2024-11-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattaasikterna
mmm. ljudvågorna och molekylerna finns nog objektivt, men frågan är om ljudvågor tex. låter i sig själva. Trädet i skogen...
Ljudvågor kan t o m KÄNNAS.
Gamla odämpade bashögtalare kan få hus att skaka
(Jag gillar inte odämpade högtalare, mycket ännu mindre hörlurar.)
Citera
2024-11-25, 15:48
Medlem
Citat:
Men du kan väl inte veta detta? Man kan väl inte hoppa ur hjärnan för och göra dessa slutsatser?
Nä, det kan jag inte. Ingen på flashback kan veta heller; fast det hindrar inte folk från att svara ändå så klart. Så min poäng med att säga en massa skit är mest för att du ska bli inspirerad att genomskåda det.

Typ som med tomten, eller big foot, eller whatever. Du kan fråga här på flashback, och få en massa svar av folk som "vet" hur det ligger till, och som du antingen kan välja att tro på, eller tro att dom inte stämmer.

Eller så kan du genomskåda hela skiten från grunden, utan att minsta osäkerhet finns kvar. Det är det enda som både fungerar och är pålitligt. Ja, du har kanske gjort det med jultomten redan så du förstår vad jag menar? Lycka till.
Citera
2024-11-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Nä, det kan jag inte. Ingen på flashback kan veta heller; fast det hindrar inte folk från att svara ändå så klart. Så min poäng med att säga en massa skit är mest för att du ska bli inspirerad att genomskåda det.

Typ som med tomten, eller big foot, eller whatever. Du kan fråga här på flashback, och få en massa svar av folk som "vet" hur det ligger till, och som du antingen kan välja att tro på, eller tro att dom inte stämmer.

Eller så kan du genomskåda hela skiten från grunden, utan att minsta osäkerhet finns kvar. Det är det enda som både fungerar och är pålitligt. Ja, du har kanske gjort det med jultomten redan så du förstår vad jag menar? Lycka till.

Man kan bara anta saker.

Att det finns upplevelser kanske är det enda man kan veta.
Citera
2024-11-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Finns varseblivningen? Ja. Hur vet vi det? Därför att vi får intryck av vår omgivning. En slags kartbild som vi kan bekräfta.

Vi vet inte att vi får intryck av vår omgivning. Att jag tycker mig verka få intryck av en omgivning kan jag kanske veta.
Citera
2024-11-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ljudvågor kan t o m KÄNNAS.
Gamla odämpade bashögtalare kan få hus att skaka
(Jag gillar inte odämpade högtalare, mycket ännu mindre hörlurar.)

Ja, det är rätt mäktigt.
Citera
2024-11-26, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så är det, men att vi upplever det, är sant och verkligt. Däremot är det vi upplever inte verkligt. Men spelar det någon roll egentligen. Vi kan förstås njuta av våra upplevelser av ljud, dofter och färger ändå.

Man kan säga att våran hjärna, gör vår upplevelse av verkligheten, mer fantastisk än vekligheten faktiskt är.
Ja, det verkar så. Undrar hur det skulle vara om man kunde se allt objektivt som det verkligen är.
Citera
2024-11-26, 08:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja, det verkar så. Undrar hur det skulle vara om man kunde se allt objektivt som det verkligen är.
Att man skulle kunna "se" allt, som det verkligen är, är nog svårt. Även om synen faktiskt ger en bra bild av verkligheten. För på något sätt måste man skapa sig en mental bild av verkligheten. Man måste då fråga sig saker som om ljus verkligen existerar, som vi tänker oss det. Men genom olika instrument och mätmetoder, kan man idag skapa bilder av det som vi inte ens kan se med ögonen. Så jag menar att våra bilder av verkligheten är rätt så korrekta, oavsett om det är vad som skapas av hjärnan via våra sinnen, eller de mentala bilder vi skapar av den kunskap vi har.

Genom mätningar kan vi se att ljud eller färger inte existerar i verkligheten, utanför oss, utan är luftvågor och våglängder hos fotoner. Men vi kan skapa mentala bilder av det också och på så sätt kan vi "se" även det. Förstå hur det är och fungerar.
Citera
2024-11-26, 10:35
Medlem
Citat:
Att man skulle kunna "se" allt, som det verkligen är, är nog svårt. Även om synen faktiskt ger en bra bild av verkligheten. För på något sätt måste man skapa sig en mental bild av verkligheten. Man måste då fråga sig saker som om ljus verkligen existerar, som vi tänker oss det. Men genom olika instrument och mätmetoder, kan man idag skapa bilder av det som vi inte ens kan se med ögonen. Så jag menar att våra bilder av verkligheten är rätt så korrekta, oavsett om det är vad som skapas av hjärnan via våra sinnen, eller de mentala bilder vi skapar av den kunskap vi har.

Genom mätningar kan vi se att ljud eller färger inte existerar i verkligheten, utanför oss, utan är luftvågor och våglängder hos fotoner. Men vi kan skapa mentala bilder av det också och på så sätt kan vi "se" även det. Förstå hur det är och fungerar.

Ljus sägs existera, men de färger vi ser existerar bara som upplevelse.
Citera
2024-11-26, 11:07
Medlem
Citat:
Man kan bara anta saker.

Att det finns upplevelser kanske är det enda man kan veta.
Det är din användning av "kanske" som du kan ta itu med, genom att genomskåda allt som leder till din osäkerhet.

Socrates sa inte "jag kanske inte vet någonting," han sa "det enda jag vet är att jag ingenting vet." Så om du frågar mig så bör du inte nöja dig med att sitta och gissa. ^^
Citera
2024-11-26, 11:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ljus sägs existera, men de färger vi ser existerar bara som upplevelse.
Fast ljus uppstår när fotoner träffar våra ögon och skapar ljus och även färger, i vårt medvetande. Fotoner existerar. Men de är inte ljus i sig. Det är ögonens och hjärnans konstruktion som skapar upplevelsen av ljus hos oss. Vi kan liksom inte se utanför det.
Citera
2024-11-27, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det är din användning av "kanske" som du kan ta itu med, genom att genomskåda allt som leder till din osäkerhet.

Socrates sa inte "jag kanske inte vet någonting," han sa "det enda jag vet är att jag ingenting vet." Så om du frågar mig så bör du inte nöja dig med att sitta och gissa. ^^

Andra kan ju veta. Det vet inte jag.
Citera
2024-11-27, 00:59
Medlem
Citat:
Fast ljus uppstår när fotoner träffar våra ögon och skapar ljus och även färger, i vårt medvetande. Fotoner existerar. Men de är inte ljus i sig. Det är ögonens och hjärnans konstruktion som skapar upplevelsen av ljus hos oss. Vi kan liksom inte se utanför det.

Ok, brukar sägas att det är skillnad på ljus och färg.

Men det du säger vet du inte. Du har upplevelsen av att forskningen säger så, men hur det är står utom vetskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in