Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-29, 19:59
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag r relativt vertygad om att ett par fertila mnniskor i, sg, 20-rsldern inte behver mnga frsk fr att bli med barn.

Men om dom spenderar .. jag menar kvinnan, sklart .. hela tiden i mnens gravitation, s vem vet vad som kommer ut, som vi fans av skrckfilmer sger.
Befruktning r en bra brjan, men det terstr en del innan det fds en unge som verlever och kan producera egna ungar.
Citera
2024-11-29, 20:20
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Befruktning r en bra brjan, men det terstr en del innan det fds en unge som verlever och kan producera egna ungar.
Ana hur mnga som grna testar. Upp med dom till ISS, i brist p annat. Vi fr inte vara s jla bldiga - vill dom testa att f barn dr, s fr all del. Good science.

Vi har inte, som civilisation, rd att vara fr jla petigt PK nr det kommer till snt hr. Det handlar om ifall vi gr under nr putte drar igng nsta krig eller inte. Ok, vi hinner kanske inte med att f upp tillrckligt med par, men tanken.
Citera
2024-11-29, 21:50
Medlem
Jag frstr inte tankegngen hos dem som vill skapa kolonier i rymden eller p andra planeter. Vad skulle det tjna till?

Den initiala kostnaden skulle bli ofantlig, vilket ofelbart skulle g ut ver dem som redan lever p den alltfr hrt anstrngda jorden. Och till vilken nytta d? ven om vi, i en avlgsen framtid, skulle lyckas sprida vr art till andra himlakroppar skulle det ju bara innebra att vi bleve nnu fler, srbara fr naturkatastrofer, krig, utarmning av tillgngliga naturresurser, och till sist fr dden som i en eller annan form mste ta oss alla.

Skall vi verkligen satsa tid och resurser p att "terraformera" andra planeter, d vi uppenbarligen inte ens klarar av att i lngden hlla vrt eget ekosystem p jorden ngorlunda beboeligt?
Citera
2024-11-29, 21:58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Skall vi verkligen satsa tid och resurser p att "terraformera" andra planeter, d vi uppenbarligen inte ens klarar av att i lngden hlla vrt eget ekosystem p jorden ngorlunda beboeligt?
Exakt, och just drfr.

Men tnk lite annorlunda hr: Jorden kommer g under, och betydligt fortare n vad man kan tro. Vi spenderar frnybara tillgngar snabbare n halvret har gtt. Tror du att liiiiite mer plastpseskatt bara lser det?

Om vi ska verleva som ras och civilisation mste vi sprida oss, och p ett vis som gr att det gr att leva p de andra stllen vi tar oss till. Det innebr t.ex att vi inte ska sprida oss till mnen; det finns ingen hllbar framtid dr.

Men det finns alternativ.
Citera
2024-11-29, 22:16
Medlem
Citat:
Exakt, och just drfr.

Men tnk lite annorlunda hr: Jorden kommer g under, och betydligt fortare n vad man kan tro. Vi spenderar frnybara tillgngar snabbare n halvret har gtt. Tror du att liiiiite mer plastpseskatt bara lser det?

Om vi ska verleva som ras och civilisation mste vi sprida oss, och p ett vis som gr att det gr att leva p de andra stllen vi tar oss till. Det innebr t.ex att vi inte ska sprida oss till mnen; det finns ingen hllbar framtid dr.

Men det finns alternativ.

"-Hej, det brjar bli litet jobbigt hr! Alltfr trngt, maten rcker knappt, folk krigar om ditt och datt men frkar sig nd snabbare n de dr, och vetefan hur det gr med klimatfrndringar, plastavfall i haven och alltdetdr!

-Jo, men, jag har en lsning! Vi satsar alla resurser vi nnu har kvar p att flytta till ett helveteshl med nittio atmosfrers tryck av koldioxid och svavelsyra, och en temperatur dr bly smlter!"

Citera
2024-11-29, 22:21
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
"-Hej, det brjar bli litet jobbigt hr! Alltfr trngt, maten rcker knappt, folk krigar om ditt och datt men frkar sig nd snabbare n de dr, och vetefan hur det gr med klimatfrndringar, plastavfall i haven och alltdetdr!

-Jo, men, jag har en lsning! Vi satsar alla resurser vi nnu har kvar p att flytta till ett helveteshl med nittio atmosfrers tryck av koldioxid och svavelsyra, och en temperatur dr bly smlter!"
Jag raderade den meningslsa emo'n dr. Men du har inte fel, och med tanke p det - r det inte dags vi startar NU? Nu r det ju s att inte alla lsningar kostar hela vrlden - men om, s r det trots allt ett rimligt pris.

Eller du tror verkligen att den dr plastpseskatten lser det? Jag vet att vissa MP:are klarar att lsa foru, men trodde inte jag skulle se en. Med det sagt - att stoppa huvudet i sanden lser frre problem n man kan tro. S vad r DIN lsning p framtiden - den lnga, lnga framtiden? Snabbare sopsortering?
Citera
2024-11-29, 22:37
Medlem
Citat:
Men du har inte fel, och med tanke p det - r det inte dags vi startar NU? Nu r det ju s att inte alla lsningar kostar hela vrlden - men om, s r det trots allt ett rimligt pris.

Eller du tror verkligen att den dr plastpseskatten lser det? Jag vet att vissa MP:are klarar att lsa foru, men trodde inte jag skulle se en. Med det sagt - att stoppa huvudet i sanden lser frre problem n man kan tro. S vad r DIN lsning p framtiden - den lnga, lnga framtiden? Snabbare sopsortering?

Om vi skall brja befolka Venus lr det vl krva ngra tiopotenser mer kronor n plastpseskatten per capita!

Varfr inte brja med att bevara jorden? Plastpseskatten var misslyckad, det inser vi alla nu. (Den mesta svenska "tervinnings"plasten gr hursomhelst till Bulgarien eller Turkiet och eldas upp i deras sopfrbrnningsverk.)

Men, vad fr dig att tro att en "Venusskatt" till frmn fr ditt tilltnkta eskapistiska projekt skulle ha hgre verkningsgrad?
Citera
2024-11-29, 22:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Om vi skall brja befolka Venus lr det vl krva ngra tiopotenser mer kronor n plastpseskatten per capita!
Vem fan har sagt nt om Venus? Av ca 47 platser du kunde frska befolka i solsystemet *r venus plats 47*.
Citera
2024-11-29, 23:07
Medlem
Citat:
Vem fan har sagt nt om Venus? Av ca 47 platser du kunde frska befolka i solsystemet *r venus plats 47*.

Nu handlade ju trdstarten om just Venus. Och av alla platser i solsystemet skulle jag nog ge just den planeten "ondligheten" i omvnt beboelseindex!

Men frgan kvarstr: varfr ens frska utvidga mnsklighetens obehagliga inflytande till fler himlakroppar n den dr vi redan visat vad vi gr fr?

(https://www.thepoke.com/2011/09/19/i-have-humans/)
Citera
2024-11-29, 23:13
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Nu handlade ju trdstarten om just Venus. Och av alla platser i solsystemet skulle jag nog ge just den planeten "ondligheten" i omvnt beboelseindex!

Men frgan kvarstr: varfr ens frska utvidga mnsklighetens obehagliga inflytande till fler himlakroppar n den dr vi redan visat vad vi gr fr?

Det e sant men ibland mste man pverka riktningen diskussioner tar. Dessutom, klargjorde vi inte way up there att Venus bara gr bort - det finns inget du kan gra fr att gra Venus beboeligt som inte r av drakonisk storlek - som en fet mur som tcker 92% av Venus frn solen, etc.

Med det sagt, jag gillar inte mnskligheten nt vidare heller - men en sak r kristallklar. Jag ser hellre att kineserna tar ver solsystemet (eller danskar, araber, polacker, sydpoletarianer) n att *ingen* gr, comprende?
Citera
2024-11-29, 23:41
Medlem
Jag har svrt att se hur man skulle kunna tillverka en rymddrkt som klarar frhllandena p Venus. Att kolonisera den planeten r inte realistiskt. Jag kan dock tnka mig att man i en avlgsen framtid kan upprtta en forskningsstation. Man kan docka landningsfarkoster dr med astronauter naturligtvis och man kan snda ut styrda robotar i terrngen.

Tyvrr ligger nu ett stort mnprogram ivgen fr resor ut i solsystemet. Enorma pengar kommer att slukas. Annars r Mars och ngra asteroider naturliga ml.

Fr att klara utforskningen av mnen samtidigt som man startar mot Mars frutstter en stor satsning av bde stater och privata krafter som entusiasmerar skattebetalarna.
Citera
2024-11-30, 00:04
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Energitillgngen p Venus r med dess hga temperaturer mycket god. Men den medfr ocks stora problem som tillgng p vatten och odlingsbar jord.

Kanske kan man borra sig ned i marken fr att undvika hettan, men tills man har lrt sig att gra det hr p ett bra stt och sedan att gra det i 500 graders hetta p en annan planet s verkar det vara riktigt svrt.

Kanske r det lttare att terraformera n att kolonisera Venus i nuvarande skick. Att vnda och ka dess rotation med ngon metod som motsvarar det som skapade det nuvarande lget r kanske ngot att fundera p. Om Theia kunde det s kanske vi kan emulera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in