Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-25, 01:52
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Jag brukar vara ganska långsint när det gäller sånt där. Jobbade på två olika båtar på ett rederi och båda båtarna hade väldigt märklig besättning. Bestämde mig därför för att aldrig jobba där igen. Träffade en representant från kontoret av en slump och den personen började omgående att försöka rekrytera mig. Svarade att jag redan jobbat där men inte kommer göra det igen om dom har sån personal. Rätt lång näsa på den...
Så... Bida din tid. Lägg inte energi på det företaget utan gå vidare och bli bäst i branschen. Sen när de står på knä och ber dig jobba åt dom frågar du om hon jobbar kvar. Gör hon det tackar du nej till anställningen.

Bra!
Citera
2024-11-25, 02:08
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Det är två år sedan. Jag mötte en person på en mässa. Bytta mailadresser. Personen började dissa mina meriter redan första gången vi zoomade och det var INNAN hon hade sett mina meriter....
Innan.

SENARE fick hon mitt CV varpå hon gav mig feedback på CVt fast jag ej bett om det.
Det är inget fel på mitt CV. Jag har fått jättemånga intervjuer och anställningar på det CVt.
Förstår du inte vad som skedde?
Det som skedde var ju att hon hade bestämt sig på förhand att jag inte skulle ha en chans.
Sedan förstärkte hon det genom att kritisera mitt CV.
Hänger du med i turerna?

Tjock var hon också. Med stor näsa.

Anledningen till att jag startade tråden nu var mest för att jag sett och hört liknande saker flera gånger.
Inkompetent HR verkar vara ett tema. Så konstigt är det inte eftersom man kan få sådana tjänster på nästan vilka meriter som helst. Med andra ord så de personer som hanterar anställningar och skall bedöma kompetens, saknar själva kompetens. En kirurg kan med andra ord bli bedömd av Tjorven 22 som gått någon 30 hp kurs på Linnéuniversitet (exempelvis).

Men varför zoomade ni? Och varför prata meriter med personen öht. Luktar lättkränkthet hos dig här.

Citat:
Nej, det är inte det som skett. Läs igen.
Du är alltså en sådan person som anser att man aldrig får kritisera någon som är oprofessionell?
Vad gör du på flashback?

Jodå man får kritisera oprofessionella. Jag kritiserar ju dig.
Citera
2024-11-25, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men varför zoomade ni? Och varför prata meriter med personen öht. Luktar lättkränkthet hos dig här.

Jodå man får kritisera oprofessionella. Jag kritiserar ju dig.

Varför vi zoomade. Hon arbetade för ett företag jag var intresserad av. Hon värvade för detta företag på en mässa.
Är du dum? Hur skulle jag veta innan samtalet?
Citera
2024-11-25, 04:51
Medlem
Pungsvings avatar
Jamen det är väl en indikation på hur jävla ruttet det företaget sköts på. Var glad att du slipper träsket.
Citera
2024-11-25, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Jamen det är väl en indikation på hur jävla ruttet det företaget sköts på. Var glad att du slipper träsket.

Fast just detta företaget tror jag funkar bra. Detta var nog mest en taktik eller svaghet hos en individ.
Citera
2024-11-25, 05:17
Medlem
Citat:
Fast just detta företaget tror jag funkar bra. Detta var nog mest en taktik eller svaghet hos en individ.

Fast någon har anställt henne och tycker att hon är en vettig person. Om hon inte är en vettig person så är det något dåligt med företaget.
Citera
2024-11-25, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Fast någon har anställt henne och tycker att hon är en vettig person. Om hon inte är en vettig person så är det något dåligt med företaget.

Inte nödvändigtvis. Sedan vet jag ju inte om hon år dålig heller. Hon kan vara bra.
Tror mest det handlar om att hon inte ville anställa mig. Det kändes ju liksom redan bestämt från början.
Citera
2024-11-25, 06:30
Medlem
Citat:
Det här är inget som hänt mig särskilt ofta, men vid ett par tillfällen.
Man får höra från en HR-person att man inte är kvalificerad nog.
Jag fick höra detta ev en person för ett tag sedan. Detta var innan personen hade sett mitt CV.
Personen skickade tom. sitt CV till mig för att "visa hur man skriver ett CV".
Då visade det sig att jag hade betydligt fler och tyngre meriter än henne. Sedan gav hon mig tips på hur jag skulle skriva mitt CV annorlunda. Men saken är den att jag har lätt för att få intervjuer när jag söker en ny anställning med detta CV och hon hade inte ens sett det första gången vi talade då hon dissade mina meriter.

Har det hänt dig att du blivit kritiserad av någon mindre kvalificerad än dig?

Ja, HR och anställningsprocesser är ofta ett rent skämt.
Jag var på en intervju för några år sedan där tre personer från företaget intervjuade mig. HR människans var något arabisk turkiskt som hänger upp sig på min etniska bakgrund, han berättar för mig på intervjun att han fått kämpa sig fram för få denna roll han har på företaget och han behöver kämpa mycket mer än jag då han var arab. Jag svarade att han kan inte veta något om detta. Det gick inte hem, han fortsatte o berättade att jobbet vart ett kall och att han jobbat till kl 02 förra veckan, det är ett kontorsjobb där man borde gå hem kl 16-17. Jag frågade honom på skämt att han borde städa kontoret tidigare på kvällen. (Jag ville inte ha jobbet o jobba med den idioten)

Jag googlade idioten nu, han verkar ha något annat meningslöst jobb

En vanlig arabiskt rasist
Citera
2024-11-25, 06:43
Medlem
Jag blev en gång för många år sen dissad av en flyttkille som jag hade kallat in för att transportera iväg litet möbler och flyttlådor från en släktings lägenhet (hon hade hamnat på vårdhem och kunde inte bo kvar). Han stod och rackade ner på mig i fet ton för att det såg stökigt ut på en del håll i lägenheten. Det var verkligen en helt främmande upplevelse för mig, när man kallar in den typen av hjälp vill man bara ha jobbet gjort och ser det som ren rutin att de ska ta ner grejorna till sin lastbil och köra dem dit de ska (de saker jag ville att de skulle transportera var inte smutsigt eller så).

Till slut gjorde de det, men under viss protest.
Citera
2024-11-25, 07:33
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det handlade nog inte om dina erfarenheter, snarare hur du presenterade dem.
Ett hafsverk i Word gör ingen imponerad oavsett om du landat på månen.
Ta till dig av kritiken istället.

Vad är en HR förresten?
TS nämner dessutom att hans CV är tjockt som en telefonkatalog. Så ska inte ett CV vara.

Tanten med näsan hade nog rätt.
Citera
2024-11-25, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Skillnaden är att hon har MAKTEN och det har inte du. Spelar ingen roll om du är doktor x3 så länge du inte har MAKTEN så kan hon göra lite som hon önskar. Om inte således du kommer på ett sätt att få henne sparkad, förmodligen kommer det bli svårt eftersom hon suger nog rätt persons kuk.

Helt riktigt

Släng ut kvinnorna (inkludera även män som använder kvinnors metoder mot andra män) ur arbetsstyrkan, speciellt de med beslutsfattande positioner (ej yrken som historiskt varit kvinnodominerade… som omsorgen), ta bort alla former av subventioner som bidrar till att gynna kvinnan, minska underhållsstöd/bidrag, få bort bolag som sysslar med rekrytering alt. minska andelen kvinnliga rekryterare eller kvinnor inom HR. Se med andra ord över kvinnors inflytande över arbetsmarknaden (strider mot mänsklig natur), och minst men inte sist, bränn ett par häxor på bål i varje stor till medelstor stad. Se nu hur barnafödandet dessutom skjuter i höjden.
Senast redigerad av Tarazan123 2024-11-25 kl. 08:28.
Citera
2024-11-25, 07:54
Medlem
StigEngstroms avatar
Grejen med dom här HR-töserna är ju att dom inte har en aning vad tjänsten innebär som man rekryterar till.
På gamla goa tiden gick processen genom chefen där du faktiskt skulle jobba.
Då kunde man break it down till att prata om kompetens och känna av varandra.
Inte som dom här HR-tomtarna har infört med tusen värdegrundsfrågor man ska digitalt svara på i rekryteringsprocessen.
Väldigt lite numera handlar om kompetens och erfarenhet.
Det är sojafjanterier.
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-11-25 kl. 07:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in