2024-10-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
All religion har sin upprinnelse i tider då människorna inte kunde förklara hur naturen fungerade. Nu vet vi, så vi ateister känner oss väldigt trygga i att tro på vetenskapens förklaringar. Däremot förstår jag inte hur någon kan försvara religion? De är ju roten till alla krig! Och vem avgör vilken religion, av alla de som finns, som är den sanna? Och om en allsmäktig Gud skulle finnas, hur förklarar du då allt elände i världen?

Vi trodde på en sanning. Men det ledde till att andra sanningar förtrycktes. Alltså finns det ingen sanning.

Vi trodde oss veta. Men det ena vetandet ledde till att andras vetande förtrycktes. Alltså finns det ingen vetenskap.

Först säger du att religion är gamla grejer för människan fattade ingenting om naturen. Sedan ställer du frågor man har ställt i flera tusen år. What a logic….
Citera
2024-10-11, 15:02
Medlem
Det bästa vore om det inte fanns någon religion överhuvudtaget, alla krig beror på religion
Citera
2024-10-11, 15:06
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vad, som "förklaras" i Bibeln, har vetenskapen inte svar på?

Moral och etik till exempel: Bibeln ger omfattande vägledning om moral och etik, medan vetenskapen kan beskriva mänskligt beteende men inte nödvändigtvis ge normativa svar på vad som är rätt eller fel.

Citat:
Världsbilderna kompletterar inte varandra, de står i motsättning till varandra.

Inte som jag ser det eftersom Bibeln inte är en vetenskaplig avhandling om fysiken utan en berättelse om den mänskliga aspekten av tillvaron.
På vilket sätt skulle t ex budordet "Du skall icke dräpa" stå i "motsättning till vetenskapen"?
Senast redigerad av Flammarion 2024-10-11 kl. 15:09. Anledning: QUOTE
Citera
2024-10-11, 15:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Det bästa vore om det inte fanns någon religion överhuvudtaget, alla krig beror på religion

För enkelt.
Det är som att säga att dödsskjutningar beror på vapen.
Det är delvis sant, men en ofullständig förklaring.
Citera
2024-10-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laidbackwoff
Jag vet att många tycker att religion skulle styras för mycket av ens liv. Men ni som tänker så, tror ni inte man behöver en slags vägledning här i livet? Vi alla lever detta liv en gång, hur ska vi kunna klara oss själva. Jag tror folk har fått en fel och skev bild på Gud.
Förr vad jag en av dom människorna som var ganska emot religion, men jag köpte en bibel och fick en helt ny syn på mitt liv. Jag är idag en troende person från en väldigt neutral agnostisk familj.

Om nån känner att Gud är nåt påhitt eller har andra frågor om Jesus Kristus skulle jag inte ha nåt emot att få förklara från bibliskt perspektiv. Jag tycker alla ska få tro på vad dom vill eller inte alls tro. Men ser folk säga helt fel saker om kristendomen. Jag vill att alla ska få en chans att faktiskt förstå vad Gud är.

Plastlådor är det enda ande jag har sett.
Stickor och maskar.
Psyka och hetsa utan anledning.
Kräver saker utan ge tillbaka.
Är det den guden du menar ens ?
För det börjar bli creepy vem ni en stött på. Om de är manipulativa för att dölja något.
Den säger nej åt precis allt man ska göra eller manipulerar olika sjukdomar för att man ska missa målet.
De anser att varje hjärna ska utnyttjas och slitas på. De skickar konstiga meddelanden jämt.
De har en skum syn på människan som något som ska göras om och manipulerar om vad vi är.
Det är bara magi de håller på med de låtsas vara naturliga och trevliga bara.

Eller du kanske vill vara med och andas i fyrkant från huvudet hela dagarna.

Vill du göra om dina barn till pusselbitar som man plockat bort och lägger tillbaka som straff eller underhållning?

Har inte ens hittat en enda egenskap vi har behov av från någon.
Det var en hemsk dag när de hittade människor.
Helt besatt av sina rutiner är de.
Citera
2024-10-11, 15:20
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Moral och etik till exempel: Bibeln ger omfattande vägledning om moral och etik, medan vetenskapen kan beskriva mänskligt beteende men inte nödvändigtvis ge normativa svar på vad som är rätt eller fel.

Du tänker på "...öga för öga, tand för tand..."? Eller har du har Lukas 12:47? i tankarna? Jag är ganska less på kristna som bara plockar russin ur kakan.

Citat:
Inte som jag ser det eftersom Bibeln inte är en vetenskaplig avhandling om fysiken utan en berättelse om den mänskliga aspekten av tillvaron.
På vilket sätt skulle t ex budordet "Du skall icke dräpa" stå i "motsättning till vetenskapen"?

På vilket sätt menar du att imperativet "Du skall icke dräpa" står i kontrast till alla andra religioners budskap (utom Islam) eller för den delen alla ateisters moral?
Citera
2024-10-11, 15:25
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Vi trodde på en sanning. Men det ledde till att andra sanningar förtrycktes. Alltså finns det ingen sanning.

Vi trodde oss veta. Men det ena vetandet ledde till att andras vetande förtrycktes. Alltså finns det ingen vetenskap.

Först säger du att religion är gamla grejer för människan fattade ingenting om naturen. Sedan ställer du frågor man har ställt i flera tusen år. What a logic….

Du har ju (medvetet) missförstått... Självklart avsåg jag att du skulle förklara teodicéproblemet och era (de religiösas) svårighet att förklara varför just kristendomen är mer sann än buddismen eller hinduismen eller asatron...

Själv är jag ateist och tro därför inte på sagor, oavsett författare.
Citera
2024-10-11, 15:26
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du tänker på "...öga för öga, tand för tand..."? Eller har du har Lukas 12:47? i tankarna? Jag är ganska less på kristna som bara plockar russin ur kakan.

Du gjorde precis det … inte jag.

Citat:
På vilket sätt menar du att imperativet "Du skall icke dräpa" står i kontrast till alla andra religioners budskap (utom Islam) eller för den delen alla ateisters moral?

Det menar jag inte.
Jag ställer en fråga baserat på att du gav uttryck för idén om motsättning mellan vetenskap och religion.
Du svarade med en motfråga.
Citera
2024-10-11, 15:46
Citat:
Du gjorde precis det … inte jag.
Jag plockade inte russinen ur kakan utan de mögliga delarna.

Citat:
Det menar jag inte.
Jag ställer en fråga baserat på att du gav uttryck för idén om motsättning mellan vetenskap och religion.
Du svarade med en motfråga.
Naturvetenskap är inkompatibel med religion. Att ni sedan leker med filosofer i era lekstugor gör inte religion till en vetenskap.
Citera
2024-10-11, 15:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Självklart avsåg jag att du skulle förklara teodicéproblemet […]

Teodicéproblemet säger mer om hur människor tänker.
Gud är inte en mysig farbror som finns till för att ordna tillvaron efter våra önskemål.
Ansvaret vilar på våra axlar.
Kanske inte det människor vill höra, men det är sanningen.
Citera
2024-10-11, 15:53
Citat:
Teodicéproblemet säger mer om hur människor tänker.
Gud är inte en mysig farbror som finns till för att ordna tillvaron efter våra önskemål.
Ansvaret vilar på våra axlar.
Kanske inte det människor vill höra, men det är sanningen.

Jag konstaterar att vi tycker olika. Kristna personer tycker jag är allmänt trevliga och pålitliga, moraliska medmänniskor. Så jag har inget emot varken din religion, kristna människor eller, i synnerhet, dig. Jag är själv fostrad i kristen miljö och delar de flesta av dina värderingar. Men jag tycker om att retas....
Citera
2024-10-11, 15:53
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag plockade inte russinen ur kakan utan de mögliga delarna.

Det vet jag. De mögliga delarna är dina "russin" eftersom de ska ge stöd åt dina argument.
Hur är du då annorlunda än de du beskyllde för att "plocka russinen" ur kakan?

Citat:
Naturvetenskap är inkompatibel med religion.

Du säger det, men motiverar det inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in