Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepahedern
Ja juste, glömde ju bort att det var din åsikt, förlåt om jag tog dig på allvar

Stämmer, och jag känner inget just nu dock. Mest tankar kring omställningen som blir.

du kan förvänta dig ungefär ingenting. Jag hade rökt i mer än trettio år innan jag slutade, eller jo du kommer drömma lite mer igen
Citera
Idag, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Har aldrig stött på någon som verkligen vill sluta med cannabis och sedan inte klarat av det pga abstinens. Vet ingen som fasar för att sluta med cannabis som du ser med alkohol och tabletter, och då däremot kan missbrukare bli aggressiva.

Inte jag heller. Men jag tror att de fortsätter för att de tycker att det är bra att bli hög. De gillar känslan och väljer berusningen trots att den förstör deras förhållande, ekonomi, karriär etc. Och jag märker en stor skillnad i personligheten före och efter hos de av mina vänner som röker cannabis.
Citera
Idag, 16:53
Medlem
sappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Har aldrig stött på någon som verkligen vill sluta med cannabis och sedan inte klarat av det pga abstinens. Vet ingen som fasar för att sluta med cannabis som du ser med alkohol och tabletter, och då däremot kan missbrukare bli aggressiva.

Cannabis är en av de droger som är absolut svårast att sluta med. Inte pga just abstinens (ja abstinens existerar), men för att det är svårt att motivera sig att sluta röka. De flesta som röker klarar en vardag utan problem. Men när den vardagen man vänjt sig med ändras (sluta röka) då blir det jobbigare. Eller jobbigare kanske är fel ord, men livet blir rätt trist och det blir mer alkohol och baksmällor troligen haha.

Vad som är missbruk och bruk av cannabis är lite difust. Men skulle väl säga att alla som röker dagligen och även helger är missbrukare/beroende.
Citera
Idag, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepahedern
Jag har brukat(och missbrukat periodvis) cannabis i nästan 12 år.

Berättelse
Sedan introduktionen av denna drog så fattade jag snabbt tycke och genom åren så blev användandet mer intensivt, först varannan helg, sen varje helg. Från varje helg till vardagar.. japp, det börjar få sitt grepp och ens liv börjar utformas kring användandet.
En del av det har berott på andra omständigheter i livet som gjort att man brukat/missbrukat under perioder varje dag - mycket tid att döda exempelvis.
Det senaste året så har användningen varit nästan varje dag.

Ett smärtsamt uppvaknande
Jag har under en period tillbaka träffat en partner som i sig inte är förtjust i droger numera(då hen själv haft problem med droger tidigare i livet) och således berättade jag inte om att jag fortfarande använde mig av gräs vid egentid av rädslan att hen skulle lämna mig.
En anledning var också att jag ändå djupt inom mig var bestämd att sluta, men inte exakt när - så ett erkännande kändes som en onödig risk att ta.

Dock så var detta ett uppvaknande jag behövde, då jag insåg att jag var mer fast och tillbakahållen av det än jag trodde.

Känslan och stressen över mitt "tvång" bereda och skapa rum för denna egentid kring att vara hög och instängd i min bubbla började bryta ner mig när jag väl var där och hög igen..

Det värsta var när jag insåg hur detta indirekt tryckte undan min partner från att hänga med mig.

Dom dagarna vi hängde en stund för att sedan skiljas åt så märkte jag besvikelsen då hen egentligen gärna hade umgåtts mer än vi gjorde tack vare min stress över att få denna egentid.. hög och påverkad. Detta gjorde såklart väldigt ont i mig och ledsen på mig själv över att jag gjorde såhär.

Varje gång denna situation uppstod och effekten av gräset tog sig ann, så tänkte jag bland annat:

"Jag måste sluta med detta.."
"Okej, jag slutar när mitt lager av gräs är slut.." etc.

Dessa tankar har snurrat i säkert ett par år.

Men väl när ruset lagt sig och den nya dagen börjar, så längtar man efter tiden att vara hög igen. Detta onda komplex insåg jag skulle bli en svår sak att bekämpa med lättvindiga medel.. men varje gång det skedde så blev smärtan och sorgen över det bara värre och värre på senare tid.

Elden som befriade mig

Under många år så har en del av min egentid med gräset varit att spendera tid i skogen. Att sitta framför en brasa med lite gott att äta/dricka, lyssna på musik etc. Mycket lockande och trevligt.

Situationen som blev en hastig vändpunkt var just en sådan där jag kände mig stressad över att få denna nyktra egentid. När min partner väl lämnat så hade jag den.. perfekt. Då kan jag tutta i mig gräset så jag blir hög och kan göra det jag gjort i snart 12 års tid.

Men denna gång blev så blev känslorna, skulden, skammen och sorgen över mitt beteende hela så fruktansvärd att jag istället för att göra den där mysiga lilla brasan i skogen att sitta framför, så gick jag en lång promenad där jag under tiden insåg att jag måste besluta mig för att sluta... idag... direkt.

Så fort jag kom hem så drog jag fram wellpapp ur förrådet tillsammans med lite annat brännbart.
Jag tog fram allt cannabis jag hade inklusive allt tillbehör och utrustning, la det i högen och tände på.

Känslan av att se det brinna.. lukten av gräset och lågorna som sakta konsumerade allting gav mig 12 år av tillbakablickar i mitt huvud.. alla platser jag bängat på, allt sällskap, årstider, händelser - allt spolades igenom som ett uppsnabbat bildspel - nu är det över, för alltid och jag känner mig vemodig men även en stor befrielse.

Eftertanke
Det var några dagar sedan jag la allt på brasan och jag känner mig oerhört lättad över steget jag nyss tagit, men också lite ängslig/nervös över hur jag kommer må den närmsta perioden.
Dock så är jag väldigt hoppfull om att inom några månader känna en stor skillnad i hur jag mår och är överlag då jag aldrig varit fri under så lång period sedan.
Har bra, aktiva intressen vilket jag är tacksam för så jag har egentligen saker att fylla denna tid med, även om jag just nu inte känner mig övervägande motiverad alla gånger.

Förväntningar

Då detta (väldigt hastiga)uppbrott är så nytt så är jag såklart nyfiken på vad jag kan förvänta mig uppleva som kan vara jobbigt, och hur jag kan hantera det på bästa sätt.

Till er som suttit fast på liknande sätt eller värre - vad upplevde ni och hur gjorde ni för att lindra eventuell abstinens? Hur länge höll det på? Kände ni klar skillnad efter en viss tid nykter?

Jag är väldigt stolt över mig själv att inte ha fastnat i något "värre" än cannabis, även om det i sig, kan medföra sina problem vid missbruk såklart.

Tack för att ni läste och eventuellt besvarar mina tankar kring vad jag har framför mig.

Allt gott.

/SH

Du kommer gå upp några poäng i IQ.
Citera
Idag, 17:00
Medlem
Symptms avatar
jag slutade efter 17 år av daglig konsumption.. eller slutade och slutade

kör enbart ett race på semestern varje år, räcker för mig
Citera
Idag, 17:01
Medlem
Bamsesfriluftslivs avatar
Asså visst, man kan bli psykiskt torsk på cb, men för helvete. En hel novell för det här? Starta en blogg

Jag röker periodvis som en galning, och när jag slutar är det samma visa: en vecka av grov ångest (kommer dock alltid först på kvällen, vet ej varför), svårt/omöjligt att sova första 3-5 dagarna (kan hjälpas med att bara ta en sömntablett för dessa dagar, så inget stort problem), låg motivation till vardagssysslor och låg aptit.

Så, nu är du cannabisfri. Puh!!!
Citera
Idag, 17:02
Medlem
Flummigheters avatar
Jag tycker nog att det känns dumt att sluta med plantan. Allt blir trevligare med en stadig holk som förberedelse.
Citera
Idag, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Du kommer gå upp några poäng i IQ.

För mig påverkar rökandet inte intelligensen alls. Presterar lika bra på alla olika sorters IQ-test (nätbaserade, så jag tar inte poängen på allvar, men den förändras inte).

Det enda cannabis gör med mig och många andra är att den sparkar ned ens korttidsminne ganska rejält. Detta upplever jag som "bara störigt", medan det för andra kan upplevas som värre.

Men ger dig ändå 50% rätt, för man känner sig skarpare och mer "mentalt alert" när man varit rökfri ett tag.

Alla som röker borde ta uppehåll emellanåt för att få lite kontrast.
Citera
Idag, 17:12
Medlem
Nykterheten kan kännas som att du inte känner igen dig själv, och det kan kännas udda socialt. Intensiva drömmar kan du nog vänta dig den första tiden. Nattliga svettningar. Sedan tristess och brist på motivation. Eventuellt sömnbesvär.

Det varar inte särskilt länge, det löser du. "Byt" inte drog och medicinera med alkohol eller annat. Måste du, så välj då koffein eller socker. På sin höjd en insomningstablett till natten (via VC).

Lycka till! I vissa avseenden blir livet klart bättre utan cannabis. I andra avseenden sämre. Det tydligaste i mitt tycke är att man inte är lika nöjd med att ha tråkigt eller vara sysslolös. Det resulterar dock i längden i att man får mer gjort. Så det är på gott och ont. Jag har aldrig ångrat att jag slutade.
Citera
Idag, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsesfriluftsliv
För mig påverkar rökandet inte intelligensen alls. Presterar lika bra på alla olika sorters IQ-test (nätbaserade, så jag tar inte poängen på allvar, men den förändras inte).

Det enda cannabis gör med mig och många andra är att den sparkar ned ens korttidsminne ganska rejält. Detta upplever jag som "bara störigt", medan det för andra kan upplevas som värre.

Men ger dig ändå 50% rätt, för man känner sig skarpare och mer "mentalt alert" när man varit rökfri ett tag.

Alla som röker borde ta uppehåll emellanåt för att få lite kontrast.

Det finns ganska bra evidens på just den... trots att alla som röker dagligen tydligen hör till undantagen 😆
Citera
Idag, 17:42
Medlem
Citat:
Det finns ganska bra evidens på just den... trots att alla som röker dagligen tydligen hör till undantagen 😆

Jag både förstår och motsätter mig att det sänker intelligensen. Det är lustigt, för ibland när jag rökt är det som att jag låser upp en del av hjärnan som i nyktert tillstånd är otillgänglig, och jag kan t.o.m. prestera bättre då än när jag är nykter. Jag liksom ser lösningen till uppgifterna på ett konstigt sätt. Men som sagt, det är bara på IQ-test, och IQ-test går inte riktigt att likställa med intelligens som helhetsbegrepp.

Om det är något jag kan skriva under på så är det i alla fall att dagligt rökande inte gör en smartare eller mer mentalt alert. Jag får svårare att hålla konversationer och hitta rätt ord, och får dåligt flyt i meningarna.

... Men visst är det skönt att vara hög, vi rökare röker ju av en anledning. Som med mycket annat i livet finns det alltid ett pris att betala för nöjet!!
Citera
Idag, 17:45
Medlem
mysko-xs avatar
Citat:

Vill börja med att säga Gudfart till TS!
Och även om det ffa handlar om ens Relation till plantan snarare än plantan i sig, så är det bästa man kan göra när man tvekar, eller om man känner att man inte är i kontroll, att ta en paus. I värsta fall, om man har en väldigt stark "missbrukarpersonlighet" så må man ju hålla sig borta från allt helst.
Medan andra klarar att vara sin egen doktor och bruka mediciner på eget bevåg. (Skillnaden mellan gift och medicin är dosen, sade en klok grek.)

Har själv perioder med morgon till kväll, och år eller halvår helt utan. Numera är det mer intressant med övergångarna däremellan än ängsligt, som när jag var yngre. Lära sig följa ödets vindar helt enkelt (som du gör nu, i form av en ny kärlek). Och gilla läget.

Sedan vill jag dela dessa två studier:
https://www.psypost.org/low-dose-lon...s-brain-aging/
Citat:
In a new study that could pave the way for new treatments targeting age-related cognitive decline, researchers have discovered that low-dose, long-term administration of a key cannabis component can reverse aging processes in the brain and has an anti-aging effect overall.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39508467/
Citat:
Results: Men with a history of cannabis use had less cognitive decline from early adulthood to late midlife compared to men without a history of cannabis use. Among cannabis users, neither age of initiation of cannabis use nor frequent use was significantly associated with a greater age-related cognitive decline.

Discussion and conclusions: In a sample of more than 5000 men followed for a mean of 44 years, we found no significant harmful effects of cannabis use on age-related cognitive decline.

Det är ju en gammal slogan, att man blir korkad av cannabis. Men det är mest en grav projektion av alla som förstör sin hjärna medelst lösningsmedlet alkohol.

Man ska komma ihåg att fasta från allt! Ibland. T.o.m. vatten, och luft (tänk Wim Hof/frigörande andning). Utom kärleken! Den ska man värna och vårda idogt och i all tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in