2024-11-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag tänkte bara att det skulle vara lite märkligt att avregistreras för F-skatt om man fortfarande har F-skatt att betala.

Vad gäller själva firman så behöver den ju inte ens vara registrerad så då kan det vara lite svårt att bara få den att försvinna. Det är iaf klart att man isf inte kan avregistrera den.

De som är inne på riktig lågprislösning startar ett företag med sitt namn enbart, men tror de flesta vill ha ett namn också som är åtminstone skyddat i det egna länet.
Citera
2024-11-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De som är inne på riktig lågprislösning startar ett företag med sitt namn enbart, men tror de flesta vill ha ett namn också som är åtminstone skyddat i det egna länet.

Tycker själv det verkar lite sisådär att starta som enskild näringsidkare i det fallet. Men samtidigt har jag lite svårt att se att ett registrerat namn skall vara det intressanta här. Det är ju bara något som ligger i registret. Aktiviteten hänger ju mer ihop med F-skatten. Så tänker jag iaf.

Oavsett så kommer jag ändå inte ha någon möjlighet att diskutera vidare på ett tag så vi får väl sätta punkt här...
Citera
2024-11-29, 10:18
Moderator
HelgeBuks avatar
Ny tråd infogad. /Mod
Citera
2024-12-15, 21:10
Medlem
Hur ska jag tänka kring konto 2012 i enskild firma?

Tacksam för tips hur jag ska tänka för att det ska bli rätt när jag bokför mot konto 2012 i enskild firma. Kan jag se det som företagets skuld till ägaren som minskar? T ex när jag som enskild företagare betalar in skatt till Skatteverket bokför jag summan på konto 2012 i debet och sedan på konto 1930 i kredit.
Citera
2024-12-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masriken
Tacksam för tips hur jag ska tänka för att det ska bli rätt när jag bokför mot konto 2012 i enskild firma. Kan jag se det som företagets skuld till ägaren som minskar? T ex när jag som enskild företagare betalar in skatt till Skatteverket bokför jag summan på konto 2012 i debet och sedan på konto 1930 i kredit.

Jag skulle nog låta bli att bokföra skattekontot och sköta det utanför företaget. Anledningen är att då företaget inte är enskilt skattesubjekt och har därför inte eget skattekonto (det är din persons skattekonto som används såväl för företaget som för dig som person). Bokför du då skattekontot ändå så kommer inte bokföringen stämma överens med skatteverkets siffror för skattekontot. Det innebär då att du inte kan använda skatteverkets siffror för att stämma av bokföringen.

Ett annat problem man kan få är när skatten sen dras från skattekontot så görs det i ett svep utan hänsyn till om det är företagets eller din skatt. Hur skall man då bokföra, då får man sitta och hålla koll på hur mycket av skatten som var företagets.

Annars är ju så att insättning på skattekontet minskar skulden till skatteverket.
Citera
2024-12-15, 21:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Du kan ju tänka pengarna in på det kontot rör jag inte. Det är statens kosing. Det är ju rätt bra detta att även som enskild företagare ha givna regler. Så man slipper strul med Skatteverket.

Även om rådet om du kan skrapa ihop 25k och starta AB istället.
Citera
2024-12-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masriken
Tacksam för tips hur jag ska tänka för att det ska bli rätt när jag bokför mot konto 2012 i enskild firma. Kan jag se det som företagets skuld till ägaren som minskar?

Precis så, det är skulden till dig själv som minskar. Den enskilda firman är inte skattskyldig, du är, så när du gör en överföring till ditt skattekonto från firman så är det som vilket annat eget uttag som helst.

Om du vill kan du hålla skattekontot helt utanför din bokföring och boka överförningar till ditt skattekonto på samma konto som du bokför övriga egna uttag. När du gör årsbokslutet så nollar du både egna uttag och 2012 mot eget kapital, så det blir sak samma.
Citera
2024-12-16, 10:55
Medlem
Tack, ditt svar gör att det klarnar. Alltid tyckt det var lite knepigt med skattekonto.
Citera
2024-12-19, 10:16
Moderator
HelgeBuks avatar
Ny tråd infogad. /Mod
Citera
2024-12-29, 23:39
Medlem
Zoiders avatar
Momsfritt?

Hejsan.

En bekant har startat en enskild firma där han hyr ut sig själv till andra företag som maskinförare. Han använder då sin bil för att ta sig till och från sin arbetsplats inom sin näringsverksamhet. Får han då till den bilen köpa exempelvis däck och reservdelar och dra av dem som utgift och dra av moms även om han ju använder bilen i egenskap av privatperson också? Vi sitter och diskuterar detta och jag inser att det blir väldigt luddigt.

Bör han köpa en till bil som han bara använder inom sin näringsverksamhet eller är det bara att handla på och göra fulla avdrag trots att bara kanske 20% av bilens kilometrar rullar i rollen som näringsverksamhet eller är det helt stopp?

Blir det en akademisk fråga där det är svårt att bevisa åt vare sig ena eller andra hållet eller finns det klara ramar för hur detta får gå till?

Mvh
Zoider.
Citera
2024-12-30, 00:05
Medlem
Han kan ta upp milersättning för användande av privatbil. Utgifter för privatbilen får han betala privat, ej med företagets pengar.
Citera
2024-12-30, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoider
Hejsan.

En bekant har startat en enskild firma där han hyr ut sig själv till andra företag som maskinförare. Han använder då sin bil för att ta sig till och från sin arbetsplats inom sin näringsverksamhet. Får han då till den bilen köpa exempelvis däck och reservdelar och dra av dem som utgift och dra av moms även om han ju använder bilen i egenskap av privatperson också? Vi sitter och diskuterar detta och jag inser att det blir väldigt luddigt.

Bör han köpa en till bil som han bara använder inom sin näringsverksamhet eller är det bara att handla på och göra fulla avdrag trots att bara kanske 20% av bilens kilometrar rullar i rollen som näringsverksamhet eller är det helt stopp?

Blir det en akademisk fråga där det är svårt att bevisa åt vare sig ena eller andra hållet eller finns det klara ramar för hur detta får gå till?

Mvh
Zoider.

Som ni beskriver det så rör det sig om en bil som är privatägd. Nyttjas sådant fordon i tjänsten kan 25 kronor per tjänstemil tagas ut skattefritt. Inget mer än det (högre milersättning klassas som vanlig inkomst skattemässigt). Ägs bilen däremot av företaget så svarar firman för samtliga kostnader som kan uppstå för densamma, observera att då får bilen inte användas privat. Det kan noteras att i en EF så är bilen registrerad på den person som äger företaget oavsett om det är en privat bil eller om den inköpts av företaget för tjänstebruk.

Skall bilen användas privat men ägas av företaget så uppstår ett förmånsvärde som den som har rätt att disponera bilen får betala skatt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in