Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-26, 22:32
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Men tnk om en persons strsta nskan r att avfyra ett skott mitt i pannan?
D mste ju det vara slseri med livet att inte ta till vara p chansen hen har att gra det medans hen lever.
Fr man kan ju inte skjuta sig nr man r dd
Vad ska det skottet i pannan vara bra fr om ingen kommer ihg det om tusen miljarder r?
Citera
2024-11-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiogenesDoxa
Men vnnen, jag frstr hur provocerad och angripen du knner dig. Det r OK. Men det r inte jag. Jag har haft gldjen att frottera mig med mngder av mnniskor med din typ av personlighet. Jag inte bara frstr, jag frstr att det r just det att jag gr det som r sjlva problemet fr dig. Jag frstr ocks var allt snack om "empatils" etc kommer ifrn. Den dr knslan av skam som du inte kan, eller vill (?) hantera. Jag kan bara rekommendera dig att frska hantera den.

Ja du r en fntratt du. Men det fina r att det kommer en dag d du har kroppen full av tumrer eller ngot annat lika mysigt, d kan du tnka tillbaka p vilken idiot du var nr du raljerade ver andras lidande. Vad skulle jag knna skam ver? Jag valde inte att fdas.
Citera
2024-11-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Fast man kan se dden p olika vis ocks, om folk tyckte att den var s fruktansvrd s hade det snacket varit on topic mycket mer.
Men samtidigt s r de flesta inte fullblodiga materialister utan mnga tror att livet har ngon slags mening.
Hade vi haft bevis p att ingenting hnder efter dden s r jag vertygad om att mnga blivit rdda och tappat syftet med sina liv.
Att det istllet rder avsaknad av bevis gr att man kan tolka dden och livet p olika vis.
Jag tycker ju som mnga andra hr att avsaknaden av bevis gr att man br tolka livet som meningslst.

Man behver iofs inte vara materialist fr att dra den vlgrundade slutsatsen att allt pekar mot att vi upphr med hjrnaktiviteten. Just avsaknaden av bevis fr utomkroppslighet. Och ven om det mot frmodan skulle finnas ngon fortsttning s finns det inget stt att utrna hur den skulle te sig. S ngot slags himmelrike med nra och kra frblir enbart fantasier och nsketnkande. S det finns som sagt ingen reell grund alls fr hopp eller mening.
Citera
2024-11-27, 00:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja du r en fntratt du. Men det fina r att det kommer en dag d du har kroppen full av tumrer eller ngot annat lika mysigt, d kan du tnka tillbaka p vilken idiot du var nr du raljerade ver andras lidande. Vad skulle jag knna skam ver? Jag valde inte att fdas.
Det r alltid lika imponerande att se hur en mstare som du visar vad empati r.
Du r verkligen knpp.
Citera
2024-11-27, 06:16
Medlem
Citat:
Absolut. Alla mnniskor har inte modet att mta sig sjlva, ta ansvar och hantera sina problem. Men jag kan f nska att de kunde finna det modet?

Vilket mod och ansvar? Visst, vid mindre problem r det kanske inte vrt att ta sitt liv och d kan man ju nska att de inte gr det. I mnga fall r det bara s att man har svra problem/sjukdomar som aldrig gr ver, som enbart kan lindras fr stunden och som fr en att hamna utanfr samhllet med dess frvntningar. Sjlv tycker jag att livet r just nu ngorlunda drgligt, men nr jag t.ex blir gammal sprnger jag hellre huvudet n att jag blir omhndertagen och sngliggande.

Nr det gller antinatalismen s finns det vl bara ett krav och det r att man helt enkelt inte frkar sig. Att nska katastrofer och mord r bara edgy s lnge det inte handlar om en snabb utrotning som en stor asteroid eller vrmedden.
Citera
2024-11-27, 07:19
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Din sansade vn Reiwa r nazist och vill dda judar, bara s du vet.

Nej. Det r du som sitter och fantiserar om att mrda andra och folkmord - inte jag.
Senast redigerad av Reiwa 2024-11-27 kl. 08:10.
Citera
2024-11-27, 07:27
Avstngd
Citat:
Ja, jag knner ocks att den hr trden snabbt sprade ur i en starkt misantropisk, mordisk riktning, till synes driven av argument som pminner om bittra, nihilistiska incels (tecken p psykisk sjukdom) snarare n ngon saklig diskussion om antinatalism.

Ja. Antinatalister r i princip alltid psykiskt sjuka och deprimerade. Det r vad det hela handlar om - inte mycket mer n s. Man hade kunnat tycka synd om dem men med tanke p hur de beter sig s frtjnar dem inte det. Bara fr att man r deprimerad och har psykiska problem s ursktar inte det att fantisera om att mrda andra och att frska vertyga andra srbara invidivider om att beg sjlvmord.

Ibland kan man dock inte annat n skratta till hur overkligt patetisk den hr Blocktuber r som nr han skriver att han har en moralisk rtt att stjla frn andra och att han r en rebell som kommer krossa systemet genom att ta springnotor p restaurang.

Detta r en mnniska som enligt egen utsago ska vara i femtiorsldern men som mentalt r mer att likna vid ngon trotsig 12-ring.

Citat:
Reiwa har helt rtt. Sitter man hemma p kammaren och drmmer om mord, dd, utrotning av mnniskor/mnskligheten etc s r det faktiskt ett ganska starkt tecken p att man har ganska allvarliga psykiska problem. Mnga av dem gr att avhjlpa, men det krver att man accepterar att ngot r fel (personligt mod) och att man drefter sker hjlp.

Blocktuber och andra antinatalister borde frsts vara insprrade. Det r skert teoretiskt mjligt att vara antinatalist utan att uppvisa dessa starka tecken p att ngot r allvarligt fel psykiskt, men s r frsts inte fallet hr. Att sitta och drmma om hur man ska mrda andra samtidigt som han erknner att han frsker kpa vapen av kriminella och r helt sjukt fixerad av just vapen r frsts ngot samhllet br ta allvarligt p och agera p innan han bestmmer sig fr att agera och skada sin omgivning.
Senast redigerad av Reiwa 2024-11-27 kl. 07:55.
Citera
2024-11-27, 07:30
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Inte rlig p det eller det eller det, och stjl t ex frn restauranger, men du r nd rligast av alla eftersom att alla som inte hller med dig bara r orliga. Patetiskt p riktigt ju. Har du lrt dig den fjantiga "filosofin" frn Schopenhauer?

Schopenhauer hade vnt sig i sin grav om han hade vetat om att de antinatalister vi ser i trden och dagens samhlle, ett gng gnlliga och sjlvmkande fjantar, s ofta frknippar sig sjlva med honom.
Citera
2024-11-27, 07:35
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Och hr visar du n en gng hur empatils och korkad du r. Inte mrkligt alls att den hr idiotcirkusen fortstter nr dom flesta har bajskorvar istllet fr hjrnor i skallen.

DiogenesDoxa har helt rtt. Det r s enkelt att lsa er antinatalister eftersom att ni r s enkelspriga. Allt DiogenesDoxa skrev till dig har du sjlv erknt i andra trdar s varfr frsker du ltsas som annat nu? Du har sjlv erknt att det r du sjlv, och dina egna val, som skapat ditt eget helvete och dliga livssituation. Det gr s klart att rtta till men det krver att du vxer upp och tar ansvar fr dig sjlv.

Det frsta steget r att sluta reagera med ilska nr ngon berttar den hrda sanningen fr dig och ger dig rd. Du vet ju om att det r sant det som sgs hr eftersom du sjlv erknt det i andra trdar tidigare.
Senast redigerad av Reiwa 2024-11-27 kl. 07:48.
Citera
2024-11-27, 09:08
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ja. Antinatalister r i princip alltid psykiskt sjuka och deprimerade.
Jag r inte s sker p det. Barnafdandet sjunker snabbt i mnga lnder och ven om mycket talar fr att den psykiska ohlsan kar s har jag svrt att se att den senare i sin helhet frklarar det frstnmnda. Jag har sjlv barn som resonerar i termer av att de eventuellt inte vill stta barn till vrlden s som den ser ut (klimatkris, massutrotning av djurarter, krig), och vilken riktning mnskligheten har (total nonchalans). Det r snarast ett uttryck fr empati med det nnu ofdda barnet, vilket jag tycker r intressant - och hade hoppats att den hr trden skulle handla om.

Citat:
Bara fr att man r deprimerad och har psykiska problem s ursktar inte det att fantisera om att mrda andra och att frska vertyga andra srbara invidivider om att beg sjlvmord.
Du behver inte vertyga mig, jag efterlyste ovan en ngot mindre misantropisk dialog.

Citat:
Detta r en mnniska som enligt egen utsago ska vara i femtiorsldern men som mentalt r mer att likna vid ngon trotsig 12-ring.
Nja, ett maniskt behov av att omedelbart hantera sin inre knsla av otillrcklighet och skam med projiceringar av allskns tillmlen p upplevd avsndare, men framfrallt ladda projiceringar men den vrdelshet man sjlv knner inombords ("empatiskadad" etc) talar fr kluster B personlighetsstrning. De brukar inte n 12-ringens knslomssiga mognad, utan snarare 4-6 r. Ett verkligt frskrcklig tillstnd, fr omgivningen - men ocks fr personen sjlv som inte sllan saknar sjlvinsikt - och flyr sjlvinsikten fr allt vad tyget hller (det r mycket det vi p utsidan ser som ilska, kaos och projiceringar). Senaste ren har man kommit framt rejlt i behandlingen av borderline, nu finns ven ett program fr NPD i Huddinge. Jag uppmanar alla med dessa beteende- och tankemnster att ska hjlp.

Jag har som synes inte bevistat Flaschback srskilt lnge, men kan konstatera att stllet fullkomligen dryper av omogna personligheter; grandiosa sm vuxenbbisar, hatiska incels, troll och allskns andra provokatrer mm mm. Finns det ingen vuxenavdelning?
Citera
2024-11-27, 09:22
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det r alltid lika imponerande att se hur en mstare som du visar vad empati r. Du r verkligen knpp.
Ja, de kan - tyvrr fr dem sjlva - bli nstan humoristiska nr de blir pressade/stressade...
Senast redigerad av DiogenesDoxa 2024-11-27 kl. 09:25.
Citera
2024-11-27, 09:27
Avstngd
Citat:
Jag r inte s sker p det. Barnafdandet sjunker snabbt i mnga lnder och ven om mycket talar fr att den psykiska ohlsan kar s har jag svrt att se att den senare i sin helhet frklarar det frstnmnda. Jag har sjlv barn som resonerar i termer av att de eventuellt inte vill stta barn till vrlden s som den ser ut (klimatkris, massutrotning av djurarter, krig), och vilken riktning mnskligheten har (total nonchalans). Det r snarast ett uttryck fr empati med det nnu ofdda barnet, vilket jag tycker r intressant - och hade hoppats att den hr trden skulle handla om.

Men nr jag skriver antinatalism och antinatalister s gr jag en skillnad p den form av antinatalism vi ser hr i trden, som karaktriseras av ett extremt misantropiskt hat, sjlvhat, depression och psykiska problem, dr personen r s lngt gngen att man brjar identifiera sig med antinatalismen som ideologi, mot det som vergripande sker i samhllet med minskande fdslotal. Den genomsnittsliga kvinnan som till sist slutar upp barnls gr det i nstintill samtliga fall inte p grund av att hon ideologiskt r ngon sorts vertygad antinatalist och moralisk nihilist likt de personer som skriver hr i trden utan av helt andra skl.

Citat:
Jag har sjlv barn som resonerar i termer av att de eventuellt inte vill stta barn till vrlden s som den ser ut (klimatkris, massutrotning av djurarter, krig)

Med andra ord r de offer fr vnsterpropaganda och en ursprrad och rotls kultur som s ofta har ett mjukt antinatalistiskt budskap. Den form av mnniskofientlighet vi ser exempel p av antinatalisterna i trden r egentligen bara samma ideologi fast tagen till sin logiska absoluta ndpunkt. Vldigt f mnniskor kommer ta detta steg till en sorts hrd antinatalism d det r ngot som instinktivt knns helt fel s den r inte ett s stort problem egentligen och antinatalisterna i trden r fr extrema fr att tilltala srskilt mnga mnniskor. Det r ett betydligt strre problem med all den mjuka antinatalismen vi ser i samhllet i form av olika vnsterideologier som feminism och hyperindividualistisk liberalism.
Senast redigerad av Reiwa 2024-11-27 kl. 09:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in