Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 08:53
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia

Mn som dtt i krig var frnvarande i hundratusental frr i historien, de barnen fick klara sig nd.
Alla fder som dog i pest, kolera eller bara vanlig lunginflammation?
Alla mn som var sjmn och borta i mnader t gngen, vilken inverkan hade de p barnens vardag och fostran tror du?

Det viktigaste r nog att de frldrafigurer som barnet har beter sig vettigt, trots allt.
Ofta nr en pappa bara splittar eller blir lmnad r det fr att han har problem, och vissa av dessa kan ven rvas av barnet. Ibland har klart bda frldrarna problem och d blir det ofta helt knas.

Jag har aldrig sett ngon studie som redovisar pappans diagnoser/mentala hlsa i de fall dr barn till ensamstende mdrar fr problem, och korrigerar fr det. Men med tanke p att nu knappt 9% av mn uppskattas ha ADHD mot 4.5% av kvinnor s...

Jag vet inte om historiska frhllanden r ngot nskvrt att luta sig tillbaka p i det hr fallet. Om fadern dog ung fick det oftast en omvlvande effekt p familjen. I bsta fall kunde mor gifta om sig snabbt, vilket hade sina problem men var bttre n en familj utan frsrjare. Om inte det gick var barndomen ofta i princip ver fr iallafall de ldsta barnen, oavsett hur gamla de var. De var nu tvungna att ta ver ansvaret fr grden, arbeta eller p ngot annat stt se till att familjen verlevde. Mnga barn hamnade p barnhem eller fattigstugan trots att de hade mdrar vid liv, eftersom hon inte hade rd att ta hand om dem.

Livet var annorlunda p mnga andra fronter frr, s det r inte direkt jmfrbart av den anledningen. Men min pong r att "ensamstende mamma" r ett relativt nytt pfund, som egentligen bara existerat sedan 70-talet i Sverige, d sociala reformer gjort det mjligt att klara sig utan en frsrjare, eftersom samhllet bidrar mycket mer till levernet. Innan dess var den kalla verkligheten att en nka med barn fick se till att hitta en ny karl s snabbt som mjligt, och kvinnor som blivit med barn utomktenskapligt antingen fick gifta sig med fadern p direkten, eller lta barnet bli omhndertaget.
Senast redigerad av GregerMedeltid Igår kl. 09:04.
Citera
Igår, 08:57
Medlem
Detta mste frbjudas. Drller av kvinnor som skaffat barn sjlv sen jagar de mn som anvnder surrogatmammor.

Barn utan manlig frebild blir Feminizerade mycket enklare vilket r farligt.

Frbjud denna skit med lagar. Egostiska kvinnor hr inte hemma som mammor.
Citera
Igår, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej nej nej, det ska inte bli accepterat. Barn som r uppvxta utan fadersuppfostran har mycket smre chans i livet. Fadern r viktigare i uppfostran n modern och det gller fr bde pojkar och flickor. Risken att ungen hamnar i fngelse r mycket strre om ungen vxt upp utan far.

Tittar man p den svarta kulturen i USA s r avsaknad av fadersuppfostran den stora rda trden i deras olycka.

Ja, en moder och fader r vl den optimala konstellationen. En mor r ofta mer "lt g" och fadern mera strikt. Med bara en av dessa influenser, kar troligen risken fr att barnet fr problem...

Sen som vissa av dessa kvinnor upptcker, att det r jobbigt att ensam ta hand om ett barn. Vissa verkar ocks beklaga sig ver det, trots att de sjlva valt den situationen.

Dessutom, hur kan en ensam kvinna jobba heltid och samtidigt kunna skta ett eller flera barn? Samhllet r vl inte byggt fr en uppsj av mdrar som lever s?
Citera
Igår, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag vet inte om historiska frhllanden r ngot nskvrt att luta sig tillbaka p i det hr fallet. Om fadern dog ung fick det oftast en omvlvande effekt p familjen. I bsta fall kunde mor gifta om sig snabbt, vilket hade sina problem men var bttre n en familj utan frsrjare. Om inte det gick var barndomen ofta i princip ver fr iallafall de ldsta barnen, oavsett hur gamla de var. De var nu tvungna att ta ver ansvaret fr grden, arbeta eller p ngot annat stt se till att familjen verlevde. Mnga barn hamnade p barnhem eller fattigstugan trots att de hade mdrar vid liv, eftersom hon inte hade rd att ta hand om dem.

Livet var annorlunda p mnga andra fronter frr, s det r inte direkt jmfrbart av den anledningen. Men min pong r att "ensamstende mamma" r ett relativt nytt pfund, som egentligen bara existerat sedan 70-talet i Sverige, d sociala reformer gjort det mjligt att klara sig utan en frsrjare, eftersom samhllet bidrar mycket mer till levernet. Innan dess var den kalla verkligheten att en nka med barn fick se till att hitta en ny karl s snabbt som mjligt, och kvinnor som blivit med barn utomktenskapligt antingen fick gifta sig med fadern p direkten, eller lta barnet bli omhndertaget.

Ok, men nu r det faktiskt inte ett inlgg jag skrivit du citerar...
Citera
Igår, 09:03
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, men nu r det faktiskt inte ett inlgg jag skrivit du citerar...

Det ser jag nu, inlgget som jag citerade hade citerat dig fel och jag tog bort fel referens.
Citera
Igår, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Kanske jag som minns fel men har fr mig att majoriteten av alla kriminella mn vxer upp i ett hushll utan fader. S nej tror verkligen inte det gynnar ngon . Ett barn behver 2 stabila frldrar.

Drfr r det viktigt att dessa kvinnor fr dttrar. Staten kan sortera spermie s sannolikheten kar till 90%.

Fr ensammastende kvinnorna dttrar r det mindre skadligt fr samhllet ,skulle tro att dessa inte har s hg sannolikhet fr bli kriminella.
Citera
Igår, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Kanske jag som minns fel men har fr mig att majoriteten av alla kriminella mn vxer upp i ett hushll utan fader. S nej tror verkligen inte det gynnar ngon . Ett barn behver 2 stabila frldrar.

Det borde ju ligga i allas intresse att iallafall ha en plan fr det, via gudmor/gudfar p ngot stt, men det finns skert fler stt att lsa det p.

Tnker att Soc borde ha regelbundna trffar genom uppvxten fr alla ensamstende frldrar.
Citera
Igår, 09:26
Medlem
psykadelikatessens avatar
Svrt att frbjuda,
Och med samma argument skulle man frbjuda att skaffa barn med svarta eller invandrare frn MENA, fr risken r ju att de sticker eller r en jvligt dlig frlder
Citera
Igår, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Svrt att frbjuda,
Och med samma argument skulle man frbjuda att skaffa barn med svarta eller invandrare frn MENA, fr risken r ju att de sticker eller r en jvligt dlig frlder

Jag har klart och tydligt skrivit att jag inte tycker det ska frbjudas. Ett sdant frbud gr nd inte att efterleva, d ensamma kvinnor kan ordna insemination privat...

Det jag ifrgastter r om det r lmpligt att det ska ske p sjukhus och finansieras av skattemedel?
Senast redigerad av Snobird Igår kl. 09:33.
Citera
Igår, 09:36
Medlem
AndersPersson99s avatar
Nej det r givetvis totalt misslyckat.

Dels r det ett intellektuellt haveri att tro att det r enkelt att ha barn och samtidigt arbeta.
Dels r feministkvinnor som vill skaffa barn utan man uppenbarligen totalt olmpliga att ta hand om en pojke. Det kommer att bli att likstlla med psykisk misshandel nr en feminist ska stta klorna i ett oskyldigt barn som rkar vara fdd som pojke.
Citera
Igår, 10:04
Medlem
Klas-Vegass avatar
Bara idioter tror att en kvinna kan ta hand om ett barn ensam. All statistik r entydig. All vetenskap sger samma sak. Nej det kan hon inte.

nnu smre r ensamma kvinnor p att ta hand om pojkar. All vetenskap r lika tydlig hr.

Detta handlar om hurvida vi skall leva i en fantasi-utopi dr allt r mjligt eller skall vi ta hnsyn till den faktiska vrlden vi lever i?

Har ni sett fglarna hur de sliter?

Nu kan vi inte hindra kvinnor frn att bli med barn. Men knappast ngot att uppmuntra. Och ensamma kvinnor skall absolut inte f adoptera eller f insemination.
Kollektivets intresse gr fre individens.

Vil man ha ett barn fr man fr fan skaffa sig en partner. Klarar man inte ens det r frutsttningarna fr barn sannolikt lgre n normalindividen.
Senast redigerad av Klas-Vegas Igår kl. 10:09.
Citera
Igår, 10:05
Medlem
Pappa staten borde ta halva frldraansvaret. Kan ju finnas frdelar ocks med att en kvinna skaffar barn p egen hand med en donator med bra gener.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h Igår kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in