Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-26, 22:46
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Enda du behöver göra är att avregistrera moms, ange i preliminärskatten att du pauser inkomst.
Däremot för du fortsätta göra preliminär tills du nåt bokslut, som jag, tog a-kassa men var ändå tvungen o fortsätta göra den till årets slut.
Sedan att jag inte drar söktjänster osv på firman spelar ingen roll, alla får ha vilka abonnemang man vill som privatperson o arbetslös.

Det underlätta när man sedan körde igång igen efter a-kassa var slut.

Tusen tack! Jag ska dubbelkolla med både Skatteverket och A-kassan om det är ett upplägg som funkar.
Citera
2024-11-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutenbrygga
Tusen tack! Jag ska dubbelkolla med både Skatteverket och A-kassan om det är ett upplägg som funkar.
Utgå hellre från att behålla företaget om du tror att du kommer att använda det inom de närmaste fem åren. Fråga a-kassan hur de ser på bisyssla som idkats i egen firma.
Citera
2024-11-26, 23:22
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skillnaden är för ts att denne inte påräknar någon nämnvärd inkomst via sin EF, då är det knappast önskvärt att en dag i veckan räknas av. Ts har alltså haft sin EF som bisyssla.

Citat:
Utgå hellre från att behålla företaget om du tror att du kommer att använda det inom de närmaste fem åren. Fråga a-kassan hur de ser på bisyssla som idkats i egen firma.

Tack för tipset. Bra att få få koll på vilka alternativ som kan tänkas finnas, och fråga ut dom noga om alltihop.
Citera
2024-11-27, 09:47
Avstängd
skogshuggar3ns avatar
Återkalla F-skatt och avregistrera dig för moms. Redovisa ev. verksamhet som hobby.
Citera
2024-11-27, 10:14
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det finns ingenting som heter vilande enskild firma.

Det finns inget sätt att registrera den enskilda firman som vilande.

Jo du kan lägga den vilande genom att tömma alla konton mot eget kapital. Sen avregistrerar man sig för f-skatt och moms och ev arbetsgivaravgifter. Skattar upp ev periodiseringsfonder under en 5-årsperiod.

När man startar upp efter många år så är det under den gamla verksamheten igen, till exempel ev firmanamn ligger kvar. Har gjort så själv under en 10-15 år.

Så även om "vilande" är en missvisande beskrivning så är det det som händer i sak.
Citera
2024-11-27, 10:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det finns ingenting som heter vilande enskild firma.

Det finns inget sätt att registrera den enskilda firman som vilande.

Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Jo du kan lägga den vilande genom att tömma alla konton mot eget kapital. Sen avregistrerar man sig för f-skatt och moms och ev arbetsgivaravgifter. Skattar upp ev periodiseringsfonder under en 5-årsperiod.

När man startar upp efter många år så är det under den gamla verksamheten igen, till exempel ev firmanamn ligger kvar. Har gjort så själv under en 10-15 år.

Så även om "vilande" är en missvisande beskrivning så är det det som händer i sak.

Jaha?

Vad har det som du skriver att göra med mitt inlägg som du citerar?
Citera
2024-11-27, 11:38
Medlem
MrWins avatar
Låter som bisyssla
https://alfakassan.se/ersattning/extraarbete/
Citera
2024-11-27, 12:24
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Jaha?

Vad har det som du skriver att göra med mitt inlägg som du citerar?

Jag utvecklade ditt svar då det finns i sak. Och jag citerar vad fan jag vill.
Citera
2024-11-27, 12:30
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Jag utvecklade ditt svar då det finns i sak. Och jag citerar vad fan jag vill.

Nej det har du verkligen inte gjort.
Har du ens gått ut grundskolan?
Citera
2024-11-27, 18:20
Medlem
Citat:
En EF är inte skattepliktig, ägaren är det däremot.

Folk brukar använda vissa begrepp lite slarvigt. Det heter heter enskild näringsidkare och en enskild näringsidkare, ja den är skatteskyldig.

Enskild firma är ett namn som man driver företaget under, och det är ett namn och det är inte något som kan vara skattepliktigt nej.

EF däremot betyder ekonomisk förening och de är mig veterligen skattepliktiga.

...men man bör nog ta och ta vad folk säger när det gäller sådana ord med en nypa salt och inte helt bokstavligt. Då kan man kosta på sig att tolka "enskild firma" som "enskild näringsidkare" för det är nog oftast de de menar egentligen.

Citat:
Inget överskott i EF, då blir det ingen skatt för ägaren att betala heller.

Jag har dock för mig att man deklarerar både omsättning och avdrag, men jag kan ha fel på den punkten och sålänge det finns sånt att deklareras så skall det deklareras och man kan mig veterligen inte avregistrera sig för F-skatt när man har deklarationer kvar som skall göras.
Citera
2024-11-27, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Folk brukar använda vissa begrepp lite slarvigt. Det heter heter enskild näringsidkare och en enskild näringsidkare, ja den är skatteskyldig.

Enskild firma är ett namn som man driver företaget under, och det är ett namn och det är inte något som kan vara skattepliktigt nej.

EF däremot betyder ekonomisk förening och de är mig veterligen skattepliktiga.

...men man bör nog ta och ta vad folk säger när det gäller sådana ord med en nypa salt och inte helt bokstavligt. Då kan man kosta på sig att tolka "enskild firma" som "enskild näringsidkare" för det är nog oftast de de menar egentligen.

Jag har dock för mig att man deklarerar både omsättning och avdrag, men jag kan ha fel på den punkten och sålänge det finns sånt att deklareras så skall det deklareras och man kan mig veterligen inte avregistrera sig för F-skatt när man har deklarationer kvar som skall göras.

Angående F-skatt så har jag svårt att tro det skulle ha med deklarationer att göra. Jag hade en enskild firma under många år utan F-skatt (åtminstone 12 år från 1990), helt i sin ordning så länge inte det säljs tjänster.
Citera
2024-11-27, 22:49
Medlem
Citat:
Angående F-skatt så har jag svårt att tro det skulle ha med deklarationer att göra. Jag hade en enskild firma under många år utan F-skatt (åtminstone 12 år från 1990), helt i sin ordning så länge inte det säljs tjänster.

Jag tänkte bara att det skulle vara lite märkligt att avregistreras för F-skatt om man fortfarande har F-skatt att betala.

Vad gäller själva firman så behöver den ju inte ens vara registrerad så då kan det vara lite svårt att bara få den att försvinna. Det är iaf klart att man isf inte kan avregistrera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in