Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-11, 12:19
Medlem
Laidbackwoffs avatar
Jag vet att många tycker att religion skulle styras för mycket av ens liv. Men ni som tänker så, tror ni inte man behöver en slags vägledning här i livet? Vi alla lever detta liv en gång, hur ska vi kunna klara oss själva. Jag tror folk har fått en fel och skev bild på Gud.
Förr vad jag en av dom människorna som var ganska emot religion, men jag köpte en bibel och fick en helt ny syn på mitt liv. Jag är idag en troende person från en väldigt neutral agnostisk familj.

Om nån känner att Gud är nåt påhitt eller har andra frågor om Jesus Kristus skulle jag inte ha nåt emot att få förklara från bibliskt perspektiv. Jag tycker alla ska få tro på vad dom vill eller inte alls tro. Men ser folk säga helt fel saker om kristendomen. Jag vill att alla ska få en chans att faktiskt förstå vad Gud är.
Citera
2024-10-11, 12:25
Medlem
Kultur och religion är till mer ondska, krig och hat än det gör gott, tyvärr.
Citera
2024-10-11, 12:25
Avstängd
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laidbackwoff
Jag vet att många tycker att religion skulle styras för mycket av ens liv. Men ni som tänker så, tror ni inte man behöver en slags vägledning här i livet? Vi alla lever detta liv en gång, hur ska vi kunna klara oss själva. Jag tror folk har fått en fel och skev bild på Gud.
Förr vad jag en av dom människorna som var ganska emot religion, men jag köpte en bibel och fick en helt ny syn på mitt liv. Jag är idag en troende person från en väldigt neutral agnostisk familj.

Om nån känner att Gud är nåt påhitt eller har andra frågor om Jesus Kristus skulle jag inte ha nåt emot att få förklara från bibliskt perspektiv. Jag tycker alla ska få tro på vad dom vill eller inte alls tro. Men ser folk säga helt fel saker om kristendomen. Jag vill att alla ska få en chans att faktiskt förstå vad Gud är.

Berätta om hur du från agnostik blivit troende och berätta om det ”bibliska perspektivet”. Berätta gärna även hur du ser på andra religioner typ hinduismen och varför deras tro skiljer sig markant från de abrahamitiska.

Varför är du kristen och inte muslim? Frågorna är många men ovanstående vore en bra start att få besvarade.
Citera
2024-10-11, 12:28
Medlem
Jag är också nyfiken på om det är okey att vara buddhist istället. Ifall det är vilken religion som helst som är något alla behöver eller om det bara är en specifik religion som är okey.
Citera
2024-10-11, 12:31
Avstängd
KlasLunds avatar
Jag skulle även vilja veta hur du som kristen ser på judendomen och som tidigare nämnts Islam.
Citera
2024-10-11, 12:41
Medlem
Det finns flera vidrigheter som skildras i Domarboken - alltifrån gruppvåldtäkt till barnoffer (se Dom 19 och Dom 11:29-40). Hur kan en sådan bok betraktas som Guds eget ord och styrka religionen?
Citera
2024-10-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns flera vidrigheter som skildras i Domarboken - alltifrån gruppvåldtäkt till barnoffer (se Dom 19 och Dom 11:29-40). Hur kan en sådan bok betraktas som Guds eget ord och styrka religionen?

Kristna tror inte att bibeln är guds egna ord. Gör man det är man psykiskt sjuk. Inom islam däremot tror man att koranen är guds ord, det är den stora skillnaden som gör islam mycket värre än kristendomen.
Citera
2024-10-11, 12:58
Medlem
Impudicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Kristna tror inte att bibeln är guds egna ord. Gör man det är man psykiskt sjuk. Inom islam däremot tror man att koranen är guds ord, det är den stora skillnaden som gör islam mycket värre än kristendomen.

All religion har sin upprinnelse i tider då människorna inte kunde förklara hur naturen fungerade. Nu vet vi, så vi ateister känner oss väldigt trygga i att tro på vetenskapens förklaringar. Däremot förstår jag inte hur någon kan försvara religion? De är ju roten till alla krig! Och vem avgör vilken religion, av alla de som finns, som är den sanna? Och om en allsmäktig Gud skulle finnas, hur förklarar du då allt elände i världen?
Citera
2024-10-11, 13:01
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laidbackwoff

Religion vet jag inte om det behövs.
Men en tro på en högre makt som Jesus och Gud är bra.
Att söka andligheten.
Besök i kyrkan och läsning av bibeltexter kan göra att man kommer i rätt sinnesstämning och finner ro och sinnesfrid..
Men religion vet jag inte riktigt. Det låter mer som riktlinjer som man måste följa och det kan väl bli lite väl mycket av det ibland kanske.
Citera
2024-10-11, 13:52
Medlem
Jag brukar säga att religion kan vara det bästa som hänt människan och det sämsta som hänt människan..

Katolska katekesen 28
Människorna har på många sätt försökt uttrycka sitt sökande efter Gud genom sina trosföreställningar och sin religiösa praxis (bön, offer, kult, meditation etc.). Trots de oklarheter som vidlåder denna religiösa praxis är uttrycksformerna för dem så allomfattande att man kan kalla människan för en religiös varelse.
Citera
2024-10-11, 14:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
All religion har sin upprinnelse i tider då människorna inte kunde förklara hur naturen fungerade. Nu vet vi, så vi ateister känner oss väldigt trygga i att tro på vetenskapens förklaringar.

En vanlig missuppfattning efter upplysningen är att religionerna är vetenskapliga avhandlingar från förr.
De är snarare berättelser om den mänskliga naturen som belyser områden där vetenskapen ännu inte har svar.
Vetenskap och religion representerar två viktiga aspekter av tillvaron lika visst som att du har användning för både den vänstra och den högra hemisfären i din hjärna.
Båda världsbilderna kompletterar varandra.
Citera
2024-10-11, 14:45
Medlem
Impudicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
En vanlig missuppfattning efter upplysningen är att religionerna är vetenskapliga avhandlingar från förr.
De är snarare berättelser om den mänskliga naturen som belyser områden där vetenskapen ännu inte har svar.
Vetenskap och religion representerar två viktiga aspekter av tillvaron lika visst som att du har användning för både den vänstra och den högra hemisfären i din hjärna.
Båda världsbilderna kompletterar varandra.

Vad, som "förklaras" i Bibeln, har vetenskapen inte svar på? Världsbilderna kompletterar inte varandra, de står i motsättning till varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in