Cannabis är väldigt vanebildande. precis som alkohol blir det ett ofta ett sätt att fly dagliga vedermödor.
Rökte i 5-6 år själv och slutade sen. Blev paranoid och isolerade mig själv. Det som motiverade mig var igentligen den gamla klyschan: När man röker CB kan man nöja sig med att göra i princip vad som helst. Dvs Guilty pleasures expanderar och tar över allt jag gjorde. "Have you ever seen a concert? Have you ever seen a concert... On weed?!
Att sluta med cannabis är betydligt mindre dramatiskt än de flesta andra substanser vi trycker i oss. Såklart är alla olika i vilken drog eller beteende som vi weaponised för att stå ut med livet.
Det fina med att sluta med CB är att man fort märker fördelarna, samt att det inte är så jävlig avtändning (för att uttrycka mig som en riktig blandmissbrukare
. Efter en vecka bör du redan märka att ditt minne förbättras. Inte för viktiga saker, men för sånt där skröfs som vad man kollade på igår. Vad som hände slutet av ölhävar-kvällen osv.
Det kräver att du vill och är motiverad att göra det. Men det är hästlängder ifrån att sluta med tex nikotin eller ett rejält ingånget alkoholmissbruk.
Mitt tips är att sluta cold-turkey, men att samtidigt vara schysst emot dig själv ifall du faller tillbaka. Det är iaf min övertygelse att själva akten av att säga nej till ett beroende tränar ens disciplin något otroligt. Mer dessto fler gånger man ger sig på det. Tillslut är man van vid effekterna av det avbrutna beroendet och kan bättre bemöta sin bångstyriga knopp.
Att trappa ner tror jag mer är för dem som vill sluta men igentligen inte har några gigantiska problem.IMO.