2024-11-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
För att dokusåpor gynnar ju mänskligheten?

Det är lite som att "wäh wäh SD eller V tycker X så wäh wäh vi ska tycka Y trots att X är rätt för vi är inte säkra nog i oss själva när någon skriker guilt by association". Senast jag kollade efter så kallade man det för sandlådenivå.
Ska vi kravla ut ur lådan och lämna 2010-talets argumentation eller avsluta diskussionen?
Korkad kommentar.
1. Fösta meningen sa jag inte.
2. Ändå är dokusåpafördumning mindre dåligt än fördumning av religion, eftersom dokusåpatittarna vet att det är påhitt, medan religiösa fanatiker hävdar att sagorna och en gubbe måste vara sant för att det står i en bok! Och dokusåpatittarna försöker inte lura i andra att deras dokusåpa är sann
3. Det ÄR ju guilt by assossiation eftersom följarna supportar skitledarna även vid utfrysningar, så de får makt de inte förtjänar...
4. De där ledarmobbarna och bedragarna blir emotsagda FÖR LITE...
5. Du har fortfarande inte fattat grundläggande poänger. Se nedan.
Citat:
Och nej, han kanske inte hävdar det men tycker du att han pga detta har något moraliskt övertag? Gtfo!
Inte fattat av dig 1:
Det är två delar.
/Vad man GÖR.
/Hävda att man är bättre BARA för att man är kristen!

Då kristen och ej kristen GÖR ungefär lika bra/dåligt,
DÅ är kristen totalt sämre eftersom ha hävdat att man är moraliskt överlägsen för att man är kristen.
(Detta fastän kristen är MINUS eftersom de supportar skitledarna.)
Citat:
komma någon hurpedurp whatabout snubbe och snacka skit om kyrkan och allt ont de har gjort precis som att jag skulle behöva en upplysning och på en borderline nivå hellre gör detta än att erkänna de positiva bitarna som finns för individer att vända sig till religion (ska vi börja med AA/NA?).
Det var INTE sagt bara till dig. Jag refererade till något ämne du skrev om. Och uppenbarligen behövdes det sägas till dig eftersom
Inte fattat av dig 2
Du tog upp AA/NA som att det skulle vara ett BRA exempel, så jag tar det som ett DÅLIGT exempel
Iofs är religion bättre för KROPPEN än alkohol och knark,
MEN att fylla (ex) missbrukaren med religion är skit för TÄNKANDET. Det är som en ANNAN DROG. Titta på ögonen på fanatiska religoösa, de ser drogade ut.
Så pracka på missbrukare religion vid avvänjningen är en ÅTERVÄNDSGRÄND som gör det ännu svårare att bli fixad...
Som jag skrev i en tråd om neddrogning med sådan skit som långvarig användning av antideppmediciner är även det en återvändsgränd. Där står hur man kan göra - och jag har fixat andra med - istället för återvändsgränd...
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Religion idag är bara stolligt. Drar vi det till extremer finns det seriöst drivor av kvinnor som lever hela sina liv i ett personligt tält. Medan resten av familjen får leva helt "normala" liv. För att det står i en bok skriven på den tiden när man i princip inte visste ett skit. Religion är ett farligt verktyg...
Ja.
Stolligheten syns tydligt på minskningen av procenten (fanatiskt) troende på Gud i Sverige. Från nästan "alla" i början på 1900-talet till nästan "inga" numera. Kommer inte ihåg exakta defintionen de hade i en undersökning, men det var ca 6 %.

Ja, och religion är ett farligt vapen.
Kristendom har använts historiskt och använts fortfarande, tar sida med de RIKA och MAKTEN, trycker ner folket "Du ska lyda överheten".
I länder som Sverige används nedtryckningen mer internt och för att lura till sig pengar och makt inom gruppen.
Och fördummningen de lurar på och och försöker lura på mer folk.
Citera
2024-11-01, 09:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då ska du få ett tips i all välmening tillbaka: När du gjort bort dig, erkänn det. Det bli bara värre annars.

Ska du välta ett bord annars?
Jag höll med dig om att vi inte gillar islam, varken mer eller mindre.
Tråkigt att du skulle hugga på ett enstaka ord där.
Whatever floats your boat …

Jag är generellt mer fokuserad på andemeningen än på att märka ord.
Det är min akilleshäl. (Den pajkastare hugger efter så fort de ser en möjlighet.)
Min styrka är att jag tror på sanningen.

Hoppas att fler börjar göra det.
Citera
2024-11-01, 09:54
Medlem
På den här sidan kan ni fylla i era kontaktuppgifter och få ett gratis Nya Testamentet ("Boken om hopp" - NT, som även innehåller livsberättelser) hemskickad: https://www.jesus.se/en-gratis-bibel/
Citera
2024-11-01, 09:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Uppfinner egna definitioner på ord och så argumenterar han efter dom.

Det du beskriver som att jag ”uppfinner egna definitioner” är en process av djupare analys och reflektion över begrepp som ofta tas för givna. Genom att granska och ifrågasätta dessa begrepp kan man upptäcka nya nyanser och djupare betydelser som kanske inte var uppenbara vid första anblicken.
Detta kan leda till att man justerar eller utökar definitionerna för att bättre fånga dessa insikter.
Sanningen kan vara konstant, men våra sätt att uttrycka och förstå den kan förändras över tid. Detta kan bero på nya insikter, erfarenheter eller perspektiv som vi får.
Att kunna mötas i att sanningen är det viktigaste är en stark grund för meningsfulla diskussioner och debatter.
Citera
2024-11-01, 09:59
Medlem
När det kommer till Bibelöversättning på svenska så rekommenderar jag Svenska Folkbibeln!
Citera
2024-11-01, 10:08
Medlem
"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom."

Johannesevangeliet 3:16-17 (SFB98)
Citera
2024-11-01, 10:57
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

Nej. Du höll med mig om att tycka islam är omoraliskt. Låt oss kolla historiken för att tydliggöra hela islam-gate en gång för alla.

Citat:
[Ursprunglig kontext är Fiffiniffis tolkning av Jesus predikan kring "Gör er inga bekymmer"]

Man måste vara hjälplöst dum om man tror att Jesus menar att man ska lägga sig ner och dö i princip, och att en sån galen uppmaning överlevt i 2 000 år utan att någon upptäckt det förrän en random Flashbackare pekar ut felet. Suck …

Varför skulle inte galna och omoraliska läror kunna bestå över lång tid?

De självdör eller marginaliseras genom naturligt urval som allt annat.

Vi är väl t ex överens om att islam är galet och omoraliskt?

Vi är överens om att tycka så ja.
Hur står sig islam ur det evolutionära perspektivet då?
Rätt skapligt om vi ska vara objektiva. Kanske kommer islam genom sin framgång att bevisa min tes om att vi i väst begick ett misstag när vi lämnade kristendomen.

Ser du inte hur du precis sa emot dig själv? Du säger att omoraliska läror självdör...men direkt efter säger du att islam är omoralisk men går som tåget

Du och jag tycker så, sa jag väl? Det är subjektivt.
Sedan gick jag direkt över till en objektiv analys

Hur i hela friden kan du säga att omoraliska läror självdör när du själv vidgår att islam är omoraliskt OCH varit framgångsrikt i 14 sekler? Du MÅSTE se hur du säger emot dig själv

Du klipper och klistrar som vanligt.
Skulle jag inte veta vad jag själv tycker i frågan?
Du verkar ignorera att jag tydligt skiljer på subjektivt och objektivt.

Varför i hela friden skulle du göra en subjektiv bedömning när du själv vidgår att det går emot OBJEKTIVA fakta?

För att det vi tycker är subjektivt.
Du frågade: ”Vi är väl t ex överens om att islam är galet och omoraliskt?”
Och jag svarade: "Vi är överens om att tycka så ja."

Jag är helt med. Du TYCKER islam är en omoralisk lära. Och du är övertygad om att omoraliska läror självdör. Berätta nu hur du kan anse det samtidigt som du säger att det är objektiva fakta att islam varit framgångsrikt i 14 sekler

Tråkigt att du skulle hugga på ett enstaka ord där.

Jag vidhåller att din hållning i dels själva sakfrågan och dels din skadehantering är FULLSTÄNDIGT ABSURD. Det är supertydligt att du vet att du har fel men vägrar erkänna det och istället försöker skylla det på mig. Och jag är övertygad om att du så här dags ångrar att du inte bara var ärlig från början istället för att gräva ner dig ännu djupare i en skyttegrav du inte kan ta dig ur.

Det är min position. Något mer DU vill säga i ämnet?
Citera
2024-11-01, 12:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej. Du höll med mig om att tycka islam är omoraliskt. Låt oss kolla historiken för att tydliggöra hela islam-gate en gång för alla.

Gärna:

Citat:
(Man kan hålla två tankar i huvudet samtidigt).
Objektivt sett betraktar jag islam som "en karta som fungerar" baserat på framgången.

Jag har alltså aldrig hävdat att "islam är omoraliskt".
Jag höll bara med något oviktigt i förbifarten som jag uppfattade som att vi inte gillar islam.
Det var inte på något vis ett sakligt inlägg i någon djupare mening och ska naturligtvis inte missbrukas av andra som ett sådant. Det är omoraliskt.

Sedan är det inte hederligt av dig att klippa bort "galen" från "galen och omoralisk" för att ändra det till att jag höll med om "omoralisk". Det får ju såklart en HELT annan betydelse här.

Jag höll med om att vi kan tycka att islam är "galen och omoralisk" samtidigt som dess framgång säger något helt annat.

Fram med saxen nu så att du kan klippa och klistra lite mer.
Det ska bli intressant att se vad du ska hitta på.
Citera
2024-11-01, 12:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Stolligheten syns tydligt på minskningen av procenten (fanatiskt) troende på Gud i Sverige. Från nästan "alla" i början på 1900-talet till nästan "inga" numera.

Om man ser till resultatet, (titta på hur Sverige gått från ett framgångsrikt land där tilliten mellan människor var hög, till rena vilda västern) är det verkligen något att fira?
Citera
2024-11-01, 12:37
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat att "islam är omoraliskt". Jag höll bara med något oviktigt i förbifarten som jag uppfattade som att vi inte gillar islam.

Jo, det har du, Herr Hederskodex.

Vi är väl t ex överens om att islam är galet och omoraliskt?

Vi är överens om att tycka så ja.

/.../

Du och jag tycker så

Därefter har du haft CHANS på CHANS på CHANS att ta tillbaka det, men du har hela tiden konkludent accepterat att du finner islam omoraliskt. Men NU, helt plötsligt, kommer du med att du "inte gillar islam" men att det inte alls är omoraliskt.

Du beter dig besynnerligt just nu, Herr Hederskodex. Det är rent patetiskt.

Citat:
Sedan är det inte hederligt av dig att klippa bort "galen" från "galen och omoralisk" för att ändra det till att jag höll med om "omoralisk".

Du höll med om BÅDA, Herr Hederskodex. Skärp dig.

Citat:
Jag höll med om att vi kan tycka att islam är "galen och omoralisk" samtidigt som dess framgång säger något helt annat.

Nej, Herr Hederskodex. Du höll med mig om ATT islam var omoralisk, vi båda TYCKTE ATT islam är omoraliskt. Det framgår tydligt.
Citera
2024-11-01, 12:55
Medlem
Citat:
Om man ser till resultatet, (titta på hur Sverige gått från ett framgångsrikt land där tilliten mellan människor var hög, till rena vilda västern) är det verkligen något att fira?
Sverige blev ju mycket BÄTTRE under tiden religiositeten minskade.

Under senare år har väl religiositeten ÖKAT?
Men jag skyller inte den stora försämringen något mycket på religion mest på klantiga politiker. T ex:
/Hur kan det bli bara 3 år för ÖVERLAGT mord?!!!
/Och domstolarna agerar ju helt idiotiskt t ex i fallet där det blev en "tummetott" fastän det bevisades att en bunt män var där, men inte kunde bevisas vem av dem som gjorde vad, fastän de hade åkt till den platsen FÖR ATT utföra ett grovt brott!!!
I Sverige tar domstolar inte hänsyn till indisieKEDJOR, som gör att det är omöjligt att vara något annat, de räknar bara indicier en och en så det är möjligt att det kan vara annat.
Citera
2024-11-01, 13:32
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jodå, det tror jag de gör. De vill bara inte kännas vid något som helst konkret eftersom det rimligen skulle ge effekter i verkligheten som går att jämföra med det faktiska utfallet.

Innerst inne tror jag de har en gamska klar bild av gud som de inte vill delge omgivningen.

Jag skulle kalla dem för smarta för att tro på skiten med hull och hår, men för investerade för att kunna kritisera den. De vet att det inte är möjligt att vara kristen på en intellektuell basis. Men vill ändå vara kristna.

Skulle inte säga att det är enda anledningen, men det ligger nånting i det du skriver.
Ska inte svära på hur det är för Jordan Petersson, där har jag inte hört tillräckligt mycket (men ändå alldeles för mycket...).
Men Flammarion tror definitivt inte på någon gud. Hans definition av gud är helt annorlunda än vår. Hans gud är verkligen bara en idé eller ett axiom eller vad han nu vill kalla det. Han tror definitivt inte på någon metafysisk personlighet som har någon egen makt. Det är faktiskt enkel fakta. Om du ska ha nått vettigt samtal med honom så måste du förstå att det ni pratar om inte är religion, det är filosofi.

Citat:
Det du beskriver som att jag ”uppfinner egna definitioner” är en process av djupare analys och reflektion över begrepp som ofta tas för givna. Genom att granska och ifrågasätta dessa begrepp kan man upptäcka nya nyanser och djupare betydelser som kanske inte var uppenbara vid första anblicken.
Detta kan leda till att man justerar eller utökar definitionerna för att bättre fånga dessa insikter.
Sanningen kan vara konstant, men våra sätt att uttrycka och förstå den kan förändras över tid. Detta kan bero på nya insikter, erfarenheter eller perspektiv som vi får.
Att kunna mötas i att sanningen är det viktigaste är en stark grund för meningsfulla diskussioner och debatter.
Du gör alldeles säkerligen det du säger där. Och sen efter det så hittar du på en helt egen definition som är helt annorlunda än den som "alla" andra använder.
Och en väldigt mycket starkare grund för att kunna föra meningsfulla diskussioner och debatter är att man pratar samma språk. Och då finns det två alternativ.
1. Vi använder vår vanliga svenska.
2. Du förklarar klart och tydligt att du pratar om något helt annat än vad alla andra gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in