Citat:
Ursprungligen postat av
DrSilverdufva
Ännu en scen för det stora kriget i världen öppnar upp sig. Det är såklart vansinne rakt igenom.
Nu är jag inte särskilt insatt i kriget i Syrien och Hizbollahs roll. Denna rebellgrupp som nu gått till anfall uppges alltså vara sammankopplad med Al Qaida. I min enfaldighet trodde jag nog att Hizbollah och Al Qaida hade gemensamma intressen snarare än fiendeskap med varandra i Mellanöstern.
Någon annan kanske kan bidra med en fördjupad bild över Hizbollahs och Al Qaidas relation innan denna händelse?
Ja, verkligen. Precis när det blivit eld-upphör i Libanon. De sunnitiska jihadisterna i Syrien har dock allt stöd från Israel, Turkiet och USA - där respektive land har sina egna skäl till sitt stöd.
Israel vill se ett försvagat Hizbollah, Iran och Syrien. Israel höll på med detta redan när inbördeskriget drog igång på riktigr i Syrien för 13 år sedan.
Turkiet vill säkra sin södra gräns, kolonialisera erövrade landområden och kurder. Som en bonus kan vi krydda detta med Erdogans ambitioner att framstå som turkarnas starke man.
USA vill fortsätta ge ovillkorligt stöd till Israel och sälja vapen till Turkiet, Jordanien, UAE och Saudiarabien.
Intressant är att Erdogan nyligen flera gånger bjudit in Syriens al-Assad för ett statsbesök. Förvisso är det typiskt Erdogan att göra såhär, han vill gärna att andra ledare ska krypa för honom. Samtidigt vill al-Assad gärna komma in i värmen igen, så han tackar nog ja ändå.
Hizbollah och al-Qaida har alltid varit och kommer vara ärkefiender, då Hizbollah är shiitiskt och al-Qaida sunnitiskt. För att krydda det hela finns det en annan gammal aktör från inbördeskriget som börjar komma tillbaks, ISIS. Även dom är sunniter i grund och botten men främst salafister i dess renaste form, därför krockar dom ironiskt nog med al-Qaidas ambitioner i Syrien. Totalt finns alltså Hizbollah, ISIS och al-Qaida med diverse undergrupper som på olika sätt strider med och mot varandra, tillsammans med och mot Syrien, Ryssland, USA, Turkiet, Irak, Saudiarabien och kurderna.
Det är väl bara att påminna sig själv om att detta är Mellanöstern, det är såhär det är och det tar aldrig slut.