Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 19:10
Medlem
Det här är inget som hänt mig särskilt ofta, men vid ett par tillfällen.
Man får höra från en HR-person att man inte är kvalificerad nog.
Jag fick höra detta ev en person för ett tag sedan. Detta var innan personen hade sett mitt CV.
Personen skickade tom. sitt CV till mig för att "visa hur man skriver ett CV".
Då visade det sig att jag hade betydligt fler och tyngre meriter än henne. Sedan gav hon mig tips på hur jag skulle skriva mitt CV annorlunda. Men saken är den att jag har lätt för att få intervjuer när jag söker en ny anställning med detta CV och hon hade inte ens sett det första gången vi talade då hon dissade mina meriter.

Har det hänt dig att du blivit kritiserad av någon mindre kvalificerad än dig?
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora Igår kl. 19:14.
Citera
Igår, 19:14
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Man får höra från en HR-person att man inte är kvalificerad nog. Ofta en person som är rädd att man skall ta deras jobb.
Nu tiĺl det viktiga. Jag fick höra detta ev en person för ett tag sedan. Detta var innan personen hade sett mitt CV.
Då visade det sig att jag hade betydligt fler och tyngre meriter än henne. Sedan gav hon mig tips på hur jag skulle skriva mitt CV annorlunda. Men saken är den att jag har lätt för att få intervjuer när jag söker en ny anställning med detta CV och hon hade inte ens sett det första gången vi talade då hon dissade mina meriter.

Det är uppenbart att du inte är en person man vill anställa, baserat på hur du agerar. Att du sedan har en viss merit på ditt CV behöver inte göra dig till en lämplig person att anställa.
Citera
Igår, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det är uppenbart att du inte är en person man vill anställa, baserat på hur du agerar. Att du sedan har en viss merit på ditt CV behöver inte göra dig till en lämplig person att anställa.

Oj ok. Konstigt då att jag har en uppsjö av anställningar med uteslutande goda vitsord
Inte en merit. Svindlande mycket.
Haha, förstår klart att jag låter lite dryg i min trådstart, men det hade varit mer tydligt om ni faktiskt sett omständigheterna.
Personen jag snackade med har samma utbildning som mig men har ett nästan tomt CV. Mitt är tjockt som en telefontakalog och sprängfyllt med mycket kvalificerade personer som varit mycket nöjda med mitt arbete.
Det är väl det som är problemet att det blir en annan sak när jag beskriver det såhär i trådstarten.
Jag gick in väldigt ödmjukt i diskussionen. HR-muppen gick in raljerande och otrevligt innan det ens fanns något att bygga det på.
Citera
Igår, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Man får höra från en HR-person att man inte är kvalificerad nog.
Jag fick höra detta ev en person för ett tag sedan. Detta var innan personen hade sett mitt CV.

Hr människor är så jävla värdelösa
Citera
Igår, 19:45
Medlem
Jantejantejantes avatar
Skillnaden är att hon har MAKTEN och det har inte du. Spelar ingen roll om du är doktor x3 så länge du inte har MAKTEN så kan hon göra lite som hon önskar. Om inte således du kommer på ett sätt att få henne sparkad, förmodligen kommer det bli svårt eftersom hon suger nog rätt persons kuk.
Citera
Igår, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Skillnaden är att hon har MAKTEN och det har inte du. Spelar ingen roll om du är doktor x3 så länge du inte har MAKTEN så kan hon göra lite som hon önskar. Om inte således du kommer på ett sätt att få henne sparkad, förmodligen kommer det bli svårt eftersom hon suger nog rätt persons kuk.

Ja, alltså interaktionen med henne var en parentes. Har redan gått vidare från det. Men ville mer diskutera fenomenet.
Men du har såklart rätt. Hon har makten. Det är det som kan skapa konstiga situationer. En HR-person med extremt lite på fötterna vad gäller meriter och kompetens eller ens livserfarenhet kan raljera mot någon som är mycket bra på sitt arbete och har papper på det.
Citera
Igår, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Hr människor är så jävla värdelösa

Ja, det är mina erfarenheter. Att många av dem faktiskt förtjänar det dåliga rykte de har.
Citera
Igår, 20:31
Medlem
Magmysdiktators avatar
Jag minns när jag fick jobb med en cv i txt-format.
Citera
Igår, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmysdiktator
Jag minns när jag fick jobb med en cv i txt-format.

Ja, och då bör nämnas att mitt CV är mycket gediget. Inget txt-format här.
Hennes kritik var med andra ord skitprat. Personligen tror jag det handlar om att hon inte vill ha mer konkurrens om sitt eget jobb. Vi har typ samma grundutbildning även om jag har starkare kvalifikationer och det var typ hennes jobb jag sökte. Jag skulle bli kollega till henne typ. Fast inte riktigt.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora Igår kl. 21:00.
Citera
Igår, 21:01
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Du har alltså mött någon i ditt arbetsliv som du inte håller med och startar en tråd på Flashback?

Oavsett är ju problemet hos dig här. Du har ju uppenbarligen gett denne person ditt cv och sedan fått konstruktiv kritik. Antingen så har du sökt ett jobb du inte fått, eller så har du något annat problem. Varför skulle du annars visa CVt?
Citera
Igår, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Du har alltså mött någon i ditt arbetsliv som du inte håller med och startar en tråd på Flashback?

Oavsett är ju problemet hos dig här. Du har ju uppenbarligen gett denne person ditt cv och sedan fått konstruktiv kritik. Antingen så har du sökt ett jobb du inte fått, eller så har du något annat problem. Varför skulle du annars visa CVt?

Det är två år sedan. Jag mötte en person på en mässa. Bytta mailadresser. Personen började dissa mina meriter redan första gången vi zoomade och det var INNAN hon hade sett mina meriter....
Innan.

SENARE fick hon mitt CV varpå hon gav mig feedback på CVt fast jag ej bett om det.
Det är inget fel på mitt CV. Jag har fått jättemånga intervjuer och anställningar på det CVt.
Förstår du inte vad som skedde?
Det som skedde var ju att hon hade bestämt sig på förhand att jag inte skulle ha en chans.
Sedan förstärkte hon det genom att kritisera mitt CV.
Hänger du med i turerna?

Tjock var hon också. Med stor näsa.

Anledningen till att jag startade tråden nu var mest för att jag sett och hört liknande saker flera gånger.
Inkompetent HR verkar vara ett tema. Så konstigt är det inte eftersom man kan få sådana tjänster på nästan vilka meriter som helst. Med andra ord så de personer som hanterar anställningar och skall bedöma kompetens, saknar själva kompetens. En kirurg kan med andra ord bli bedömd av Tjorven 22 som gått någon 30 hp kurs på Linnéuniversitet (exempelvis).
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora Igår kl. 21:13.
Citera
Igår, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Nej, det är inte det som skett. Läs igen.
Du är alltså en sådan person som anser att man aldrig får kritisera någon som är oprofessionell?
Vad gör du på flashback?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in