2024-11-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Jag tror du får scrolla tillbaka lite och läsa vad som skedde. Du missförstår. Skulle råda alla som kommenterar att läsa lite först.
Jag har läst alla. Det är tyvärr för rörigt och fragmentariskt för att förstå exakt vad som hänt. Så om du kan svara på den korta frågan så vore det hjälpsamt. Alternativt att du gör en nystart och beskriver allt i en post.
Citera
2024-11-25, 09:13
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Att träffa på någon som har en uppsjö av anställningar skulle vara en varningsklocka för mig oavsett vitsord för det första man gör för att bli av med någon är att rekommendera denne till andra så han/hon försvinner snabbt.
Sen får jag känslan av att du inte pratar om något särskilt kvalificerat arbete?

I övrigt är HR antagligen den mest överflödiga och påhittade arbetsuppgift som någonsin funnits och det avspeglas i de som har dessa anställningar.

Nä det där är fel sätt att tänka. En kandidat med mycket gedigna meriter som varit arbetsam och fått goda omdömen skall värderas högre.
Du pratar om något annat. Du pratar om någon som typ får sparken från donken, får sparken från hemtjänst, får sparken från toalettstädning, får sparken från samhällsförening osv. Det är något annat. Men även i ett sådant fall behöver det inte alls vara fel på den personen. Det finns människor som är mycket duktiga och skötsamma och det fungerar inte i miljöer där saker inte fungerar som det skall. Det har ju varit flera sådana trådar aktiva här nyligen om helt urspårade miljöer.

Flit, intelligens, idealism, hårt arbete, goda omdömen etc. Är saker som skall värders högt. Om inte dessa värderas högt är något galet fel. Meritokrati är inte bara det moraliskt rätta. Det är även enda chansen någon har som inte är född med silversked. Om meritokratin försvinnner eller om det blir någon form av antimeritokrati så är allt förlorat.

I mitt fall har det istället handlat om rätt bra med tid på flera platser. Mycket svåra arbetsuppgifter där jag ändå gjort bra ifrån mig och alltid kommit bra överrens med de flesta förutom ett fåtal undantag där det rört sig om personer som skrämt skiten ur alla.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2024-11-25 kl. 09:20.
Citera
2024-11-25, 09:14
Medlem
Praisethesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Hr människor är så jävla värdelösa

Instämmer, de ska motas i grind.
Citera
2024-11-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Jag har läst alla. Det är tyvärr för rörigt och fragmentariskt för att förstå exakt vad som hänt. Så om du kan svara på den korta frågan så vore det hjälpsamt. Alternativt att du gör en nystart och beskriver allt i en post.

Kort sammanfattat kan man väl säga att tråden blivit en hönsfarm av en fjäder.
Jag hade en arbetsintervju där jag blev sågad vid fotknälarna som omeriterad ca. 1-2 minuter in i samtalet.
Personen fick mitt CV först efter intervjun så bedömningen kan inte ha kommit annanstans ifrån än hennes fantasi och fördomar. Jag tyckte detta var konstigt och ville vädra lite om konstig HR i en tråd. Trodde den skulle ta slut efter någon sida, men det har bara rullat på. Det finns inget mer att säga. Det bara maler.
Citera
2024-11-25, 09:40
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Det verkar inte gå så bra för dig om du behöver nya intervjuer och anställningar hela tiden.
Passande nick.
Citera
2024-11-25, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Passande nick.

Har inte en enda gång påstått att det föregår hela tiden.
Citera
2024-11-25, 09:53
Medlem
Citat:
Det här är inget som hänt mig särskilt ofta, men vid ett par tillfällen.
Man får höra från en HR-person att man inte är kvalificerad nog.
Jag fick höra detta ev en person för ett tag sedan. Detta var innan personen hade sett mitt CV.
Personen skickade tom. sitt CV till mig för att "visa hur man skriver ett CV".
Då visade det sig att jag hade betydligt fler och tyngre meriter än henne. Sedan gav hon mig tips på hur jag skulle skriva mitt CV annorlunda. Men saken är den att jag har lätt för att få intervjuer när jag söker en ny anställning med detta CV och hon hade inte ens sett det första gången vi talade då hon dissade mina meriter.

Har det hänt dig att du blivit kritiserad av någon mindre kvalificerad än dig?

Söker du hennes jobb? Jag antar att du gör det eftersom du jämför era utbildningar och meriter.
Eftersom hon har jobbet du vill ha borde du kanske lyssna och lära dig istället för att lipa på flashback.
Citera
2024-11-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Söker du hennes jobb? Jag antar att du gör det eftersom du jämför era utbildningar och meriter.
Eftersom hon har jobbet du vill ha borde du kanske lyssna och lära dig istället för att lipa på flashback.

Nej och nej. Skärp dig.
Citera
2024-11-25, 10:11
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Rent praktiskt har nog HR nästan mer makt än vissa chefer, men de gör alltid som chefen vill. Som företaget vill.
Det är ju deras arbetsgivare.

Ja de aktar sig säkert för att stöta sig med den högsta chefen som sitter på makten, men jag kan se klara risker för konflikter mellan HR och mellanchefer som de kör över. Med de befogenheter de tycks ha ligger det helt klart i farans riktning att det blir konflikter där.
Citera
2024-11-25, 10:13
Medlem
Citat:
...henne... hon...
Du har fallit för HR:s äldsta fälla, du fick för dig att hon kanske inte snackade skit trots allt och nu bor hen i ditt huvud rent free.
Citera
2024-11-25, 10:14
Medlem
Citat:
Oj ok. Konstigt då att jag har en uppsjö av anställningar med uteslutande goda vitsord
Inte en merit. Svindlande mycket.
Haha, förstår klart att jag låter lite dryg i min trådstart, men det hade varit mer tydligt om ni faktiskt sett omständigheterna.
Personen jag snackade med har samma utbildning som mig men har ett nästan tomt CV. Mitt är tjockt som en telefontakalog och sprängfyllt med mycket kvalificerade personer som varit mycket nöjda med mitt arbete.
Det är väl det som är problemet att det blir en annan sak när jag beskriver det såhär i trådstarten.
Jag gick in väldigt ödmjukt i diskussionen. HR-muppen gick in raljerande och otrevligt innan det ens fanns något att bygga det på.
Om du nu har så många anställningar med goda vitsord varför bryr du dig om vad en HR människa tycker?
Citera
2024-11-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Om du nu har så många anställningar med goda vitsord varför bryr du dig om vad en HR människa tycker?
Gör jag inte.
Nä nu får fan mod gå om och låsa eller nått. Alla kommenterar utan att läsa.
Adios.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in