Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Har väldigt grov och ovanlig Epilepsi! Men tycker inte att denna Benso har dom Antikonvulsiva effekterna samt de muskelavslappnande och Skelletmuskelavslappnande effekterna jag behöver Tar mycket hellre 10mg Diazepam och en 15mg Oxazepam!

Men för att uppnå dessa antiepileptiska effekter så föredar jag nog Klobazam och/eller Midazolam
Även om en Bensodiazepin fungerar på ett sätt i praktiken och man på förhand någotsorlunda när kan förutsäga effekten så kan ändå vissa individer uppleva samma preparat på totalt olika sätt.

Skulle kunna skriva en halv roman om olika Bensodiazepiner och hur de teoretiskt verkar på de allra flesta men sedan har man alltid någon som får en totalt motsatt eller annorlunda effekt så det är ingen exakt vetenskap.
Citera
2024-10-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggahem
Skrivs denna ut längre mot ångest eller endast epilepsi?
Jag har haft recept för indikation ångest 4 mg per dygn i åtta år men håller på att trappa ner och förhoppningsvis ut alltsammans fast under en längre tidsrymd pga den tiden jag har stått på dem.

Hyfsat svårt att få på recept om du inte har en psykiatriker som är stort Iktorivilfan och mer eller mindre helst föredrar att skriva ut det framför andra Bensodiazepiner pga den extremt långsamma toleransutvecklingen, 100% ångestdämpning på terapeutisk dos och en medicin med relativt låg missbrukspotential.

Min fd läkare var en stor Iktorivildiggare och när jag gick tillbaka och klagade på att Oxascanden jag hade på recept var rent skräp (min subjektiva åsikt) som en annan läkare hade skrivit ut så blev det Iktorivil direkt och sedan så har receptet bara förnyats oavsett läkarbyten då det funkade väldigt bra för just mig.

De flesta EP patienter får ju nästan uteslutande Stesolid idag känns det som om vi pratar Bensodiazepiner och både Iktorivil IV samt de orala dropparna som fanns förr är avregistrerade idag och endast tabletterna finns kvar på den svenska apoteksmarknaden.
Citera
2024-10-23, 14:32
Medlem
ApanBapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggahem
Skrivs denna ut längre mot ångest eller endast epilepsi?

Absolut att den gör. Jag går på den sedan ca 2 år tillbaka för min PTSD-ångest och spända kropp. Den enda, mig veterligen, mer långtidsverkande benson dvs effekten blir jämnare över dygnet än med t.ex. Oxascand eller Xanor.
Citera
2024-10-23, 21:29
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Vad får ni ut av denna Benso? Själv känner jag typ ingenting. Har som mest tagit 12,5mg men kände inte så mycket mer än typ 10mg Diazepam och 15mg Oxazepam!

Och den påstås ju vara väldigt potent.

/Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Det är den effektivaste benzon långtidsverkande som du kan äta dagligen utan att behöva dosöka som stänger din ångest är uppe på samma dos nu som när jag startade behandlingen och det har gått år. Jag är inte den enda.

Den är liksom åt andra hållet så effektiv att man undrar varför ska man sluta när man väl har börjat och fått det att fungera mot ens problematik nått steady state precis som epileptikerna som också tar den.

Diazepam kan du inte käka såhär du får tolerans dålig effekt trots att du bara tar den några gånger i veckan för att kunna sova så var det för mig innan jag kastade den.

Som Congelado skriver så är det utan tvekan den mest effektiva benson mot psykiska besvär som ångest och panikångest, GAD etc. Och jag upplever också att jag kan ligga stabilt på 1-1,5mg/dagen utan att behöva öka och att det ger ångestlindring för hela dagen. Kört benso dagligen i över ett år och testat de flesta sorter men återvänder alltid till ikto/rivotril. Nu köper jag mina svart men för medicinskt bruk av benso är de utan tvekan den bästa.
Citera
2024-10-24, 12:40
Medlem
Thraxxs avatar
Är det någon som har information exakt när det blir i farozonen att sluta abrupt med Iktorivil?

Säg man har tagit 2mg Klonazepam varje dag i månad blir det någon fara att sluta tvärt då? Eller behövs det vara längre kortare tid för fara av att sluta tvärt?

Man hittar ju liksom ingen stadig information någonstans verkar det som bara information att sluta cold turkey på benzo är farligt, men dom specifierar aldrig efter hur lång tids användning blir det farligt att sluta tvärt?

Dagar / Veckor / månader???
Citera
2024-10-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Är det någon som har information exakt när det blir i farozonen att sluta abrupt med Iktorivil?

Säg man har tagit 2mg Klonazepam varje dag i månad blir det någon fara att sluta tvärt då? Eller behövs det vara längre kortare tid för fara av att sluta tvärt?

Man hittar ju liksom ingen stadig information någonstans verkar det som bara information att sluta cold turkey på benzo är farligt, men dom specifierar aldrig efter hur lång tids användning blir det farligt att sluta tvärt?

Dagar / Veckor / månader???
Det är jävligt individuellt ifrån person till person, sedan självklart vilket preparat det rör sig om samt hur stor dos och hur lång tid.

Klonazepam 2 mg per dag i en månad TORDE inte vara farligt att gå CT på MEN man bör ändå rådgöra med expertisen innan man gör det för säkerhets skull.

Däremot så skulle jag nog säga att en månad på den dosen dagligen ur säkerhetssynpunkt är hyfsat ofarligt att klippa tvärt men det är ändå ett kemiskt starkt preparat och många som gör det skulle troligtvis må mindre bra både fysiskt och psykiskt men risken för EP, delirium och död borde i de flesta fall vara lika med 0.
Citera
2024-10-24, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBapan
Absolut att den gör. Jag går på den sedan ca 2 år tillbaka för min PTSD-ångest och spända kropp. Den enda, mig veterligen, mer långtidsverkande benson dvs effekten blir jämnare över dygnet än med t.ex. Oxascand eller Xanor.
Skulle väl vara Xanor depot i så fall eller Stesolid och speciellt Stesolid men skillnaden är att de verkar lite annorlunda och Iktorivil är säkrare både ur missbruksynpunkt dvs har mindre missbrukspotential eller hur man nu skall uttrycka det samt det där med extremt långsam till obefintliga toleransökning i många fall till skillnad mot de två andra nämnda preparaten där toleransen kommer snabbt.

Fysiskt beroende blir du av Iktorivil också men man kan om man har en jävla tur ligga på typ samma dos i 20 år utan doshöjning med bra effekt om man inte håller på och mixtrar runt.
Citera
2024-10-24, 14:10
Medlem
haha ¨whiskeytango84
så var det för mig med, klagade på att oxascand i början av 2000talet
att det funkar inte, hade tyvärr såklart blivit flaggad för missbruk av läkemedel
men när jag förklarade varför jag tagit från gatan ikto, jömfört med oxa
mot spändhet ångest dylikt, till min förvåning sa då vararande stafett läkaren
vilket preparat föredrar du då?

jag: .....? iktorivil

haft sedan dess då.

en fråga, har säkert frågat dig det, hur lång tid hade du käkat? käkar ikto och
fasa ut perioden?
då den sitter i systemet as länge då man har det som dags ordination
3mg för min del 15år minst....
tänker också fasa ut, nångång då man blir äldre och undvika skador för fall risk t.ex
visst i teorin har jag råd att ha 3mg 20år till ¨
40år nu ok 10år till 3mg innan fasa ut haha.¨"ha råd"

redan sagt även detta att skulle jag börja fasa ut nu? sku ta 10år minst , enl en annan överläkare.
2021
2024 nu, snart 2025, jag borde planera ngt..kanske istället för om 10år-15år
Citera
2024-10-24, 14:17
Medlem
sorry för dubbel post
men håller med dig igen whiskey,
många tappar effekten rätt snabbt vid ordination
men att 3mg har gett bra effekt, fast då har jag gjort sporadiska fulingar fast det var extremt långt bakåt i tiden 10år minst, lite som rysk roulette med iktorivil och effekten intag å hur ofta
men öndå bibehålla i mitt fall 3mg då per dag snart 20år om några år, var 23år då jag fick det
minns inte riktigt, efter lumpen iaf
tog studenten 2003 och 2 månader senare värnplikten
my bad, då har jag passerat 20år 3mg med effekt. då jag ej har något "bäst före datum" me fasa ut från vårdens håll, samma med xanor 1mg och stilnoct 10mg
elvansen 70mg dygns dos som är nog på livstid gissar jag, har ADHD.
Senast redigerad av zopifanta1 2024-10-24 kl. 14:27.
Citera
2024-10-25, 21:49
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Som Congelado skriver så är det utan tvekan den mest effektiva benson mot psykiska besvär som ångest och panikångest, GAD etc. Och jag upplever också att jag kan ligga stabilt på 1-1,5mg/dagen utan att behöva öka och att det ger ångestlindring för hela dagen. Kört benso dagligen i över ett år och testat de flesta sorter men återvänder alltid till ikto/rivotril. Nu köper jag mina svart men för medicinskt bruk av benso är de utan tvekan den bästa.

Då upplever jag iprincip allt omvänt!
Nästan så att den ger mig mer ångest än vad den dämpar samt att jag iprincip inte får några effekter mot min Epilepsi heller och jag ligger mycket mer still och får betydligt bättre sömnkvalité av andra Benso som på påstås vara svagare som tex Diazepam, Lorazepam men känner även mer på typ 15 - 30mg Oxazepam som påstås vara den svagaste som går att få på recept i Sverige om man bortser från licenspreparat såsom Klordiazepoxid!
Och jag har ändå som mest tagit skyhöga doser av Klonazepam vilket som mest är 12,5mg!

Har dock som sagt använt olika Benso halva mitt liv så har förmodligen byggt upp en extrem tolerans!

Dom top 4 skönaste Bensodiazepinerna som man kan få på recept i detta "MedicinskaSkitlandetSverige" och.som jag också har på recept i detta "MedicinskaskitlandetSverie" och då är även dom licenspreparat jag känner till att man kan få och som jag provat inräknade iordning 1 Lorazepam 2 Midazolam 3 Diazepam 4 Oxazepam! Tycker helt ärligt att runt 50mg Oxazepam och typ 20 - 30mg Diazepam är betydligt skönare än 1 - 2mg Flunitrazepam!

Men mina top 3 absoluta favoriter om man även räknar med RC-Benso är överlägset 1:an Flubromazolam 2
Flubromazepam och 3 är nog Flualprazolam eller Bromazolam.

/Mvh
Senast redigerad av SvarifaxxALaUe 2024-10-25 kl. 22:43.
Citera
2024-11-10, 19:36
Medlem
Jag har en fråga. Det var säkerligen 10 år sedan jag tog iktorivil fram till idag, jag tog 2 st 2mg, men jag undrar om det tar längre tid att slå på när magen är full? Utöver ruset undrar jag också om det blir samma rus som på alprazolam eller vad skiljer sig? Jag undrar om det redan slagit op men inte känner särskilt mycket rus på
Ikto, jag minns nämligen inte ruset då det var så längesen jag tog det. Jag har inte mycket tolerans, jag tog 3-4 mg xanor i tisdags bara det är allt. Vill verkligen känna något. Inte bara bli ångestfri, jag vill ha ruset också. Den sköna värmen som sköljer över kroppen och synen man får när det slår och jag brukar titta från höger till vänster snabbt och ser att synen typ inte riktigt hänger med.
Citera
2024-11-29, 12:34
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Jag har en fråga. Det var säkerligen 10 år sedan jag tog iktorivil fram till idag, jag tog 2 st 2mg, men jag undrar om det tar längre tid att slå på när magen är full? Utöver ruset undrar jag också om det blir samma rus som på alprazolam eller vad skiljer sig? Jag undrar om det redan slagit op men inte känner särskilt mycket rus på
Ikto, jag minns nämligen inte ruset då det var så längesen jag tog det. Jag har inte mycket tolerans, jag tog 3-4 mg xanor i tisdags bara det är allt. Vill verkligen känna något. Inte bara bli ångestfri, jag vill ha ruset också. Den sköna värmen som sköljer över kroppen och synen man får när det slår och jag brukar titta från höger till vänster snabbt och ser att synen typ inte riktigt hänger med.
Jag tror inte det påverkar särskilt mycket huruvida magen är full eller om du är fastande. Det tar 1-2 timmar innan Iktorivil verkar.

Något rus kan jag inte svara på, har aldrig fått det av benzo, alltid bara blivit ångestfri o slocknat av dem om jag tar högre dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in