Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag tror du måste gå med i företagares A kassa för att få A kassa om du har eget bolag. Har du eget bolag får du ingen "vanlig" A kassa.

Man kan vara med i vilken A-kassa som helst, det spelar ingen roll. Reglerna är de samma, dvs, man får inte ha en aktiv verksamhet.
Citera
2024-11-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutenbrygga
Hej, jag har en undran. Har en enskild firma sedan många år som en gång i tiden var mer lönsam. Numera ligger företaget bara kvar som en skugga och ger knappt 10 000 kr per år. Jag har kvar företaget då sysselsättningen även är min hobby. Jag har en fast anställning på ett vanligt jobb som jag kommer att sluta på ganska snart, och då har jag upptäckt att det kan bli strul med att få A-kassans inkomstförsäkring när jag blir arbetslös pga att jag har ett företag.

Har någon varit i en liknande situation? Och finns det något man kan göra, tex omvandla firman till en hobbyverksamhet? Kan man ställa av en enskild firma under en period när man får A-kassa? Eller nått i den stilen. Tacksam för svar.

Den enskilda firman måste läggas vilande, eller helt avvecklas. Får inte finnas någon som helst aktivitet där, under tiden du får A-kassa.
Citera
2024-11-26, 16:28
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den enskilda firman måste läggas vilande, eller helt avvecklas. Får inte finnas någon som helst aktivitet där, under tiden du får A-kassa.

Vad innebär vilande? Kan man ansöka om det på Skatteverket?

Gällande ingen aktivitet, inkomster kan jag själv styra till 0, men löpande utgifter som tex preliminärskatt och fakturor från mitt bokföringsprogram, gills det oxå som aktivitet? Säg att jag inte drar in några inkomster utan bara betalar utgifter?

Eller så vore det kanske bättre att avsluta företaget. Hur enkel och snabb är den processen?
Citera
2024-11-26, 16:34
Medlem
Citat:

Gällande ingen aktivitet, inkomster kan jag själv styra till 0, men löpande utgifter som tex preliminärskatt och fakturor från mitt bokföringsprogram, gills det oxå som aktivitet? Säg att jag inte drar in några inkomster utan bara betalar utgifter?

Eller så vore det kanske bättre att avsluta företaget. Hur enkel och snabb är den processen?

Det får inte finnas någon som helst aktivitet. Inget får registreras, inget får köpas, inga avgifter/utgifter får betalas - då anses det inte som vilande. Preliminärskatt är absolut en rörelse som inte accepteras, liksom betalning av kostnader för bokföringsprogram. Det spelar inte heller någon roll, om du inte har några inkomster, är firman ändå igång, så räknas det som att du inte står helt och hållet till arbetsmarknadens förfogande, alltså ingen rätt till A-kassa.
Senast redigerad av PatricHbg 2024-11-26 kl. 16:38.
Citera
2024-11-26, 16:45
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Det får inte finnas någon som helst aktivitet. Inget får registreras, inget får köpas, inga avgifter/utgifter får betalas - då anses det inte som vilande. Preliminärskatt är absolut en rörelse som inte accepteras, liksom betalning av kostnader för bokföringsprogram. Det spelar inte heller någon roll, om du inte har några inkomster, är firman ändå igång, så räknas det som att du inte står helt och hållet till arbetsmarknadens förfogande, alltså ingen rätt till A-kassa.

Tack för dina svar.
Citera
2024-11-26, 17:03
Medlem
Citat:

Citat:

Det som gäller är mer eller mindre aktivitet. Att det kommer in någon obetydlig ränta, bokföring av densamma och sen deklaration räknas inte som aktivitet.

Det är alltså ditt engagemang i företaget som är den avgörande faktorn snarare än ekonomiska händelser.

Däremot kan jag nog tycka att i ditt fall kan du gott ta och avveckla ditt företag. Att du sitter med F-skattesedel ligger dig ju bara i fatet till ingen nytta. Det skulle eventuellt kunna ligga dig i fatet om skatteverket granskar dig också om du inte skattar för din "hobbyverksamhet".
Citera
2024-11-26, 17:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag tror du måste gå med i företagares A kassa för att få A kassa om du har eget bolag. Har du eget bolag får du ingen "vanlig" A kassa.

En enskild firma är inte ett bolag, en enskild firma är inte en juridisk person.
Citera
2024-11-26, 17:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:

Det finns ingenting som heter vilande enskild firma.

Det finns inget sätt att registrera den enskilda firman som vilande.
Senast redigerad av trottwell 2024-11-26 kl. 17:44.
Citera
2024-11-26, 17:44
Medlem
Kontrollera noga vad som gäller nu. Tidigare gick det bra att ha en EF om den under en längre tid utgjort bisyssla till en anställning och denna anställning upphör så fanns det inget hinder att företaget fanns kvar och var aktivt, men verksamheten fick inte utökas. Notera att detta kan ha ändrats, uppgiften grundar sig på förhållande som gällde för cirka 30 år sedan. Logiskt borde faktiskt fortfarande vara så, men logik och regler är inte alltid på samma nivå.
Citera
2024-11-26, 17:53
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det som gäller är mer eller mindre aktivitet. Att det kommer in någon obetydlig ränta, bokföring av densamma och sen deklaration räknas inte som aktivitet.

Det är alltså ditt engagemang i företaget som är den avgörande faktorn snarare än ekonomiska händelser.

Däremot kan jag nog tycka att i ditt fall kan du gott ta och avveckla ditt företag. Att du sitter med F-skattesedel ligger dig ju bara i fatet till ingen nytta. Det skulle eventuellt kunna ligga dig i fatet om skatteverket granskar dig också om du inte skattar för din "hobbyverksamhet".

Vore ju bra om det är på det viset.

Hur snabbt går avvecklingen av en enskild firma? En väldigt liten sådan.
Citera
2024-11-26, 17:56
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det finns ingenting som heter vilande enskild firma.

Det finns inget sätt att registrera den enskilda firman som vilande.

Om en enskild firma inte vidtar några åtgärder alls under en period, samt inaktiverar konton för marknadsföring osv. Kan det inte ses då som att en enskild firma är vilande? Eller kan begreppet inte appliceras på den företagsformen alls säger du?
Citera
2024-11-26, 17:59
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kontrollera noga vad som gäller nu. Tidigare gick det bra att ha en EF om den under en längre tid utgjort bisyssla till en anställning och denna anställning upphör så fanns det inget hinder att företaget fanns kvar och var aktivt, men verksamheten fick inte utökas. Notera att detta kan ha ändrats, uppgiften grundar sig på förhållande som gällde för cirka 30 år sedan. Logiskt borde faktiskt fortfarande vara så, men logik och regler är inte alltid på samma nivå.

Tack jag försöker läsa på men det är en djungel av bestämmelser. Jag ska kontakta min a-kassa och fråga dom om exakt vad som gäller nu för tiden.

Tycker det vore så löjligt att en människa som blir arbetslös från sin huvudsakliga fasta heltidsanställning kan hamna i en så illa ställd rävsax utan ersättning, bara för det finns en obetydlig F-skattesedel som inte ger någon som helst livsinkomst.

Hoppas jag kan gå till botten med hur jag bäst kan agera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in