Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag skulle tro att man aldrig fick G/S kopplad och handflg (tminstone) glidbanan eftersom man brjade sjunka innan man var etablerad efter att ha skjutit ver grundlinjen och nr man sjnk hamnade man vl under glidbanan som det ser ut (utan att ha kollat speciellt noga).

Man lg under glidbanan, kom ut och blev visuell och insg att man hll p flyga i backen.
Den abrupta noshjningen stallade ena vingen, sen var det frdigfluget.

Det r sllan vi r ense, men denna gngen r jag beredd p att skriva under p det mesta i ditt tidigare (frsta?) inlgg i trden.

Det jag tror r att de handflg och frskte ropa tornet p fel frekvens (kanske hade de redan satt in ground p stby s d hade de inte kvar app-frekvensen heller) sedan satt de och glodde ner mellan stena och frskte klura ut frekvensen istllet fr att spaka planet som helt pltsligt blev herrelst.

Lnka mig grna det dr klippet dr noshjningen och rollmomentet syns, jag har inte kunnat hitta den ngonstans, de klippen jag har sett har jag ej kunnat se det p snarare bara att nosen snks.

Sedan skall du eg. ej kunna hamna i den situationen. Frst fr du en stickshaker flera grader innan flygplanet faktiskt stallar, sedan fr du en pusher ett par grader innan stall, d flyger flygplanet fortfarande. Det scenario som du beskriver stmmer vl p flygplan utan dessa system, men inte riktigt p flygplan av den hr storleken.
Citera
Igår, 21:49
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Inte hunnit lsa igenom trden.

Det hr r uppenbart en crew som hamnar efter sitt flygplan.
Inte beredda p att f en ILS, motlser fel tryck, fel hjd och fel frekvens.
De skt ver grundlinjen och brjade sjunka fre de var etablerade, fre Final Approach Fix. Det r en big No-No.
mest troligt blev de inte kopplade p autopilot p Glidbanan utan lg under den hela tiden.

Det ser ut som de var ett par hundra fot fr lgt ungefr dr noshjningen kom = upptcker visuellt att de r fr lgt - > abrupt noshjning - stall - backen.

De motlste aldrig Clear to land, trots att det verkar ha lsts ut p bde tornfrekvensen och Approachen.

De kom efter flygplanet, hann inte med och frskte trixa till det p ett stt som r helt totalt oacceptabelt.
Det finns flera tillfllen dr de borde ha insett att de var efter:
-Nr de sjlva sger till Approachen att de inte var beredda p en ILS.
-Nr de skjuter ver glidbanan, samtidigt har 1700 fot per minut och nstan r p initialhjden (3000 fot).
-Alla tillfllen efter det.

Principerna bakom detta r klassiska haveriorsaker som mnga gjort frr.
De har i vart fall skapat ett nytt bra exempel till CRM/MCC-utbildningarna.
Att det skedde i Graveyard shift r ocks lite klassiskt.

Man ska aldrig frska sig p fulingar/genvgar men om man dessutom gr det under graveyard shift s fr man nog rkna med att d p kuppen.
Instmmer.

Ska frtydliga att "hamna efter flygplanet" eller "hamna bakom" r pilotsprk fr att ha s hg arbetsbelastning att man inte lngre klarar situationen.
Man har missat saker tidigare samtidigt som flygplanet far fram p lg hjd i 500 km/h, vilket gr att man tvingas rtta till saker man borde gjort fr 30 sekunder sedan. I det hr fallet gjorde det att de svngde in p final fr sent och tvingades korrigera det. Det i sin tur ledde till att de brjade sjunka p fel hjd och i all stress tog fel p frekvens nr de skulle prata med tornet. De har allts varit tokmaxade med att f in planet p rtt bana samtidigt som de i panik frskt hitta rtt frekvens fr att kunna f tillstnd att landa.

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Det jag tror r att de handflg och frskte ropa tornet p fel frekvens (kanske hade de redan satt in ground p stby s d hade de inte kvar app-frekvensen heller) sedan satt de och glodde ner mellan stena och frskte klura ut frekvensen istllet fr att spaka planet som helt pltsligt blev herrelst.
Ja, s tnker jag ocks.
PM har varit helt ur loopen och letat efter rtt frekvens medan PF handflugit och frskt komma rtt p profilen.
Citera
Igår, 21:50
Medlem
Flygplanet totalt exploderar vid markkontakt. Hur kunde de tre ens verleva detta eldinferno?
Citera
Igår, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Titta p klippet
https://youtu.be/CLH1nO-HoSM?si=hsTqWOwvhCO8VFj3

Han ser ut att ligga lgt under g/s pltsligt bankar han och snker nosen.

Min frsta gissning r incapacitated pilot.

Dom lste tillbaka qnh fel och checkade inte in p tornfrekvensen.

Min andra gissning runaway trim eller is.

Tack fr klippet!!!

Han lste tillbaka 1019 istllet fr 1020, det borde gra att han skulle ligga hgre inte lgre.
Men sedan lste han tillbaka 1020 andra gngen.
Att han inte checkade in p frekvensen berodde nog p att han lste tillbaka fel frekvens och antagligen skruvade in fel frekvens.
Is fr man i specifika molntyper, vilket den maskinen kan hantera, det r ingen runaway-trim.
Ej heller inkapaciterad pilot, de r tv stycken. Nr man gr en inflygning skall bda vara med i loopen och den som inte flyger (han som pratar i radion) skall genast kunna ta ver om det skulle hnda den som flyger ngot.

Jag tycker att det r svrt att utlsa ngot av det dr klippet mer n att de ligger alldeles fr lgt och helt pltsligt hamnar nnu lgre..

Hur som s r det tragiskt.
Citera
Igår, 21:53
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Lnka mig grna det dr klippet dr noshjningen och rollmomentet syns, jag har inte kunnat hitta den ngonstans, de klippen jag har sett har jag ej kunnat se det p snarare bara att nosen snks.

Sedan skall du eg. ej kunna hamna i den situationen. Frst fr du en stickshaker flera grader innan flygplanet faktiskt stallar, sedan fr du en pusher ett par grader innan stall, d flyger flygplanet fortfarande. Det scenario som du beskriver stmmer vl p flygplan utan dessa system, men inte riktigt p flygplan av den hr storleken.

https://youtu.be/JOZ9fMZl61Q?si=fNyGfsROtT6jU4li

Om man precis hller p att flyga i backen som de gjorde s drar man nog frbi stickshaker och pusher utan problem.

Hr hade man inget val, fr att man hll p att haverera nd.

Det r, av anledningarna jag gav innan en grymt ostabil approach, mjligen dessutom jagandes en falsk glidbana (det vet vi inte riktigt n, det br g rkna fram sv datat som finns tillgngligt).

Man sg backen vldigt sent och svrt se ngon annan rimlig snednibg till vingsdroppen n att den r stallad pganoshjningen som kom fre. Men den som kan frklara det p annat stt, d vill jag hra.
Citera
Igår, 21:53
Medlem
Citat:
Hller med.

Man har fulat ut sig gravt och r vldigt efter sin flygmaskin.
Det r inte alls en stabiliserad approach utan mer en berg och dalbana till approach.

Sannolikheten att det blir ett tekniskt fel p krran samtidigt som man har stllt till det totalt fr sig r rtt lg. I detta fall behvs inga tekniska fel fr att haverera.

Jag lutar ocks t att man hamnat betydligt bakom, men har "target faschination" och frsker forcera igenom inflygningen nd.
Citera
Igår, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Instmmer.

Ska frtydliga att "hamna efter flygplanet" eller "hamna bakom" r pilotsprk fr att ha s hg arbetsbelastning att man inte lngre klarar situationen.
Man har missat saker tidigare samtidigt som flygplanet far fram p lg hjd i 500 km/h, vilket gr att man tvingas rtta till saker man borde gjort fr 30 sekunder sedan. I det hr fallet gjorde det att de svngde in p final fr sent och tvingades korrigera det. Det i sin tur ledde till att de brjade sjunka p fel hjd och i all stress tog fel p frekvens nr de skulle prata med tornet. De har allts varit tokmaxade med att f in planet p rtt bana samtidigt som de i panik frskt hitta rtt frekvens fr att kunna f tillstnd att landa.

Ja, s tnker jag ocks.
PM har varit helt ur loopen och letat efter rtt frekvens medan PF handflugit och frskt komma rtt p profilen.

Samtidigt som PF blivit irriterad p att PM klantat till det med frekvensen och nu r det brttom att f det dr clerancet s han tittar ner fr fixa till frekvensen...

Amen!
Citera
Igår, 22:02
Medlem
Citat:
Tack fr klippet!!!

Han lste tillbaka 1019 istllet fr 1020, det borde gra att han skulle ligga hgre inte lgre.
Men sedan lste han tillbaka 1020 andra gngen.
Att han inte checkade in p frekvensen berodde nog p att han lste tillbaka fel frekvens och antagligen skruvade in fel frekvens.
Is fr man i specifika molntyper, vilket den maskinen kan hantera, det r ingen runaway-trim.
Ej heller inkapaciterad pilot, de r tv stycken. Nr man gr en inflygning skall bda vara med i loopen och den som inte flyger (han som pratar i radion) skall genast kunna ta ver om det skulle hnda den som flyger ngot.

Jag tycker att det r svrt att utlsa ngot av det dr klippet mer n att de ligger alldeles fr lgt och helt pltsligt hamnar nnu lgre..

Hur som s r det tragiskt.

Visserligen r man 2 st men hr gr det fort. om den en fr kramper och hller i, hinner man kanske inte. QNH och tornfrekvens kan tyda p att man inte r p topp.

Vad gller isbildning, s klarar 737 is om man slagit p den och om man har tillrckligt med thrust.

Jag vet inte om man kom in hot and high p idle vet
heller inte om det var isbildning.
Dom klarar inte underkylt.
Citera
Igår, 22:09
Medlem
Foliehattarna borta och proffsen tillbaka.
Tack fr att ni bidrar med korrekta analyser.
Citera
Igår, 22:12
Medlem
Citat:
https://youtu.be/JOZ9fMZl61Q?si=fNyGfsROtT6jU4li

Om man precis hller p att flyga i backen som de gjorde s drar man nog frbi stickshaker och pusher utan problem.

Hr hade man inget val, fr att man hll p att haverera nd.

Det r, av anledningarna jag gav innan en grymt ostabil approach, mjligen dessutom jagandes en falsk glidbana (det vet vi inte riktigt n, det br g rkna fram sv datat som finns tillgngligt).

Man sg backen vldigt sent och svrt se ngon annan rimlig snednibg till vingsdroppen n att den r stallad pganoshjningen som kom fre. Men den som kan frklara det p annat stt, d vill jag hra.

Tack fr klippet! Hade inte sett det innan!

Man drar ej frbi pushern.. Drfr finns det knapp ganska ltttkomligt (bakom ett litet skyddsgaller eller lock) fr att snabbt kunna koppla ur den. Om du testar att hlla emot den utan skerhetsblte s sliter den dig ur stet. Sitter du fast i stolen s kommer antingen fingermusklerna eller bicepsen att ge efter, det r min erfarenhet, men nu r jag ju ingen body builder utan mer normalbyggd.

Ang. klippet.

Nu har jag verkligen tittat p det ett flertal gnger. Det r fan s svrt att se...
Vad jag tror vi ser r att noshjulet eller ngon frmre del p planet tar i ngot p marken som fr det att st p nsan. Den dr lampan som helt pltsligt dyker upp en bit upp i luften r nog logo lighten p fenan, inte en vinge som skulle tyda p en roll.

Enligt ngon uppgift tidigare s var sista uppmtta hastighet 277km/h det r 149-150kt d har man fortfarande bra marginal till stall med full klaff.
Och som tidigare sagt, lite strre maskiner har en jkla inbyggd trghet de vnder inte p en femring bara fr att man drar i yoken. Om du gr en go around med en 737 frn 50ft eller lgre det vill sga frn trskeln och int s kan man frvnta sig en balked landing innan man r i luften igen.
Citera
Igår, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Flygplanet totalt exploderar vid markkontakt. Hur kunde de tre ens verleva detta eldinferno?
Fr att brnslet som exploderar inte sitter under cockpit? Man kan tnka sig kroppen slets av fre vingarna.
Citera
Igår, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Visserligen r man 2 st men hr gr det fort. om den en fr kramper och hller i, hinner man kanske inte. QNH och tornfrekvens kan tyda p att man inte r p topp.

Vad gller isbildning, s klarar 737 is om man slagit p den och om man har tillrckligt med thrust.

Jag vet inte om man kom in hot and high p idle vet
heller inte om det var isbildning.
Dom klarar inte underkylt.

Nu slpper vi det hr med is, det var inte det enligt vdret.

Nej de kom inte hot and high. De var lgt.

Det tar mindre n 1sek att ta ver kontrollerna under inflygning.

Och om du bygger din teori p att han som pratade i radion verkade frvillad och senare blev sjuk och krampade s kan jag gldja dig med att det enda han hll i var just mikrofonen.
Den som flyger r inte han som pratar i radio!

Hur lng flygerfarenhet har du? I cockpit p ett riktigt flygplan i tung luftfart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in