2024-11-27, 16:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så ge fan i att skriva som att du är representativ för religiösa då!

Jag representerar mig själv.

Citat:
Ditt resonemang är absurt och jag har inget mer att tillägga i frågan.

Det är absurt att inte se skillnad på tro och vetande, när man dessutom är ateist.

Citat:
Så ge fan i att säg att jag inte kan diskutera med religiösa utifrån den information de delger mig då!

Jag kan inte hindra dig från att vara dum, men jag hävdar bestämt att du inte kan blanda utsagor från två olika system utan vidare. I detta fall tro och vetenskap.

Citat:
Att du diskuterar på metanivå betyder inte alla andra diskussioner behöver ske på samma nivå

Nej, bara att vi måste hålla reda på vilken nivå vi diskuterar för att inte tala förbi varandra.

Citat:
Det beror för i helvete på vilka utsagor som görs??? Görs fysiska utsagor kommer jag fortsatt diskutera dessa ur ett faktuellt perspektiv

Om fysiska utsagor görs i ett icke vetenskapligt sammanhang så kan du naturligtvis vara dum och engagera dig i den evighetsdiskussion som följer.

En ritual är inte en vetenskaplig metod. Inte ens om ritualen påbjuder att deltagarna säger det.

Vill du sparka på en död häst får du naturligtvis göra det, lycka till!
Citera
2024-11-27, 16:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Att du tidigare skrev något närmast som ett vedertaget faktum: "Det märkliga är att vi idag tolkar dessa symboler bokstavligt."

Men vid ifrågasättande så "funderade du bara".

Antar, sorgligt nog, att det är så nära man kan komma ett erkännande från dig att du hade fel.

Så det är fel av mig att tycka att något är märkligt?

Det är snarare elakt av dig att låtsas att mina åsikter är presenterade som "ett vedertaget faktum".

Skäms på dig!
Citera
2024-11-27, 16:10
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Antar, sorgligt nog, att det är så nära man kan komma ett erkännande från dig att du hade fel.

Den här meningen sammanfattar ditt enda motiv här i ett nötskal.
Du är den typen av människa som roar dig genom att försöka sätta sig på andra.
Det är ett tecken på att man inte mår bra innerst inne.
Ingen annan behandlar dig på det sättet vad jag kan se. ingen kräver att du ska "erkänna" att du har fel.
Vuxna människor diskuterar artigt även om man inte håller med varandra.
Som sagt, jag ber för dig.
Citera
2024-11-27, 16:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag representerar mig själv.

Du gör min poäng.

Citat:
Det är absurt att inte se skillnad på tro och vetande

Håller med. Synd bara att ditt resonemang inte visar att jag omfattas av beskrivningen.

Citat:
jag hävdar bestämt att du inte kan blanda utsagor från två olika system utan vidare. I detta fall tro och vetenskap.

MEN JAG GÖR DET JU INTE UTAN VIDARE! Jag gör det när religiösa gör faktuella påståenden. Jävla clown

Citat:
Nej

Då tackar jag för erkännandet att du hade fel.
Citera
2024-11-27, 16:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så det är fel av mig att tycka att något är märkligt?

Det är fel av dig att presentera det som något annan än funderingar. När en vettig människa uttrycker funderingar så ser denne till att detta framgår.

Du skulle alltså t ex skrivit "Det känns som att vi idag tolkar dessa symboler bokstavligt".
Citera
2024-11-27, 16:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Om personen ifråga är oärlig: Ja

Citat:
Ingen annan behandlar dig på det sättet vad jag kan se.

Jag är å andra sidan ärlig.

Citat:
ingen kräver att du ska "erkänna" att du har fel.

De behöver inte kräva det. Jag erkänner det i samma sekund som det sker.

Citat:
Som sagt, jag ber för dig.

Jag tänker åt dig.
Citera
2024-11-27, 16:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
MEN JAG GÖR DET JU INTE UTAN VIDARE! Jag gör det när religiösa gör faktuella påståenden. Jävla clown

Ja det gör du, och då beslutar du dig för att blanda tro med vetande. Det är dumt. Är det inte?
Om du fokuserade mer på sakfrågan än på att gå till personangrepp så hade du kanske kunnat försvara dina argument.

Vad vinner du på att blanda tro med vetenskap förutom kicken av att trolla?
Citera
2024-11-27, 16:51
Jag tror att religion är filosofi, och att det kan vara bra att veta källan till vad man tänker.
Citera
2024-11-27, 16:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du skulle alltså t ex skrivit "Det känns som att vi idag tolkar dessa symboler bokstavligt".

Ingen bestämmer hur du ska formulera dig och vi klarar oss utan självutnämnda språkpoliser här.
Om man säger att något är märkligt så räcker det gott. Det är subjektivt och alla fattar vad man menar.
Du vill sätta dig på mig och det kan du inte vilket gör dig frustrerad och elak. Ge dig nu, du framställer dig själv i dåligt ljus. Du vet hur det slutar.
Citera
2024-11-27, 17:03
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
En vanlig missuppfattning efter upplysningen är att religionerna är vetenskapliga avhandlingar från förr.
De är snarare berättelser om den mänskliga naturen som belyser områden där vetenskapen ännu inte har svar.
Vetenskap och religion representerar två viktiga aspekter av tillvaron lika visst som att du har användning för både den vänstra och den högra hemisfären i din hjärna.
Båda världsbilderna kompletterar varandra.
Visst kan man se det som att de kompletterar varandra, men en "helig skrift" har i det avseendet inte högre auktoritet än vilken sagobok med en sensmoral som helst.
Citera
2024-11-27, 17:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Citat:
Om personen ifråga är oärlig: Ja

Oj. Det är ett ja. Du finner nöje i att trycka ner andra baserat på ett godtyckligt omdöme, i detta fall att du bestämt dig för att jag är oärlig. Min hederskodex är att vara intellektuellt hederlig trots all skit jag får ta här i form av personliga angrepp, så du dömer en oskyldig dessutom.
Detta är häxprocessens princip i ett nötskal.

Och detta stärker mig bara i uppfattningen att kristna är trevligare än ateister.
Jag baserar detta efter mången diskussion med båda sidor här på forumet.

Kom i håg det nu, du som beskyllt bibeln för uppmuntran till häxprocesser.
Du är nu bevisligen en representant för samma slags beteende.
Inte bra.
Citera
2024-11-27, 17:23
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Visst kan man se det som att de kompletterar varandra, men en "helig skrift" har i det avseendet inte högre auktoritet än vilken sagobok med en sensmoral som helst.

I princip ja. Det måste bedömas genom innehållet och i vilken grad det har koppling till verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in