2024-11-12, 17:01
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
”uppfattas som otrohet”, ok. Finns olika definitioner enligt dig. Hur uppfattar du mail till kvinnlig f d kollega: ”Så fort du lade handen på mitt lår på flygplatsen blev jag vansinnigt upphetsad. Att träffa dig var som igår.”
I dagboksanteckning: ”Har aldrig blivit så kärleksfullt behandlad emotionellt och erotiskt som av L. under min resa när vi träffades igen efter många år.”

Signalerar meningarna otrohet enligt gängse definition?

Ja det finns alltid ett gränsland av beteenden som kan tolkas som ditt av den ene men datt av den andre.

Att flirta med någon annan lutar väl i normalfallet åt otrohet, ja. Dock en väldigt mild otrohet ifall mannen inte har för avsikt att lämna frun för den här tjejen. Om vi ska spela "djävulens advokat" så KAN det ju å andra sidan bara vara så enkelt att han bara ville göra henne glad, hon kanske verkade behöva lite värme i sitt liv just då. Och hur man känner, och skriver i sin dagbok, kan man ju faktiskt inte rå för. Är det så att han längtar efter den här andra tjejen istället, och hon är öppen för en relation, är det kanske bättre om han gör slut med sin fru och går över till henne? Relationer har vi för att vi ska må bättre av dem, inte sämre.
Citera
2024-11-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ja det finns alltid ett gränsland av beteenden som kan tolkas som ditt av den ene men datt av den andre.

Att flirta med någon annan lutar väl i normalfallet åt otrohet, ja. Dock en väldigt mild otrohet ifall mannen inte har för avsikt att lämna frun för den här tjejen. Om vi ska spela "djävulens advokat" så KAN det ju å andra sidan bara vara så enkelt att han bara ville göra henne glad, hon kanske verkade behöva lite värme i sitt liv just då. Och hur man känner, och skriver i sin dagbok, kan man ju faktiskt inte rå för. Är det så att han längtar efter den här andra tjejen istället, och hon är öppen för en relation, är det kanske bättre om han gör slut med sin fru och går över till henne? Relationer har vi för att vi ska må bättre av dem, inte sämre.

Jaså, flirtande kan räknas som otrohet!

Vad en avliden man menat med sina dagboksfunderingar är omöjligt för efterlevande att exakt veta.
En man som i varje fall under sina sista fyrtio år i livet tycks ha roat sig med att umgås med kvinnor omlott. I princip alltid någon fast relation som gav livet trygghet, stabilitet och socialt anseende. När hustrun som fött honom fyra barn fått nog när hon upptäckt den tredje långvariga otroheten åkte han snabbt ut ur villan till gatan med sin tandborste. För att snart flytta till den senaste älskarinnan. Som självklart snart blev bedragen av älskarinna nummer två. Som så gärna hade velat fånga mannen, leva för alltid med älskaren. Av någon anledning valde mannen bort den ständiga älskarinnan. ”För det mesta är du underbar men…”. Hon lär ha gett sig på karln med en högaffel när jag vägrade skilja sig när de fyra barnen var små. Skrämde det honom?
Citera
2024-11-12, 17:51
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Vad en avliden man menat med sina dagboksfunderingar är omöjligt för efterlevande att exakt veta.
En man som i varje fall under sina sista fyrtio år i livet tycks ha roat sig med att umgås med kvinnor omlott.

Eller så var bekännelserna falska för att han ville att hans käresta lättare skulle klara gå vidare med en ny man efter att han hade gått hädan.
Citera
2024-11-12, 18:04
Medlem
halaltarzans avatar
Börjar mer och mer fundera i banorna att min kärring skulle behöva ett riktigt jävla knull av någon viril snubbe. Och anledningen är att själv så börjar jag bli allmänt trött, ful och omanlig i kroppen. Kanske iofs inte räknas som otrohet om jag skulle godkänna något liknande?
Citera
2024-11-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Eller så var bekännelserna falska för att han ville att hans käresta lättare skulle klara gå vidare med en ny man efter att han hade gått hädan.

Nja:”Om jag dör före dig vill jag att du informerar Unni, Karin. Lilian och Bitte. Lilian, den evigt andra kvinnan, var inte särskilt road av kontakt. Mailade ändå en gång, ett ganska långt mail. Knappast särskilt ärligt: ”Visst hälsade han på mig då och då. Vi promenerade, var ute och åt, såg på tv. Sedan sov han i gästrummet.” Tja på fotona i hans mobil från lägenheten är den mycket liten - utan något sovrum.

Unni bjöd spontant hem mig: ”Vi har ju älskat samma man, har mycket att prata om. Kom hit nästa helg, stanna några dagar - min man åker skidor med kompisar då!” Det blev intressanta dagar, vi gav varandra intressanta pusselbitar.
Citera
2024-11-12, 20:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Och tänk att det som vissa djurarter bara upplever helt naturligt som ett resultat av evolutionen, det kämpar vi människor med generellt till och från hela våra liv tillsammans med andra människor.
Sen är det ju också så att många av de djurarter som man trott var monogama faktiskt också är otrogna mot varandra när man DNA-testar ungarna. Det är inte så bra för fortplantningen att vara monogam, om vi nu ska tala om någon slags grundläggande biologisk nivå.
Skillnaden är att Talgoxhonor kan lägga många ägg, och behöver ej investera lika mycket av sig själva, såsom t.ex människohonor och vissa andra djurarter i sin avkomma, för att resa upp ungarna.

Många andra fågelarter som lägger få ägg, brukar vara monogama, iallafall under häckningstiden, eller för alltid, såsom skator, kråkor, korpar, svanar, eller papegojor.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-11-12 kl. 20:15.
Citera
2024-11-12, 21:13
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Skillnaden är att Talgoxhonor kan lägga många ägg, och behöver ej investera lika mycket av sig själva, såsom t.ex människohonor och vissa andra djurarter i sin avkomma, för att resa upp ungarna.

Många andra fågelarter som lägger få ägg, brukar vara monogama, iallafall under häckningstiden, eller för alltid, såsom skator, kråkor, korpar, svanar, eller papegojor.
Det finns också många andra skillnader som antagligen väger in tyngre än att talgoxhonorna kan lägga många ägg. Jag vet inte varför du ska in och jamsa om fåglar, som om det skulle vara något bevis kring vad du nu vill hävda med mänskliga romantiska relationer.

Här kommer iaf länk till studie som visar på vilka socialt monogama fåglar som fortfarande får ungar med andra än sin partner. Har som sagt inget med ämnet mänsklig otrohet att göra eftersom fåglar inte har något med människor att göra, men intressant läsning.

https://stud.epsilon.slu.se/8013/8/k...n_n_150622.pdf

På svenska brukar vi säga att man uppfostrar ungarna.
Citera
2024-11-16, 04:06
Medlem
SpelarAllanballans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Snarare att något är fel på personen som är otrogen. Hälsosamma individer kommunicerar eller gör slut.
100%
Citera
2024-11-28, 23:32
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Det finns också många andra skillnader som antagligen väger in tyngre än att talgoxhonorna kan lägga många ägg. Jag vet inte varför du ska in och jamsa om fåglar, som om det skulle vara något bevis kring vad du nu vill hävda med mänskliga romantiska relationer.

Här kommer iaf länk till studie som visar på vilka socialt monogama fåglar som fortfarande får ungar med andra än sin partner. Har som sagt inget med ämnet mänsklig otrohet att göra eftersom fåglar inte har något med människor att göra, men intressant läsning.

https://stud.epsilon.slu.se/8013/8/k...n_n_150622.pdf

På svenska brukar vi säga att man uppfostrar ungarna.
Jag tycker att mänskliga relationer visst kan kopplas till vissa fåglars dito.

Skator torde väl vara ett exempel, som anses leva i livslånga parförhållanden, även om äktenskapet bara håller i två eller fyra år innan makan eller maken dör av olika skäl.

De anses vara bland de mest intelligenta djuren på jorden.

Det är väldigt lustigt att se deras interagering sins emellan.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-11-28 kl. 23:50.
Citera
2024-11-30, 08:04
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag tycker att mänskliga relationer visst kan kopplas till vissa fåglars dito.

Skator torde väl vara ett exempel, som anses leva i livslånga parförhållanden, även om äktenskapet bara håller i två eller fyra år innan makan eller maken dör av olika skäl.

De anses vara bland de mest intelligenta djuren på jorden.

Det är väldigt lustigt att se deras interagering sins emellan.
Okej vännen.
Citera
2024-11-30, 12:01
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ni som inte tycker otrohet är det värsta i världen

Otrohet är givetvis karaktärsavslöjande och fullständigt oacceptabelt, med lögnen är värre. Lögner är också karaktärsavslöjande och fullständigt oacceptabelt.
Citera
2024-12-01, 08:57
Medlem
SpelarAllanballans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hon1992
Vad klassar ni som otrohet?
Drar gränsen när min partner har kontakt på ett sett som inte är acceptabelt, dvs flörtigt med ord som snygging, sexig osv. Då har man ögon på fel håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in