Citat:
Ursprungligen postat av
Regnpojken
Du har fan mig inte någon doktorsexamen
Om jag har fel bevisa motsatsen.
Bollen ligger hos dig.
Du ljuger ju uppenbarligen! Du tror ju rent av att man kan skriva att man känner någon som gör något så är detta någon form av bevis.
Jag kan också säga att jag har x utbildning och examen men jag kan inte bevisa detta utan outa mig helt på flashback.
Såldes är det ingen ide att påstå något som jag inte kan bevisa.
Och du tror att du kan skriva att du inte känner någon VD som röker, och det alltså bevisar något överhuvud taget. Det du bevisat är att du antagligen inte känner någon VD alls, eller att du inte känner dom tillräckligt väl för att dom ska vara öppna med dig om detta.
Jag redan motbevisat dig, och du får läsa tillbaka i tråden istället för att upprepa samma argument gång på gång.
Min lista på 20 personer som själva pratat om att dom använder cannabis har också motbevisat dig.
Jo jag har doktorsexamen.
Så, varför jag inte engegerat mig in dina försök att driva en debatt som involverar studier. Jag ska förklara.
Bristen på studier som direkt korrelerar cannabisanvändning med hög prestation i roller som VD:ar eller andra högnivåpositioner beror främst på det historiska sammanhanget med cannabisförbud. Tills nyligen har cannabis klassificerats som ett Schedule I-läkemedel enligt amerikansk federal lag, vilket indikerar en hög risk för missbruk och ingen accepterad medicinsk användning. Denna klassificering har avsevärt hindrat forskningen.
Universitet, statliga myndigheter och privata forskningsinstitutioner har begränsats från att genomföra robusta studier om cannabis potentiella effekter – positiva eller negativa – på produktivitet, kreativitet eller professionell effektivitet.
I regioner som Kalifornien, där cannabis har en längre historia av informell acceptans och, på senare tid, legalisering, tyder anekdotiska bevis starkt på dess utbredda användning, särskilt inom industrier som teknik, musik och film. Men eftersom cannabis var olagligt i årtionden, skulle individer i högprofilerade eller yrkesroller inte öppet ha erkänt att de använde det.
När legaliseringen av cannabis blir mer utbredd kan man se en kulturell förändring, och fler yrkesverksamma diskuterar sitt cannabisanvändande öppet. Studier genomförs gradvis för att undersöka cannabis effekter på kreativitet, problemlösning och stresshantering, men det kommer att ta år för denna forskning att växa.
Kalifornien har en robust cannabiskultur, och industrier inom staten, särskilt teknik och underhållning, Silicon Valley och Silicon Beach, Hollywood med mera, är mer benägna att se högpresterande individer som använder cannabis i olika sammanhang.
I avsaknad av långtidsstudier pekar anekdotiska bevis, framväxande forskning och kulturella förändringar på en normalisering av cannabisanvändning bland högfungerande yrkesverksamma.
Bristen på historiska data är alltså inte en indikation på frånvaro utan snarare en återspegling av förbudets undertryckande effekter på både användningstransparens och forskning.
Detta är bara en anledning.