Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-27, 22:38
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Varfr man vill ha permanenta kolonier utanfr jorden?
Fr att jorden kan sprngas i ett atomkrig imorgon och bli obeboelig, och jag tycker att Venus verkar vara det bsta alternativet fr att bygga en permanent bosttning utanfr jorden.
Av alla alternativen r Venus det smsta, eftersom vi helt sonika INTE KAN leva dr. Det finns inget stt att stoppa 400 grader frn att invadera allt du bygger.

Nej, vi mste ut frvisso men till stllen dr vi rent fysiskt KAN verleva, som t.ex en grotta p mars, en kulvert p mnen, en igloo p Europa eller en &/% p Titan. Dr KAN vi klara det.

Men vi kan inte klara det p Venus, s glm bort den planeten. Den e skit och kommer aldrig bli freml ens fr framtida vetenskapliga ventyr.
Citera
2024-11-27, 22:38
Medlem
nerdnerds avatar
Mjligen om Venus kan terraformas p ngot stt, dvs gra om ffa atmosfren till mycket lgre tryck, drastiskt minskad vxthuseffekt, och syrerik atmosfr och s. Hur? Finns en del ider...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Terraforming_of_Venus
Citera
2024-11-28, 12:07
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Mjligen om Venus kan terraformas p ngot stt, dvs gra om ffa atmosfren till mycket lgre tryck, drastiskt minskad vxthuseffekt, och syrerik atmosfr och s. Hur? Finns en del ider...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Terraforming_of_Venus
Fantastisk intressant detta med terraformering av Venus. Jag tror att mnskligheten i en mer avlgsen framtid kan komma att gra detta men d gller det att vi inte frintar vr civilisation innan.
Citera
2024-11-28, 12:12
Medlem
Hor-Ullas avatar
Kul att ngon annan har tnkt i samma banor som undertecknad

(FB) Terraformera Venus?
Citera
2024-11-28, 21:54
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Av alla alternativen r Venus det smsta, eftersom vi helt sonika INTE KAN leva dr. Det finns inget stt att stoppa 400 grader frn att invadera allt du bygger.

Nej, vi mste ut frvisso men till stllen dr vi rent fysiskt KAN verleva, som t.ex en grotta p mars, en kulvert p mnen, en igloo p Europa eller en &/% p Titan. Dr KAN vi klara det.

Men vi kan inte klara det p Venus, s glm bort den planeten. Den e skit och kommer aldrig bli freml ens fr framtida vetenskapliga ventyr.

Vi kan inte leva p ngon planet eller mne i hela solsystemet utan att trycka i en grotta.
Men om vi vl ska trycka i en grotta s r Venus den bsta planeten vi knner till att gra det i, pga dess gravitation.
Citera
2024-11-28, 21:56
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Fantastisk intressant detta med terraformering av Venus. Jag tror att mnskligheten i en mer avlgsen framtid kan komma att gra detta men d gller det att vi inte frintar vr civilisation innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kul att ngon annan har tnkt i samma banor som undertecknad

(FB) Terraformera Venus?

Ja men det skulle ta flera hundra r. Nu tnker jag p att befolka planeten innan dess, fr att det r den bsta planeten att befolka redan nu enligt mig.
Citera
2024-11-28, 23:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Vi kan inte leva p ngon planet eller mne i hela solsystemet utan att trycka i en grotta.
Men om vi vl ska trycka i en grotta s r Venus den bsta planeten vi knner till att gra det i, pga dess gravitation.
Nej. Kyla kan vi fixa, gravitation kan fixas (med trning eller rotation etc) men vi KAN inte fixa ohemul vrme. Venera-13 levde runt 2 timmar. Vilken bara det r fantastiskt - din iFn eller fr den delen transistorradio frn den tiden hade inte klarat 30 sekunder.

Nej, vi ska inte ner o hcka alls p skitplaneter, vi ska bygga rediga rymdstationer och d lser vi gravitationen oxo - s vi inte softar ner oss med mars eller mnens gravitation.

Vilket vi sjlvklart kunde anpassa oss till, men glm att ka tillbaka till jorden d. Frmodligen ingenting som dessa individer lngtar efter, om man tolkar lite klassisk scifi rtt.
Citera
2024-11-28, 23:48
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Nej. Kyla kan vi fixa, gravitation kan fixas (med trning eller rotation etc) men vi KAN inte fixa ohemul vrme. Venera-13 levde runt 2 timmar. Vilken bara det r fantastiskt - din iFn eller fr den delen transistorradio frn den tiden hade inte klarat 30 sekunder.

Nej, vi ska inte ner o hcka alls p skitplaneter, vi ska bygga rediga rymdstationer och d lser vi gravitationen oxo - s vi inte softar ner oss med mars eller mnens gravitation.

Vilket vi sjlvklart kunde anpassa oss till, men glm att ka tillbaka till jorden d. Frmodligen ingenting som dessa individer lngtar efter, om man tolkar lite klassisk scifi rtt.

Exakt, kyla, vrme, tryck etc. kan man fixa, men hur i helvete menar du att mnniskor ngonsin skulle kunna "fixa" gravitation? Det kommer aldrig hnda, och det r just drfr Venus r det enda g gngbara alternativet i solsystemet att bygga permanenta kolonier p.
Citera
2024-11-29, 00:05
Medlem
Tratten52s avatar
Bestr inte atmosfren av svavelsyra och co2 och det lr nog vara en del strlning frn solen ocks. Mars r nog 100 ggr enklare
Citera
2024-11-29, 00:31
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Exakt, kyla, vrme, tryck etc. kan man fixa, men hur i helvete menar du att mnniskor ngonsin skulle kunna "fixa" gravitation? Det kommer aldrig hnda, och det r just drfr Venus r det enda g gngbara alternativet i solsystemet att bygga permanenta kolonier p.
Tv vgar.

Ett, lt evolutionen g. De som lever p mnen, och fr barn p mnen och verlever detta ventyr, kommer p sikt skapa barn perfekta fr 1/6-del av jordens gravitation.

Tv, likt ISS, Mir etc ha strnga trningsscheman, dr man minimerar risken att terintrde till jorden blir fr mycket. Det funkar efter 1.5 r bevisligen och troligen efter mer n s.

Men min pong sedan tidigare var en annan: Vi *ska* inte ner o idissla p mnen, mars eller andra helt ondiga planeter. Vi ska vara p stora rymdstationer med renden ut till asteroider och liknande fr att samla material. DR kan vi helt enkelt gra som i 2001; skapa ett svirr.
Citera
2024-11-29, 19:28
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Tv vgar.

Ett, lt evolutionen g. De som lever p mnen, och fr barn p mnen och verlever detta ventyr, kommer p sikt skapa barn perfekta fr 1/6-del av jordens gravitation.
...
Jag har fr mig att det tog lng tid, generationer, innan kolonisatrernas ttlingar lyckads fda barn i de hgst belgna samhllena i Anderna. Det br vara lttare att anpassa sig till 4(?) tusen meters hjd p jorden n att anpassa sig till 1/6 av gravitationen hemma.
Men nr man lyckats med det s kommer nog Mondos vrldsrekord att krossas.
Citera
2024-11-29, 19:57
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har fr mig att det tog lng tid, generationer, innan kolonisatrernas ttlingar lyckads fda barn i de hgst belgna samhllena i Anderna. Det br vara lttare att anpassa sig till 4(?) tusen meters hjd p jorden n att anpassa sig till 1/6 av gravitationen hemma.
Men nr man lyckats med det s kommer nog Mondos vrldsrekord att krossas.
Jag r relativt vertygad om att ett par fertila mnniskor i, sg, 20-rsldern inte behver mnga frsk fr att bli med barn.

Men om dom spenderar .. jag menar kvinnan, sklart .. hela tiden i mnens gravitation, s vem vet vad som kommer ut, som vi fans av skrckfilmer sger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in