Citat:
Ursprungligen postat av
LKKINGEN
Att träffa på någon som har en uppsjö av anställningar skulle vara en varningsklocka för mig oavsett vitsord för det första man gör för att bli av med någon är att rekommendera denne till andra så han/hon försvinner snabbt.
Sen får jag känslan av att du inte pratar om något särskilt kvalificerat arbete?
I övrigt är HR antagligen den mest överflödiga och påhittade arbetsuppgift som någonsin funnits och det avspeglas i de som har dessa anställningar.
Nä det där är fel sätt att tänka. En kandidat med mycket gedigna meriter som varit arbetsam och fått goda omdömen skall värderas högre.
Du pratar om något annat. Du pratar om någon som typ får sparken från donken, får sparken från hemtjänst, får sparken från toalettstädning, får sparken från samhällsförening osv. Det är något annat. Men även i ett sådant fall behöver det inte alls vara fel på den personen. Det finns människor som är mycket duktiga och skötsamma och det fungerar inte i miljöer där saker inte fungerar som det skall. Det har ju varit flera sådana trådar aktiva här nyligen om helt urspårade miljöer.
Flit, intelligens, idealism, hårt arbete, goda omdömen etc. Är saker som skall värders högt. Om inte dessa värderas högt är något galet fel. Meritokrati är inte bara det moraliskt rätta. Det är även enda chansen någon har som inte är född med silversked. Om meritokratin försvinnner eller om det blir någon form av antimeritokrati så är allt förlorat.
I mitt fall har det istället handlat om rätt bra med tid på flera platser. Mycket svåra arbetsuppgifter där jag ändå gjort bra ifrån mig och alltid kommit bra överrens med de flesta förutom ett fåtal undantag där det rört sig om personer som skrämt skiten ur alla.