2024-10-11, 15:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Jag konstaterar att vi tycker olika.
Håller du inte med om att de är vi människor som har ansvaret för att göra världen till en så behaglig plats som möjligt snarare än att tro att någon annan ska göra jobbet åt oss?

Citat:
Kristna personer tycker jag är allmänt trevliga och pålitliga, moraliska medmänniskor.

Jag konstaterar att vi tycker lika.
Citera
2024-10-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laidbackwoff
Jag vet att många tycker att religion skulle styras för mycket av ens liv. Men ni som tänker så, tror ni inte man behöver en slags vägledning här i livet? Vi alla lever detta liv en gång, hur ska vi kunna klara oss själva. Jag tror folk har fått en fel och skev bild på Gud.
Förr vad jag en av dom människorna som var ganska emot religion, men jag köpte en bibel och fick en helt ny syn på mitt liv. Jag är idag en troende person från en väldigt neutral agnostisk familj.

Om nån känner att Gud är nåt påhitt eller har andra frågor om Jesus Kristus skulle jag inte ha nåt emot att få förklara från bibliskt perspektiv. Jag tycker alla ska få tro på vad dom vill eller inte alls tro. Men ser folk säga helt fel saker om kristendomen. Jag vill att alla ska få en chans att faktiskt förstå vad Gud är.

Så du håller på bibeln. Det gjorde även prästerskapet som brände häxor på bål.

Inkvisitionen, behöver jag säga mer?

Om man jämför gamla och nya testamentet, så framstår Gud inte särskilt trevlig i GT.

Religion, Nej tack!
Citera
2024-10-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Teodicéproblemet säger mer om hur människor tänker.
Gud är inte en mysig farbror som finns till för att ordna tillvaron efter våra önskemål.
Ansvaret vilar på våra axlar.
Kanske inte det människor vill höra, men det är sanningen.

Nej ni kan få se listan de har som de går igenom varje vecka.
Den har alltid betet sig och sett ut som en arrogant elak hånflinande psykopat.
De lägger alltid olika bilder på sig själva i ritualer fast med genomskinligt ansikte.

De från bibeln är lika onda och galna som satan och deras neggar "verktygslådan med ögon".

Vad är det för rasist som inte kan umgås normalt med människor utan att trycka och dra i kroppen hela tiden?
De har kontakt med eran hjärna dygnet runt?
Förr kom en mara typ en timme på kvällen och djävlades.
Nu har de helt plötsligt flyttat in på heltid i olika signaler som de kopplar till olika områden.

Går egentligen inte vara kvar för att era fake gudar har lyckats sabotera allt med flit i 1000 olika steg.
Det är för att de gillar människor.
Tvingar sig in med våld varje dag och väldigt konstig enligt mig då de saknar naturlig charm och mänsklig typ av personlighet.

Jävla tjat om att de har tråkigt varje dag.
Gud räknas i hjärnan de tror de kan manipulera bort sånt här när man är för aktiv i sådana frågor.

De sa tom på radion att någon skickar massa signaler hela tiden utan något mål eller låtsas vilja något men de vill enbart störa enligt de själva.

Hej jag heter gud jag ville bara störa varje dag.
Är det normalt att folk tror på gud fortfarande?

Ni kommer upptäcka en dag att de skadar er ofta med flit bara för att de har tråkigt.
Citera
2024-10-11, 16:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRiDLoK_PTC
Så du håller på bibeln. Det gjorde även prästerskapet som brände häxor på bål.

Yuval Noah Harari förklarade att häxbränningen var en olycklig konsekvens av boktryckarkonsten samt att människor, då som nu, var mer intresserade av konspirationsteorier än av vetenskap.
Det var alltså häxeriböckerna som blev storsäljarna när böcker kunde spridas till massorna.

Att häxbränningarna skulle ha stöd i kristendomen är helt enkelt inte sant.

Citat:
Inkvisitionen, behöver jag säga mer?

Ja, vi behöver prata om att alla system tenderar att bli korrupta över tid.
Citera
2024-10-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Du har ju (medvetet) missförstått... Självklart avsåg jag att du skulle förklara teodicéproblemet och era (de religiösas) svårighet att förklara varför just kristendomen är mer sann än buddismen eller hinduismen eller asatron...

Själv är jag ateist och tro därför inte på sagor, oavsett författare.

För att kristendom ser lidandet som ett riktigt problem. Varav buddhism och hinduism ser det som en frånvaro av något eller en illusion. Detta är en förenklad förklaring och lite orättvist av mig att förklara så enkelt på en så djup fråga.
Jag orkar inte gå in i teodice diskussionen under en fredag, har andra sysslor.
Citera
2024-10-11, 16:36
Medlem
Varför hånskrattar de när de pratar?
De är ju såna där som får njutning av att mörda och slakta människor.
Man får inte en syl i vädret.
De försöker bygga upp något slags uppdelat ufo av massa gubbar.
Sätt dit falska anden nu den kan ni ela bort eller vifta iväg.
De är ute efter massa bråk med er bara.
Ta inte kontakt med yahweh den är väldigt falsk bakom ryggen som svarar åt den.
Citera
2024-10-11, 16:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att häxbränningarna skulle ha stöd i kristendomen är helt enkelt inte sant.

Så det står inget om att döda häxor i kristendomens heliga texter? Det finns inget stöd alls?

Citat:
Moral och etik till exempel: Bibeln ger omfattande vägledning om moral och etik, medan vetenskapen kan beskriva mänskligt beteende men inte nödvändigtvis ge normativa svar på vad som är rätt eller fel.

Om vi skulle göra en vetenskaplig undersökning av hur slaveri påverkar människan på såväl individ- som samhällsnivå och sedan gör en biblisk undersökning av slaveri, vilken av de båda metoderna tror du skulle presentera bäst underlag för att slå fast att slaveri är fel?

Citat:
Gud är inte en mysig farbror som finns till för att ordna tillvaron efter våra önskemål.
Ansvaret vilar på våra axlar.

Så böner besannas aldrig? Han ingriper aldrig för att hjälpa? Gör han NÅNTING vi kan upptäcka? Hur skiljer vi annars en sån gud från en som inte existerar?

Och hur kan vi kalla gud god om han inte behagar göra minsta ansträngning för att hjälpa behövande? Inte minst från problem som gud själv skapat (sjukdomar, naturkatastrofer wtc)?
Citera
2024-10-11, 17:03
Medlem
Mellanöstern är väl det största beviset på att religion bara ställer till det.
Citera
2024-10-11, 18:00
Medlem
Citat:
Moral och etik till exempel: Bibeln ger omfattande vägledning om moral och etik, medan vetenskapen kan beskriva mänskligt beteende men inte nödvändigtvis ge normativa svar på vad som är rätt eller fel.

Inte som jag ser det eftersom Bibeln inte är en vetenskaplig avhandling om fysiken utan en berättelse om den mänskliga aspekten av tillvaron.
På vilket sätt skulle t ex budordet "Du skall icke dräpa" stå i "motsättning till vetenskapen"?

Men jag ser inte den moral och etik som presenteras i Bibeln som något enbart gott. Visst, "Du ska icke dräpa", kan nog många skriva under på men det finns mycket annat som kan ifrågasättas. Jag tycker ofta att ickereligösa har en bättre moralisk kompass än troende. Många religioner fördömer människor och deras handlingar på ett sätt som jag inte alls tycker om. Dessutom tror jag inte att någon gud har skapat världen, vilket många religioner utgår från.
Citera
2024-10-11, 18:03
Medlem
Vi människor behöver ramar och förhållningsregler, för utan det får vårt ego och vår strävan efter individuella begär löpa fritt, och detta leder slutligen till anarki och förfall av civilisationen som vi känner den.

Nu kanske någon säger, ”det har vi ju lagar till”. Jovisst, men i de flesta av världens stater ger nationella lagar ganska stort utrymme för omoraliskt, antisocialt och annat kalendervärt handlande.

Där behövs religionen, för individens, samhällets och mänsklighetens bästa.

Sen finns det ju bättre och sämre religioner.

Jag vet vad jag själv tror och vilken religion som är den sanna enligt min tro, men eftersom jag inte är Gud och endast Gud har hela sanningen så får jag ödmjukt hålla mig till att säga att jag TROR, inte att jag vet den absoluta sanningen.
Citera
2024-10-11, 18:42
Medlem
Citat:
Jag vet att många tycker att religion skulle styras för mycket av ens liv. Men ni som tänker så, tror ni inte man behöver en slags vägledning här i livet? Vi alla lever detta liv en gång, hur ska vi kunna klara oss själva. Jag tror folk har fått en fel och skev bild på Gud.
Förr vad jag en av dom människorna som var ganska emot religion, men jag köpte en bibel och fick en helt ny syn på mitt liv. Jag är idag en troende person från en väldigt neutral agnostisk familj.

Om nån känner att Gud är nåt påhitt eller har andra frågor om Jesus Kristus skulle jag inte ha nåt emot att få förklara från bibliskt perspektiv. Jag tycker alla ska få tro på vad dom vill eller inte alls tro.Men ser folk säga helt fel saker om kristendomen. Jag vill att alla ska få en chans att faktiskt förstå vad Gud är.
Jag köpte The Satanic Bible, ditt gäng går som en röd tråd genom hela boken. Satan är tydligen er snubbe, varför skapade ni honom?
Citera
2024-10-11, 18:51
Medlem
Citat:

Jag tycker inte bibeln ger någon fullständig konkret vägledning i livet de kristna själva ger inbördes oförenliga signaler om vad som är rätt eller fel. Ett exempel är hur man ska förhålla sig till judarna: Martin luther uppmanade till grova antisemitiska gärningar och när Korsfararna kontrollerade Jerusalem så var judar förbjudna att bo där men i dag finns det många kristna Israelvänner.
källor: https://www.svenskakyrkan.se/luthers...t-gora-upp-med
https://www.youtube.com/watch?v=UKwJTzpI3Jk scrolla till 1:35

Andra exempel är om det är ok att äta blodmat eller ej, om sabbaten ska firas på lördag eller söndag, om de gamla lagarna i GT fortfarande gäller (det fanns en tid när delar av dem var lag i Sverige), om slaveri är rätt eller fel, om kvinnliga pastorer är ok eller inte, om det är ok att vara med i en fackförening eller ej.

Citat:
Om nån känner att Gud är nåt påhitt eller har andra frågor om Jesus Kristus skulle jag inte ha nåt emot att få förklara från bibliskt perspektiv. Jag tycker alla ska få tro på vad dom vill eller inte alls tro. Men ser folk säga helt fel saker om kristendomen. Jag vill att alla ska få en chans att faktiskt förstå vad Gud är.

Vad är det folk säger om kristendomen du anser är fel ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in