Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 07:15
Medlem
Jag lste en berttelse av en kvinna med en vldigt jobbig son. Hon nmner att hon som valt att skaffa barn p egen hand ensam fick hantera hans utbrott. ven att andra som har partners kan turas om...

Det fick mig att fundera p om det blivit en sorts trend fr ensamma kvinnor att skaffa barn? Om det har blivit socialt accepterat, vilket kanske r en frutsttning fr att det ska ka...

Man kanske gr efter att "det ska ju g lika bra fr en kvinna att sjlv uppfostra ett barn" men varfr skulle det? Det r kanske ven ngot feminister och ensamma lesbiska kvinnor gr mer ofta... Fast nu mjligen ocks fler ganska vanliga ensamma kvinnor... Det verkar idag ses som ett helt legitimt alternativ till att skaffa barn p annat stt. S vad r dligt med det?

Till att brja med s kan ju en kvinna inte f barn p egen hand. Det krvs en sperma-donator... Sen r det ocks s att speciellt pojkar som vxer upp utan en far oftare fr problem, blir kriminella och annat. T.o.m. flera hemska diktatorer genom tiderna har ofta haft antingen en frnvarande fader eller problem med fadern...

S det kan g bra fr barn som vxer upp utan en far, men risken kar definitivt att det inte gr det. Det r kanske inte s konstigt heller, d barn i alla tider vuxit upp med en far och en mor. Det r det naturliga och antagligen det som r utvecklingmssigt mest gynnsamt...

Sen kan det hnda att fadern lmnar en mamma ensam med barnet, och att hon ensam uppfostrar det r bsta lsningen. Det finns skert ocks mnga fall dr det gtt bra... Fast eftersom det enligt ven studier, kan utgra en kad risk fr kriminalitet och annat r det lmpligt att s mnga kvinnor p egen hand skaffar barn? Och att det ses som ett helt ok alternativ...

Och n vrre r att ensamma kvinnor sen flera r har rtt att gratis insemineras p sjukhus... Jag tycker inte det ska vara frbjudet fr kvinnor p egen hand att lta sig insemineras, eftersom det nd inte gr att stoppa. Fast br verkligen skattemedel bidra till detta? Mnga kvinnor vet skert inte om att det kan finnas nackdelar med "att skaffa barn p egen hand"...

Dessutom r det ju kanske orttvist eller tminstone inte jmstllt... Ensamma mn som vill skaffa barn p egen hand, kan knappast g till ett sjukhus och f hjlp med att skaffa barn. S r det verkligen en sjlvklarhet ensamma kvinnor ska ha denna rtt?

S det har blivit en trend, r mer accepterat av samhllet, bekostas av skattemedel... Men det r en trend som kanske skapar mngder med mindre gynnsamma familjekonstellationer...

I ett samhlle med modern feminism, "jmstlldhet", vurmande fr sexuella minoriteter och annat finns nog knappast ngon journalist eller politiker som har vgat kritisera det... Allts det att skattemedel ska bekosta att ensamma kvinnor kan insemineras p sjukhus...

Det r kanske ingen jttefara men r vl knappast lyckat om det blir eller har blivit ett helt accepterat stt att skaffa barn? Nackdelar nmns aldrig, frutom av kvinnor sjlva som upptcker det r jobbigt att ensamma ta hand om ett barn...

S vad tycker och tror ni? Ska skattemedel bekosta insemination av ensamma kvinnor? Har det blivit en trend och socialt accepterat?
Senast redigerad av Snobird Igår kl. 07:36.
Citera
Igår, 07:17
Medlem
Nej, ingen rtt. Mjlighet, ja, men de fr betala sjlva.
Citera
Igår, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky

Fr man det ens utan ett vldigt bra och genomtnkta argument eller anledning
Citera
Igår, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky

Jo, det kan vl ses som en rtt d en kvinna vl kan g in p vilket sjukhus som helst eller mottagning och begra det. Sen tillkommer kanske en egenavgift men...

Det r vl inte heller det som mn som donerar sperma kanske frvntat sig... Har det inte ocks brjat bli brist p donatorer?
Citera
Igår, 07:25
Medlem
Om staten ska betala fr att ensamstende kvinnor ska bli frldrar ska rimligen ensamstende mn ha samma mjlighet genom betalda surrogatmammor utomlands.
Citera
Igår, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingalundaintresse
Fr man det ens utan ett vldigt bra och genomtnkta argument eller anledning

Anledning... En ensam kvinna knner fr att skaffa barn. En man kan ju knappast g in p en mottagning och f hjlp att skaffa barn... Jag betvivlar det finns ngra krav alls...
Senast redigerad av Snobird Igår kl. 07:30.
Citera
Igår, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Snille
Om staten ska betala fr att ensamstende kvinnor ska bli frldrar ska rimligen ensamstende mn ha samma mjlighet genom betalda surrogatmammor utomlands.

Ja, ska det vara full jmstlldhet borde det kanske vara s... Jag anvnde det mest fr att belysa att det kanske inte r sjlvklart det ska vara "en rtt" fr ensamma kvinnor att finansierat via skattemedel bli inseminerade p sjukhus...
Senast redigerad av Snobird Igår kl. 07:34.
Citera
Igår, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, ska det vara full jmstlldhet borde det kanske vara s... Jag anvnde det mest fr att belysa att det kanske inte r sjlvklart det ska vara "en rtt" fr ensamma kvinnor att betalt via skattemedel bli inseminerade p sjukhus...

Jag r I mngt och mycket lngt ifrn konservativ, men i det hr fallet r jag beredd att hlla med dig.

Man kan hitta en man som r med p noterna att hon blir gravid, men att han inte vill ha med saken att gra. Kan bli knepigt med juridiken dock.
Citera
Igår, 07:40
Medlem
Citat:
Jag r I mngt och mycket lngt ifrn konservativ, men i det hr fallet r jag beredd att hlla med dig.

Man kan hitta en man som r med p noterna att hon blir gravid, men att han inte vill ha med saken att gra. Kan bli knepigt med juridiken dock.

Jo, lesbiska par och ensamma kvinnor kan kanske hitta ngon man som hjlper dem f barn genom insemination. Det kan som jag nmner i huvudinlgget vara svrt att stoppa...

Fast att det bekostas av skattemedel och att ensamma kvinnor fr hjlp med det, legitimerar ju kanske det p ett helt annat stt och fr det mjligen att ses som ett alternativ av alltfler kvinnor?
Citera
Igår, 07:43
Medlem
Citat:
Jo, lesbiska par och ensamma kvinnor kan kanske hitta ngon man som hjlper dem f barn genom insemination. Det kan som jag nmner i huvudinlgget vara svrt att stoppa...

Fast att det bekostas av skattemedel och att ensamma kvinnor fr hjlp med det, legitimerar ju kanske det p ett helt annat stt och fr det kanske att ses som ett alternativ av alltfler kvinnor?

Ja. Jag tror du fr leva med det. Det r 2024 och det hnder nya moderna saker nr det gller frgor om sna saker hela tiden. Ser ingen broms p det.
Senast redigerad av Ingalundaintresse Igår kl. 07:46.
Citera
Igår, 07:46
Medlem
Citat:
Ja. Jag tror du fr leva med det. Det r 2024 och det hnder nya moderna saker nr det gller frgor om sna typer av frgor hela tiden. Ser ingen broms p det.

Jag tycker ju inte det ska frbjudas att ensamma kvinnor lter sig insemineras... Men minns att nr det blev tilltet med insemination p sjukhus s klagades p att sjukhus inte fort nog kommit i gng med det verallt. Det visar ju hur fort det gick frn att ens tilltas till att ses som "en rtt"...
Senast redigerad av Snobird Igår kl. 07:49.
Citera
Igår, 07:51
Medlem
Citat:
Jag tycker ju inte det ska frbjudas att ensamma kvinnor lter sig insemineras... Men minns att nr det blev tilltet med insemination p sjukhus s klagades p att sjukhus inte fort nog kommit i gng med det verallt. Det visar ju hur fort det gick frn att ens tilltas till att ses som "en rtt"...

Ja och det kommer utvecklas mer t det hllet. Fr inte s lnge sen ansg man att homosexualitet var en sjukdom. r du 80?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in