Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 17:45
Medlem
Rökte i 10 år cirka och första 2-3 månaderna var jobbiga på olika sätt men har man väl bestämt sig så är det inte så farligt, snart tre år sedan jag slutade och tänker extremt sällan på att röka, något som hela min dag kretsade runt förr.
Citera
Idag, 17:52
Medlem
Rashygiens avatar
Bra jobbat! Känns som att du borde ha passerat det värsta med svettningar och mardrömmar vid det här laget. Du kommer garanterat få ett sug för en hövding till och från. Mitt bästa tips för att fortsätta hålla dig drogfri är att börja träna om du inte redan gör det. Tränar du redan så fortsätt med det och satsa lite mer. Det hjälper för att skingra tankarna, du fokuserar på annat, sover och äter bra samt känner dig allmänt som en fräschare och bättre människa. När man tränar är det också viktigt att äta rätt och bra för att få ut så mycket som möjligt. Matlagning är också ett bra intresse/tidsfördriv som du dessutom kan göra tillsammans med din partner eller bara för att imponera och kunna bjuda på kalasgod mat.
Se upp för alkoholen! Det är lätt att trilla tillbaka när man är på fyllan och villan.

Håll fanan högt kompis, jag tror på dig!
Citera
Idag, 17:57
Medlem
Man blir lat av cb, men för mej så är det inte beroendeframkallande. Inte mer än socker.
Så olika det kan vara, lycka till.
Citera
Idag, 18:04
Medlem
Bassplays avatar
Du kommer uppleva kraftig abstinens.

Nattsvettningar, humörsvängningar , dålig sömn , viss frossa är möjligt.

Du kommer ha dålig aptit och tycka allt känns tråkigt och ointressant.

Det värsta går över , men suget kommer alltid finns där i större och mindre kapacitet.

Mitt tips är att hitta en annan hobby , oavsett vad det kan vara.

Jag tycker det var svårast när man har såna där tillfällen att man ska vara ensam en kväll eller natt, och vill koppla av med en gås, egentligen.

Håll dig sysselsatt och fokusera på annat då ska du klara det. Det krävs en hel del att komma så långt som du gjort.

Att skjuta upp och tänka , bara den här påsen sen skärper jag mig är enkelt. Att faktiskt inte köpa mer är svårare.

Lycka till!
Citera
Idag, 18:06
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sappy
Cannabis är en av de droger som är absolut svårast att sluta med. Inte pga just abstinens (ja abstinens existerar), men för att det är svårt att motivera sig att sluta röka. De flesta som röker klarar en vardag utan problem. Men när den vardagen man vänjt sig med ändras (sluta röka) då blir det jobbigare. Eller jobbigare kanske är fel ord, men livet blir rätt trist och det blir mer alkohol och baksmällor troligen haha.

Vad som är missbruk och bruk av cannabis är lite difust. Men skulle väl säga att alla som röker dagligen och även helger är missbrukare/beroende.

Du svarar på nått annat men ja jag håller med dig i det mesta där
Citera
Idag, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsesfriluftsliv
Jag både förstår och motsätter mig att det sänker intelligensen. Det är lustigt, för ibland när jag rökt är det som att jag låser upp en del av hjärnan som i nyktert tillstånd är otillgänglig, och jag kan t.o.m. prestera bättre då än när jag är nykter. Jag liksom ser lösningen till uppgifterna på ett konstigt sätt. Men som sagt, det är bara på IQ-test, och IQ-test går inte riktigt att likställa med intelligens som helhetsbegrepp.

Om det är något jag kan skriva under på så är det i alla fall att dagligt rökande inte gör en smartare eller mer mentalt alert. Jag får svårare att hålla konversationer och hitta rätt ord, och får dåligt flyt i meningarna.

... Men visst är det skönt att vara hög, vi rökare röker ju av en anledning. Som med mycket annat i livet finns det alltid ett pris att betala för nöjet!!

Jo, med evidens menade jag att det är undersökt på riktigt av riktiga forskare och med riktiga tester. Folk som rökt mycket under lång tid tappar en 5-6 poäng i IQ men det kommer tillbaks när de slutar. Gläd dig åt att dina är på väg tillbaka 😄
Citera
Idag, 18:54
Medlem
Bamsesfriluftslivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jo, med evidens menade jag att det är undersökt på riktigt av riktiga forskare och med riktiga tester. Folk som rökt mycket under lång tid tappar en 5-6 poäng i IQ men det kommer tillbaks när de slutar. Gläd dig åt att dina är på väg tillbaka 😄

Okej, jag motsätter mig inte studierna. Får rätta mig i ledet och inse att min upplevda högre intelligens är inbillad ......... men det käääänns ju så verkligt!!! Jaja, tur att jag för tillfället har uppehåll, så slipper jag få dåligt samvete! (Tills jag börjar röka igen. Hah!!)
Citera
Idag, 19:01
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Jag kan vara utan att röka, men jag tappar lust och motivation för att spela musik. Och den är viktig för mig. Sen tror jag verkligen cannabis är en gåva från Gud. Vi är skapta för att kunna uppleva det och det höjer ens medvetande på vissa sätt och kan användas som en medicin.

Men problemet blir ju när det missbrukas. Och det är väldigt lätt att missbruka det för många inkl. mig själv, på daglig basis då även om inte alls mängder men blir ändå påverkad. Och jag kan inte ignorera faktumet att det gör en lite segare, minnet påverkas, man lever mer som i en dimma på något vis osv.

Men grattis, fint för dig och lycka till!
Citera
Idag, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Du kommer uppleva kraftig abstinens.

Nattsvettningar, humörsvängningar , dålig sömn , viss frossa är möjligt.

Du kommer ha dålig aptit och tycka allt känns tråkigt och ointressant.

Det värsta går över , men suget kommer alltid finns där i större och mindre kapacitet.

Mitt tips är att hitta en annan hobby , oavsett vad det kan vara.

Jag tycker det var svårast när man har såna där tillfällen att man ska vara ensam en kväll eller natt, och vill koppla av med en gås, egentligen.

Håll dig sysselsatt och fokusera på annat då ska du klara det. Det krävs en hel del att komma så långt som du gjort.

Att skjuta upp och tänka , bara den här påsen sen skärper jag mig är enkelt. Att faktiskt inte köpa mer är svårare.

Lycka till!

kraftiga abstinens??
du vet inte vad du pratar om eller hur. Cannabis är ju knappt beroende framkallande.
l
Citera
Idag, 19:21
Medlem
Cannabis är väldigt vanebildande. precis som alkohol blir det ett ofta ett sätt att fly dagliga vedermödor.

Rökte i 5-6 år själv och slutade sen. Blev paranoid och isolerade mig själv. Det som motiverade mig var igentligen den gamla klyschan: När man röker CB kan man nöja sig med att göra i princip vad som helst. Dvs Guilty pleasures expanderar och tar över allt jag gjorde. "Have you ever seen a concert? Have you ever seen a concert... On weed?!

Att sluta med cannabis är betydligt mindre dramatiskt än de flesta andra substanser vi trycker i oss. Såklart är alla olika i vilken drog eller beteende som vi weaponised för att stå ut med livet.

Det fina med att sluta med CB är att man fort märker fördelarna, samt att det inte är så jävlig avtändning (för att uttrycka mig som en riktig blandmissbrukare . Efter en vecka bör du redan märka att ditt minne förbättras. Inte för viktiga saker, men för sånt där skröfs som vad man kollade på igår. Vad som hände slutet av ölhävar-kvällen osv.

Det kräver att du vill och är motiverad att göra det. Men det är hästlängder ifrån att sluta med tex nikotin eller ett rejält ingånget alkoholmissbruk.

Mitt tips är att sluta cold-turkey, men att samtidigt vara schysst emot dig själv ifall du faller tillbaka. Det är iaf min övertygelse att själva akten av att säga nej till ett beroende tränar ens disciplin något otroligt. Mer dessto fler gånger man ger sig på det. Tillslut är man van vid effekterna av det avbrutna beroendet och kan bättre bemöta sin bångstyriga knopp.

Att trappa ner tror jag mer är för dem som vill sluta men igentligen inte har några gigantiska problem.IMO.
Citera
Idag, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepahedern
Jag har brukat(och missbrukat periodvis) cannabis i nästan 12 år.

Berättelse
Sedan introduktionen av denna drog så fattade jag snabbt tycke och genom åren så blev användandet mer intensivt, först varannan helg, sen varje helg. Från varje helg till vardagar.. japp, det börjar få sitt grepp och ens liv börjar utformas kring användandet.
En del av det har berott på andra omständigheter i livet som gjort att man brukat/missbrukat under perioder varje dag - mycket tid att döda exempelvis.
Det senaste året så har användningen varit nästan varje dag.

Ett smärtsamt uppvaknande
Jag har under en period tillbaka träffat en partner som i sig inte är förtjust i droger numera(då hen själv haft problem med droger tidigare i livet) och således berättade jag inte om att jag fortfarande använde mig av gräs vid egentid av rädslan att hen skulle lämna mig.
En anledning var också att jag ändå djupt inom mig var bestämd att sluta, men inte exakt när - så ett erkännande kändes som en onödig risk att ta.

Dock så var detta ett uppvaknande jag behövde, då jag insåg att jag var mer fast och tillbakahållen av det än jag trodde.

Känslan och stressen över mitt "tvång" bereda och skapa rum för denna egentid kring att vara hög och instängd i min bubbla började bryta ner mig när jag väl var där och hög igen..

Det värsta var när jag insåg hur detta indirekt tryckte undan min partner från att hänga med mig.

Dom dagarna vi hängde en stund för att sedan skiljas åt så märkte jag besvikelsen då hen egentligen gärna hade umgåtts mer än vi gjorde tack vare min stress över att få denna egentid.. hög och påverkad. Detta gjorde såklart väldigt ont i mig och ledsen på mig själv över att jag gjorde såhär.

Varje gång denna situation uppstod och effekten av gräset tog sig ann, så tänkte jag bland annat:

"Jag måste sluta med detta.."
"Okej, jag slutar när mitt lager av gräs är slut.." etc.

Dessa tankar har snurrat i säkert ett par år.

Men väl när ruset lagt sig och den nya dagen börjar, så längtar man efter tiden att vara hög igen. Detta onda komplex insåg jag skulle bli en svår sak att bekämpa med lättvindiga medel.. men varje gång det skedde så blev smärtan och sorgen över det bara värre och värre på senare tid.

Elden som befriade mig

Under många år så har en del av min egentid med gräset varit att spendera tid i skogen. Att sitta framför en brasa med lite gott att äta/dricka, lyssna på musik etc. Mycket lockande och trevligt.

Situationen som blev en hastig vändpunkt var just en sådan där jag kände mig stressad över att få denna nyktra egentid. När min partner väl lämnat så hade jag den.. perfekt. Då kan jag tutta i mig gräset så jag blir hög och kan göra det jag gjort i snart 12 års tid.

Men denna gång blev så blev känslorna, skulden, skammen och sorgen över mitt beteende hela så fruktansvärd att jag istället för att göra den där mysiga lilla brasan i skogen att sitta framför, så gick jag en lång promenad där jag under tiden insåg att jag måste besluta mig för att sluta... idag... direkt.

Så fort jag kom hem så drog jag fram wellpapp ur förrådet tillsammans med lite annat brännbart.
Jag tog fram allt cannabis jag hade inklusive allt tillbehör och utrustning, la det i högen och tände på.

Känslan av att se det brinna.. lukten av gräset och lågorna som sakta konsumerade allting gav mig 12 år av tillbakablickar i mitt huvud.. alla platser jag bängat på, allt sällskap, årstider, händelser - allt spolades igenom som ett uppsnabbat bildspel - nu är det över, för alltid och jag känner mig vemodig men även en stor befrielse.

Eftertanke
Det var några dagar sedan jag la allt på brasan och jag känner mig oerhört lättad över steget jag nyss tagit, men också lite ängslig/nervös över hur jag kommer må den närmsta perioden.
Dock så är jag väldigt hoppfull om att inom några månader känna en stor skillnad i hur jag mår och är överlag då jag aldrig varit fri under så lång period sedan.
Har bra, aktiva intressen vilket jag är tacksam för så jag har egentligen saker att fylla denna tid med, även om jag just nu inte känner mig övervägande motiverad alla gånger.

Förväntningar

Då detta (väldigt hastiga)uppbrott är så nytt så är jag såklart nyfiken på vad jag kan förvänta mig uppleva som kan vara jobbigt, och hur jag kan hantera det på bästa sätt.

Till er som suttit fast på liknande sätt eller värre - vad upplevde ni och hur gjorde ni för att lindra eventuell abstinens? Hur länge höll det på? Kände ni klar skillnad efter en viss tid nykter?

Jag är väldigt stolt över mig själv att inte ha fastnat i något "värre" än cannabis, även om det i sig, kan medföra sina problem vid missbruk såklart.

Tack för att ni läste och eventuellt besvarar mina tankar kring vad jag har framför mig.

Allt gott.

/SH

Blandade du med tobak?

Röker man rent gräs utan tobak så blir man inte beroende eller fast i det på samma sätt som med tobak!

Det kallas för uppehåll och det bör alla ta ibland,
Citera
Idag, 19:46
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepahedern
Jag har brukat(och missbrukat periodvis) cannabis i nästan 12 år.

Berättelse
Sedan introduktionen av denna drog så fattade jag snabbt tycke och genom åren så blev användandet mer intensivt, först varannan helg, sen varje helg. Från varje helg till vardagar.. japp, det börjar få sitt grepp och ens liv börjar utformas kring användandet.
En del av det har berott på andra omständigheter i livet som gjort att man brukat/missbrukat under perioder varje dag - mycket tid att döda exempelvis.
Det senaste året så har användningen varit nästan varje dag.

Ett smärtsamt uppvaknande
Jag har under en period tillbaka träffat en partner som i sig inte är förtjust i droger numera(då hen själv haft problem med droger tidigare i livet) och således berättade jag inte om att jag fortfarande använde mig av gräs vid egentid av rädslan att hen skulle lämna mig.
En anledning var också att jag ändå djupt inom mig var bestämd att sluta, men inte exakt när - så ett erkännande kändes som en onödig risk att ta.

Dock så var detta ett uppvaknande jag behövde, då jag insåg att jag var mer fast och tillbakahållen av det än jag trodde.

Känslan och stressen över mitt "tvång" bereda och skapa rum för denna egentid kring att vara hög och instängd i min bubbla började bryta ner mig när jag väl var där och hög igen..

Det värsta var när jag insåg hur detta indirekt tryckte undan min partner från att hänga med mig.

Dom dagarna vi hängde en stund för att sedan skiljas åt så märkte jag besvikelsen då hen egentligen gärna hade umgåtts mer än vi gjorde tack vare min stress över att få denna egentid.. hög och påverkad. Detta gjorde såklart väldigt ont i mig och ledsen på mig själv över att jag gjorde såhär.

Varje gång denna situation uppstod och effekten av gräset tog sig ann, så tänkte jag bland annat:

"Jag måste sluta med detta.."
"Okej, jag slutar när mitt lager av gräs är slut.." etc.

Dessa tankar har snurrat i säkert ett par år.

Men väl när ruset lagt sig och den nya dagen börjar, så längtar man efter tiden att vara hög igen. Detta onda komplex insåg jag skulle bli en svår sak att bekämpa med lättvindiga medel.. men varje gång det skedde så blev smärtan och sorgen över det bara värre och värre på senare tid.

Elden som befriade mig

Under många år så har en del av min egentid med gräset varit att spendera tid i skogen. Att sitta framför en brasa med lite gott att äta/dricka, lyssna på musik etc. Mycket lockande och trevligt.

Situationen som blev en hastig vändpunkt var just en sådan där jag kände mig stressad över att få denna nyktra egentid. När min partner väl lämnat så hade jag den.. perfekt. Då kan jag tutta i mig gräset så jag blir hög och kan göra det jag gjort i snart 12 års tid.

Men denna gång blev så blev känslorna, skulden, skammen och sorgen över mitt beteende hela så fruktansvärd att jag istället för att göra den där mysiga lilla brasan i skogen att sitta framför, så gick jag en lång promenad där jag under tiden insåg att jag måste besluta mig för att sluta... idag... direkt.

Så fort jag kom hem så drog jag fram wellpapp ur förrådet tillsammans med lite annat brännbart.
Jag tog fram allt cannabis jag hade inklusive allt tillbehör och utrustning, la det i högen och tände på.

Känslan av att se det brinna.. lukten av gräset och lågorna som sakta konsumerade allting gav mig 12 år av tillbakablickar i mitt huvud.. alla platser jag bängat på, allt sällskap, årstider, händelser - allt spolades igenom som ett uppsnabbat bildspel - nu är det över, för alltid och jag känner mig vemodig men även en stor befrielse.

Eftertanke
Det var några dagar sedan jag la allt på brasan och jag känner mig oerhört lättad över steget jag nyss tagit, men också lite ängslig/nervös över hur jag kommer må den närmsta perioden.
Dock så är jag väldigt hoppfull om att inom några månader känna en stor skillnad i hur jag mår och är överlag då jag aldrig varit fri under så lång period sedan.
Har bra, aktiva intressen vilket jag är tacksam för så jag har egentligen saker att fylla denna tid med, även om jag just nu inte känner mig övervägande motiverad alla gånger.

Förväntningar

Då detta (väldigt hastiga)uppbrott är så nytt så är jag såklart nyfiken på vad jag kan förvänta mig uppleva som kan vara jobbigt, och hur jag kan hantera det på bästa sätt.

Till er som suttit fast på liknande sätt eller värre - vad upplevde ni och hur gjorde ni för att lindra eventuell abstinens? Hur länge höll det på? Kände ni klar skillnad efter en viss tid nykter?

Jag är väldigt stolt över mig själv att inte ha fastnat i något "värre" än cannabis, även om det i sig, kan medföra sina problem vid missbruk såklart.

Tack för att ni läste och eventuellt besvarar mina tankar kring vad jag har framför mig.

Allt gott.

/SH

Det viktigaste du måste lära dig att leva med är att aldrig kunna ta en joint, inte ens feströka.
Humöret kan svaja och det tar en bra stund innan du hittar ditt rätta jag.
Klarar du hålla upp i ett år så kommer du inte ens tänka på det längre, bra gjort och lycka till, det här fixar du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in