktier de äger, sker aktieåterköp när som helst. Såvitt jag vet finns inte ens någon skyldighet att offentliggöra aktieåterköp och deras omfattning när de sker, i motsats till i kvartals-/årsredovisningen, och även om det gör det är det omöjligt för att hänga med i detta, speciellt i realtid. Det blir omöjligt för en icke-insider att se vilken kursuppgång som beror på aktieåterköp och när den inte gör det. Och en av funktionerna (men det är förstås användbart i allmänhet) är som du säger just att maximera vinsten på ens egna aktieoptioner.

Som sagt, alla dessa möjligheter till att fuska, att blåsa icke-insiders och att sakta men säkert plundra företag (ofta med lånade pengar från någon annan finansjude på Wall Street: tidigt ute med detta var Carl Icahn, som på den tiden kallades för "corporate raider" men idag hyllas som en smart investerare på något sätt som skapar värde), gjorde att aktieåterköp (även i USA) var förbjudet. Tills Reagan gjorde sig av med dylik "red tape" som bara förstör för initiativrika enterprenörer.

Har Northvolt gjort några återköp av aktier eller genomfört några utdelningar?
Citera
2024-11-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Och nu har han sagt "Ehhhh" ett par hundra gånger ...
Japp, försökte han sälja en begagnad bil till mig skulle jag långsamt backa iväg därifrån… och han har chefat för en mångmiljardversamhet?!? Herregud
Citera
2024-11-24, 22:12
Medlem
Tror aldrig jag sett en företagsledare göra ett så uselt framträdande i media, hoppas verkligen eventuella presumtiva investerare får tillgång till en version textad på engelska innan de begår misstaget att skicka in pengar i slukhålet northvolt.
Citera
2024-11-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joeboy
Har Northvolt gjort några återköp av aktier eller genomfört några utdelningar?
-Svar-nej.
Citera
2024-11-24, 22:18
Medlem
jori9900s avatar
"ehh.. den gröna omställningen..." säger batterijesus med snyftande gråtdarr på läppen. Krokodiltårar.

Jag spyr riktigt på dom här bedragarna som ska krascha allt på vår bekostnad och använder "den gröna omställningen" som ursäkt för att få obegränsad tillgång till våra skattepengar. En riktig psykopat är han.

Han vill ju framstå som en grön hjälte men såg till att casha in själv först förstås.
Citera
2024-11-24, 22:24
Medlem
GretaForPresidents avatar
Katastrofframträdande av Peter ”eehh” Carlsson i kvällens Agenda på SVT (som många andra också påtalat).

Peter Carlsson skiter fullständigt i hur det går för alla andra - själv har han haft miljoner i lön, miljoner i inkomst av kapital, samt, tjänat 175 miljoner på insideraffärer… Fy fan.

Kollade nyss Peter Carlssons (och sambon Sofias) deklarationer dom tre senaste åren - fattar inte att dom bor i ett gammalt dassigt torp (villa) från 1940 när dom har miljoninkomster bägge två…?

Hur många får skaka galler när denna soppa är färdigutredd?
Citera
2024-11-24, 22:30
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
"ehh.. den gröna omställningen..." säger batterijesus med snyftande gråtdarr på läppen. Krokodiltårar.

Jag spyr riktigt på dom här bedragarna som ska krascha allt på vår bekostnad och använder "den gröna omställningen" som ursäkt för att få obegränsad tillgång till våra skattepengar. En riktig psykopat är han.

Han vill ju framstå som en grön hjälte men såg till att casha in själv först förstås.

Den gröna delen är troligen dollarsedlar. 🤣
Citera
2024-11-24, 22:41
Medlem
Lönsamhet först 2026. Precis som uppgavs tidigare. När han sen får frågan hur många battericeller de gör 2026

"Ehh 2026 ehm gör vi ehm ahh gör vi många hundra tusen i veckan". Det osäkra leendet och kroppsspråket efteråt signaler för mig att han har noll koll.

Vad ung och glad han ser ut på klippet nån minut senare när han pratar om att de kommer att spotta ut batterier i en takt som är 12 gånger högre än takten barn föds till världen. Inga ehm, eh och ah där 🤔
Citera
2024-11-24, 22:46
Medlem
Som ni andra skriver, han var helt otroligt jobbig att lyssna på. Vartannat ord var -Eeh.

Oerhört osympatiskt intryck överlag.
Citera
2024-11-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt
Som ni andra skriver, han var helt otroligt jobbig att lyssna på. Vartannat ord var -Eeh.

Oerhört osympatiskt intryck överlag.

Jag vet inte om det är relaterat till hans sjukdom eller någon ticks. Men han slutade på Tesla pga stressen. Är nog samma nu att stressen och pressen tagit knäcken på han.

I en intervju med Dagens Nyheter berättar Peter Carlsson för första gången om vad som fick honom att lämna Tesla och Elon Musk.

“Jag fick en stressrelaterad reumatisk sjukdom. Det var en stor anledning till att jag slutade”, berättar han.

“Det var också den sjukdomen som gjorde att Elon förstod. Han var väldigt juste mot mig i det här”.

https://www.breakit.se/artikel/33202...t-elon-forstod
Citera
2024-11-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.affarsvarlden.se/kronika...t-sjalvandamal

“Vi är på väg att bli en supermakt i batterier”, kommenterade dåvarande näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson (S) Northvolts satsning i Borlänge. I somras meddelade Northvolt att satsningen inte blir av.

https://www.affarsvarlden.se/alla-ar...current_page=1
artiklar om Northvolt

Ja, idel sossar och miljöpartister bakom detta storbedrågeri.

Huvuden bör rulla. Och för katten - inför tjänstemannaansvaret!!!!! Skellefteå kommuns sossepolitiker och tjänstemän bör sättas bakom lås och bom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in