2024-11-27, 06:23
Medlem
SnurreSnorremans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Normal? 3-4 grader över det normala här varje dag så långt jag kan se.
Men följer du då modellernas utveckling via t.ex. Wetterzentrale eller är det Klart.se:s prognoser fram till 10 december du tittar på? Dessa prognosers pålitlighet minskar drastiskt när det handlar om mer än fem dagars fram i tiden, och prognoserna för perioden 5-10 december är bara där för syns skull.
Det som gäller om man vill få ett hum och hur vädret kan tänkas bli på lite längre sikt är att följa hur modellerna utvecklar sig, och trenden senaste dagarna har varit tydlig: efter en mild helg går det mot stabilt väder och runt normala temperaturer efter första advent.
Jag tror att Klart.se kommer att justera ned sina prognoser.
Senast redigerad av SnurreSnorreman 2024-11-27 kl. 06:25.
Citera
2024-11-27, 08:27
Citat:
Ursprungligen postat av SnurreSnorreman
Men följer du då modellernas utveckling via t.ex. Wetterzentrale eller är det Klart.se:s prognoser fram till 10 december du tittar på? Dessa prognosers pålitlighet minskar drastiskt när det handlar om mer än fem dagars fram i tiden, och prognoserna för perioden 5-10 december är bara där för syns skull.
Det som gäller om man vill få ett hum och hur vädret kan tänkas bli på lite längre sikt är att följa hur modellerna utvecklar sig, och trenden senaste dagarna har varit tydlig: efter en mild helg går det mot stabilt väder och runt normala temperaturer efter första advent.

Ja klart.se gick från +7 grader till nu +3 grader i helgen.
Har vi tur får den lilla snö som finns ligga kvar alltså vilket gör att dom flesta skidanläggningar nu kommer klara sig. Sollefteå och Sundsvall ser ut att öppna nästa vecka även om Sollefteå är beroende av konstsnön.
Citera
2024-11-27, 13:13
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnurreSnorreman
Tja, jag använder absolut inte klart hahaha, använder b.la wetterzentrale, metociel, och wxcharts, hoppas du har rätt gillar inte detta milda regniga mörka faktiskt, kikade nu det du säger stämmer faktiskt om man går på senaste körningen.
Senast redigerad av Dscim 2024-11-27 kl. 13:26.
Citera
2024-11-27, 23:26
Citat:
Tja, jag använder absolut inte klart hahaha, använder b.la wetterzentrale, metociel, och wxcharts, hoppas du har rätt gillar inte detta milda regniga mörka faktiskt, kikade nu det du säger stämmer faktiskt om man går på senaste körningen.

Alla jag pratar med säger att det blir en skit-vinter och det verkar onekligen så, tveksamt om snödjupet blir mer än 2-3 dm, allt regnar ju bort eller blåser bort just nu.

För tillfället är det en köldsmocka men den har vi inte mycket glädje av då det bara blir isigare.
Citera
2024-11-27, 23:27
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enhemligidentitet
Alla jag pratar med säger att det blir en skit-vinter och det verkar onekligen så, tveksamt om snödjupet blir mer än 2-3 dm, allt regnar ju bort eller blåser bort just nu.

För tillfället är det en köldsmocka men den har vi inte mycket glädje av då det bara blir isigare.
Tror också det blir en skit vinter tyvärr, väldigt mycket högre sannolikhet att det blir en skit vinter än att det blir kallt med snö.
Citera
2024-11-28, 04:05
Medlem
Citat:
Tror också det blir en skit vinter tyvärr, väldigt mycket högre sannolikhet att det blir en skit vinter än att det blir kallt med snö.

Krävs ''bara'' att ett högtryck biladas över över Grönland och Island, och det blir kallt väder här.

Vi har ett västvindsbälte över Scandianiven, med det strömmar mild atlantluft in. Vilket gör att det oftare blir milt än kallt, speciellt i söder. Så ja, det är högre sannolikhet för milt än kallt. Men det är inte konstigt.

Finns chans för kallt väder några dagar in i December.
Citera
2024-11-28, 08:46
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Krävs ''bara'' att ett högtryck biladas över över Grönland och Island, och det blir kallt väder här.

Vi har ett västvindsbälte över Scandianiven, med det strömmar mild atlantluft in. Vilket gör att det oftare blir milt än kallt, speciellt i söder. Så ja, det är högre sannolikhet för milt än kallt. Men det är inte konstigt.

Kallt väder har vi redan i omgångar, det är snön som inte vill lägga sig, det blir bara regn på grund av sydväst vindarna som sveper in. Det är ju någon mild storm hela tiden från Atlanten som saboterar läget.
På Söndag/Måndag kommer nästa storm/regn in över oss.
Citera
2024-11-28, 08:54
Medlem
Milt och grått i södra Sverige, deppigt värre.
Citera
2024-11-28, 09:31
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Milt och grått i södra Sverige, deppigt värre.

Tråkigt värre, här är det soligt och -12 men knappt någon snö, kärringarna ramlar och slår sig dagligen fick jag höra, en granne fick åka ambulans då hon ramlat brutit armen på isen.
Senast redigerad av Enhemligidentitet 2024-11-28 kl. 09:51.
Citera
2024-11-28, 15:20
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95

Yep det är det jag menar jetströmmen är alltid "på" och vill föra in mildluft, frågan är om det blir ett högtryck snart. Förra vintern var fan bra kom mycket snö som fan även om det inte var kvar överdrivet länge.
Senast redigerad av Dscim 2024-11-28 kl. 15:26.
Citera
2024-11-28, 15:37
Medlem
448s avatar
Citat:
Yep det är det jag menar jetströmmen är alltid "på" och vill föra in mildluft, frågan är om det blir ett högtryck snart. Förra vintern var fan bra kom mycket snö som fan även om det inte var kvar överdrivet länge.

Såg demna 2m temp anomaly chart för dec,jan o feb

https://i.postimg.cc/Dzbr8KR4/202411...3b28cd36f.webp
Citera
2024-11-28, 15:42
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Såg demna 2m temp anomaly chart för dec,jan o feb

https://i.postimg.cc/Dzbr8KR4/202411...3b28cd36f.webp
Yup... ser inte ljust ut
Citera